Potrivit surselor Libertatea, mai mulți proprietari de mașini Nissan au primit oferte de răscumpărare care ajung până la 90% din valoarea autoturismului.
Problema afectează aproximativ 600.000 de mașini Dacia, Renault, Nissan și Mercedes vândute în Europa, potrivit unei asociații de consumatori din Franța.
Peste 10.000 de români sunt în această situație
Dintre aceste mașini, peste 10.000 au fost vândute în România.
Conform informațiilor oficiale furnizate de Renault, în România, au fost vândute, de la lansarea și până la scoaterea din producție a motorului, în intervalul 2012-2018, 10.458 de mașini, dintre care: 3.136 Dacia, 4.607 Renault și 2.715 Nissan, echipate cu motorul 1,2 TCe, în diferitele sale versiuni.
Nissan a răscumpărat o mașină la 90% din valoare
Contactat de Libertatea, Gabriel Ganea – posesor al unei mașini Nissan Juke cu probleme – a declarat că a vândut, în luna iulie, mașina sa companiei producătoare.
Acesta a primit 14.400 de euro pe autoturism, respectiv 89% din valoarea sa nouă, de 16.000 de euro.
Potrivit lui Ganea, Nissan a considerat mașina ca ”fiind în stare bună”, fără defecte.
Alături de acesta există și alte cazuri în care alianța Renault-Nissan a făcut oferte de răscumpărare.
Renault: ”Sunt gesturi comerciale în cazuri punctuale”
Libertatea a întrebat oficial Renault despre persoanele despăgubite în România și dacă vor fi despăgubiți toți posesorii de mașini cu astfel de motoare.
Oficialii Renault au afirmat că este vorba de două ”gesturi comerciale” în cazuri punctuale, nefiind vorba de o campanie oficială de despăgubiri.
Aceeași problemă, nicio despăgubire
Nu toate cazurile sunt, însă, cu final fericit.
Maria Dimitriade, tot din Galați, are aceeași mașină ca și Ganea, cu același motor și aceeași problemă: benzină în baia de ulei.
Însă ea nu a primit nici despăgubire, nici ofertă de răscumpărare pentru mașină, situație pentru care se declară nemulțumită.
Din cauza problemelor, aceasta a făcut acum mai mult timp o sesizare la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC). Instituția a găsit că plângerea este întemeiată și a obligat constructorul să aducă mașina la starea inițială.
Automobilul a intrat de mai multe ori în service, însă problema nu este nici acum rezolvată, iar benzina ajunge în ulei. În acest moment, mașina este tot în service.
Proces cu Renault
Un alt caz este al lui Ștefan Udrea, din Drobeta-Turnu Severin.
Libertatea a scris încă din luna aprilie că Udrea a dat în judecată Renault, susținând că i-a fost vândut intenționat un autoturism cu defect de fabricație.
În acest caz este vorba de un model Dacia Duster, care ”mânca” ulei.
Renault a susținut la proces că nu motorul este de vină pentru problemele sale, ci folosirea unei instalații de gaz petrolier lichefiat (GPL) neomologate.
Udrea a adus în proces drept dovadă și cazul unei alte persoane, Dinu Vasile Niță, care avea un motor similar. Renault i-a schimbat acestuia motorul, fără ca el să aibă instalație GPL.
La următoarea înfățișare, din luna octombrie, Udrea va aduce în instanță un alt caz, din Franța, din anul 2014, când Renault a fost de acord să acopere în totalitate reparațiile. În acel caz a fost vorba de o ambulanță, iar Renault a suportat 100% din reparații, chiar dacă mașina avea instalație GPL.
Ministerul Mediului din Franța a promis măsuri
Articole privind problema fiabilității acestor motoare au apărut atât în Franța, cât și în Belgia sau Marea Britanie.