Documentele oficiale consultate de publicația citată arată că nava, sub pavilion camerunez, a plecat din Portul Giurgiulești, al Republicii Moldova, pe 3 iulie, apoi a fost ancorată pe malul românesc, la câteva sute de metri distanță, până în dimineața zilei de 4 iulie, când a fost preluată de pilotul român, care a pornit cu ambarcațiunea spre Sulina.

Potrivit sursei citate, „pentru siguranța navigației, fiecare transport este obligatoriu condus, în zona maritimă a Dunării, de un pilot al Administrației Fluviale a Dunării de Jos Galați (AFDJ)”.

De la Sulina, ambarcațiunea, care are ca proprietar o companie din Turcia, trebuia să plece către Kriti, Grecia, însă în apropierea localității ucrainene Reni, adică după mai puțin de opt kilometri, Marina Militară a Ucrainei a cerut ca nava să încetinească și să permită accesul la bord.

Vaporul se afla atunci în șenalul navigabil, zonă care are un statut similar cu cel al apelor internaționale.

Mai mulți militari înarmați au urcat apoi la bordul navei, iar autoritățile din Ucraina au cerut ca aceasta să fie ancorată la malul ucrainean.

„Militarii, când au urcat, au luat echipajul și l-au dus în careul navei (încăpere care servește ca sală de mese sau de recreație, n.r.), iar pilotul nostru a rămas în cabina de comandă, sus, cu vreo doi-trei militari. Pilotul a întrebat de ce stau și i s-a spus că așteaptă un act de la un tribunal”, a declarat pentru Europa Liberă Ciprian Cotiga, șeful serviciului de pilotaj de la AFDJ.

După câteva ore, pilotul român a fost lăsat să plece de pe navă, însă nu și membrii echipajului – cinci turci și șapte azeri.

Ambarcațiunea se află însă și acum în același loc, notează sursa citată, pe baza datelor radarelor marine, reprezentanților AFDJ Galați și agentului navei, compania Avalon Shipping Galați.

Antonella Prosi, reprezentanta Avalon Shipping SRL, a declarat pentru publicația citată că „nava a fost oprită fără motiv”, că „nu există documente oficiale referitoare la reținerea navei USKO MFU” și nici nu au fost date detalii despre condițiile în care aceasta poate fi eliberată.

„Agentul a interpretat ca un act de piraterie, că s-au suit în șenalul navigabil și au luat nava”, precizează Ciprian Cotiga.

Reprezentanții Avalon Shipping spun că se așteaptă ca „în zilele următoare” echipajul să părăsească nava.

Șeful Procuraturii Republicii Autonome Crimeea, Ihor Ponochovnyi, a precizat pe 11 iulie, că 21 de nave sunt arestate în lipsă, fiind acuzate că au ajutat Rusia să ocolească sancțiunile, iar USKO MFU era prima reținută fizic.

Procuratura din Crimeea afirmă că nava a făcut exporturi de cereale prin porturile maritime închise ale peninsulei.

Foto: facebook.com/prok.arkrym

Urmărește-ne pe Google News