Compania italiană Itinera este implicată în numeroase scandaluri de construcții din Danemarca. În prezent, compania dorește să construiască autostrada E6 în Norvegia. Administrația Națională a Drumurilor din Norvegia a luat în această situație o măsură surprinzătoare, relatează FriFagbevegelse.ro.
La șantierele Itinera s-au observat furturi de salarii și semnături false. Administrația Națională a Drumurilor este de părere că firma italiană favorizează dumpingul social, fapt pentru care nu dorește colaborarea cu aceștia, pe șantierele lor.
Decizia nu este acceptată de Itinera. În urmă cu o săptămână, compania a avut o confruntare cu Administrația Națională a Drumurilor, în instanță, într-o luptă pentru miliarde de coroane norvegiene, care erau destinate proiectelor rutiere.
Companiile sunt rareori interzise din cauza dumpingului social. Ultima dată s-a petrecut în 2018, atunci când Siemens a fost exclusă după ce s-a descoperit că un subcontractor a furat salarii.
Compania italiană a avut trei mari proiecte în Danemarca: spitalul din Koge, Odense și Storstrom.
Într-o serie de articole, revista daneză Fagbladet 3F a dezvăluit dumpingul social pe șantierele Itinera.
Itinera a angajat firmele portugheze CNBT și firma italiană CIPA, ca subcontractori pentru Podul Storstrom.
Pentru Fagbladet 3F, acestea erau nume vechi.
„Cele două firme sunt bine cunoscute în Danemarca. Sau, poate mai bine zis, sunt notorii. Când au lucrat la construcția Metro Cityringen în Copenhaga, cele două firme au fost acuzate de dumping salarial în valoare totală de 60 de milioane de coroane, afectând muncitori italieni, portughezi și români. Este, fără îndoială, cel mai mare caz de dumping salarial din construcțiile din Danemarca de până acum”.
Pe podul Storstrom, un alt subcontractor al Itinera a fost firma românească Tecnoscavi.
Firma Tecnoscavi a fost prima companie care a fost acuzată de furt de salarii de la angajați. A fost ordonată plata unui milion de coroane către 22 de muncitori români din construcții, într-o decizie arbitrală.
Fagbladet 3F are în prezent șapte cazuri împotriva Itinera
Referitor la lucrările de la Podul Storstrom, au existat numeroase conflicte în care angajații nu au primit salariile. Fagbladet 3F are în prezent șapte cazuri împotriva Itinera și a subcontractorilor săi.
Sindicatul danez 3F a făcut, la un moment dat, o cerere salarială de aproape zece milioane de coroane în numele muncitorilor.
Potrivit notițelor proprii ale muncitorilor, acestea arătau că ei au lucrat mai mult decât au fost plătiți. Este dificil de dovedit cât s-a lucrat. În acest caz, muncitorii au putut folosi datele de la poarta de acces a șantierului drept dovadă.
Atunci când un muncitor trece prin poartă pentru a începe lucrul, trebuie să se înregistreze. Pentru a demonstra că angajatorul nu și-a plătit angajații corespunzător, datele de la controlul accesului, numite „portdata, au devenit o dovadă crucială.
În următoarele zile de la decizie, Itinera a început o practică nouă: datele de la poartă au fost șterse.
„În cazul Podului Storstrøm, a fost esențial că aveam datele de la poartă. Acestea au confirmat notițele muncitorilor, mai ales când exista un contrast semnificativ între calendarele companiei și ale angajaților”, a spus Severinsen într-un interviu pentru Fagbladet 3F.
Martorul-cheie al Administrației Naționale a Drumurilor din Norvegia, în instanța din Oslo, la mijlocul lunii septembrie, a fost Michael Severinsen, consultant la 3F Byggegruppen.
Cea mai deosebită situație legată de Itinera a fost în timpul construcției unui nou spital în Odense. Aici intervin porcii morți.
Zilele acestea, noul Spital Universitar din Odense se deschide. Itinera a fost unul dintre antreprenorii principali.
De asemenea, Itinera a folosit mai mulți subcontractori, unul dintre ei fiind ID Forte, o filială daneză a unei firme italiene. Pentru proiect, aceștia au adus muncitori români.
În contract scria că firma trebuie să asigure cazare și hrană. Cazarea a fost un apartament, însă când muncitorii au cerut bani pentru mâncare, ei au avut parte de o surpriză. Șefii le-au adus trei porci sacrificați. Ei au fost lăsați pe veranda apartamentului unde locuiau muncitorii. Porcii trebuiau să fie tranșați și gătiți de muncitori. Acesta a reprezentat un substitut pentru plata în bani.
Experiențele muncitorilor români au fost relatate de revista daneză Fagbladet 3F. Pe șantierele sale, Administrația Națională a Drumurilor din Norvegia este obligată prin legea norvegiană să prevină dumpingul social. Ei au observat cum s-au gestionat proiectele Itinera în Danemarca.
Administrația Națională a Drumurilor este de părere că există un risc de „situații daneze” în proiectul rutier, dacă Itinera primește contractul de construcție a unei părți din autostrada E6 în Nordland. Din acest motiv, refuză să permită depunerea ofertelor.
Itinera nu a fost de acord cu decizia. A urmat un proces care s-a desfășurat la tribunalul din Oslo, timp de două zile, la mijlocul lunii septembrie.
Itinera a cerut ca Administrația Națională a Drumurilor să permită să concureze în mod egal cu alte companii, pentru a construi o secțiune nouă de drum între Megården și Sommerset, la nord de Fauske, în Nordland.
În această situație, Michael Severinsen, de la sindicatul 3F, a depus mărturie despre experiențele pe care le-a avut cu Itinera în Danemarca și a putut documenta dumping-ul social și furtul de salarii.