“Exista tot felul de specii in Marea Rosie, dar nu mi-ar placea sa ma intalnesc cu rechinul-tigru sau cu rechinul oceanic”, a declarat Jonathan Mellor, de la clubul de scafandri Alpha Red Sea din Safaga, portul unde ar fi trebuit sa ajunga feribotul scufundat in noaptea de joi spre vineri.
La mai mult de 24 de ore de la catastrofa – care se anunta ca una dintre cele mai grave din istoria navala – 1.000 de pasageri si membri ai echipajului sunt in continuare dati disparuti. Cel putin 378 de pasageri au fost gasiti in viata, iar operatiunile de cautare continuau sambata. Garzile de Coasta saudite au salvat, sambata, 22 de persoane, dar inca nu este clar daca bilantul anuntat de autoritatile egiptene ia in calcul si aceste persoane.
Pentru cei care s-au putut salva sarind in barci, problema este de a rezista pana cand vor fi reperati si luati la bordul unei ambarcatiuni sau pana cand vor fi recuperati cu ajutorul elicopterelor.
“Exista, intr-adevar, rechini periculosi in larg, dar riscul de epuizare sau de hipotermie este si mai mare”, considera Isabelle Derubinat, de la un alt club pentru scufundari din Safaga, United Divers.
Circa 300 de specii de rechini au fost identificate in Marea Rosie, un paradis pentru amatorii de scufundari, care nu se aventureaza insa dincolo de zona litorala si a recifurilor de corali. “In larg, acolo unde sunt naufragiatii, se afla cei mai periculosi rechini – rechinul oceanic, rechinul-tigru sau rechinul-ciocan – care pot fi agresivi cand sunt in cautare de hrana”, explica Jonathan Mellor.
Rechinul oceanic, care masoara circa 3 metri, “nu ataca direct, ci se invarteste in jurul prazii” si, in acest caz, “ar fi bine sa nu fie deja ranita”, spune Mellor, care traieste in regiune de sase ani.
Rechinii-buldog sau rechinii-mako sunt considerati periculosi, ca si rechinul alb, care nu traieste in Marea Rosie, ci doar o traverseaza. Un fotograf subacvatic, specialist in rechini, Jeremy Stafford-Deitsh, spune ca numerosi rechini raman potential periculosi, inclusiv rechinii de recif de talie mare.