De trei luni, Diana Kotsenko și fiica ei locuiesc pe Isabelle, o navă de croazieră închiriată de guvernul estonian pentru a găzdui temporar o parte din cei peste 48.000 de refugiați care au sosit în acest mic stat baltic.
Nava, care odată transporta pasageri între Stockholm și Riga, este acum ancorată în orașul-port Tallinn, capitala Estoniei. Cele 664 de cabine ale sale găzduiesc aproximativ 1.900 de persoane – majoritatea femei și copii, care vin și pleacă după bunul plac.
Magazinul duty-free de pe puntea 7 a navei Isabelle a fost transformat parțial în dulap, parțial în cămară, cu valize îngrămădite în secțiunea de parfumuri și vitrine frigorifice pline cu pungi etichetate.
Cazinoul navei a devenit locul de întâlnire pentru adolescenți, iar clubul de noapte Starlight Palace de pe puntea 8 este locul în care femeile se adună și fac plase de camuflaj pentru soldații ucraineni de acasă.
Isabelle a fost închiriată de la o companie de transport maritim estonă, Tallink, în aprilie, pentru patru luni, ca adăpost de urgență. Însă neavând unde să mute rezidenții, guvernul a prelungit contractul până în octombrie.
Lipsa de adăposturi pentru refugiați creează o presiune uriașă pe continent și în Marea Britanie.
În Scoția, guvernul a anunțat luna trecută că întrerupe programul de primire a refugiaților ucraineni din cauza lipsei de locuri de cazare.
În Olanda, zeci de refugiați au dormit pe iarbă în fața unui adăpost supraaglomerat din satul Ter Apel. Consiliul Olandez pentru Refugiați a anunțat că intenționează să dea în judecată guvernul pentru condițiile de găzduire, despre care a spus că au scăzut sub standardul legal minim.
Dintre toate provocările cu care se confruntă ucrainenii care au fugit spre locuri sigure, cea mai presantă este accesul la locuințe, potrivit unui nou raport al Organizației pentru Dezvoltare și Cooperare Economică. Și se așteaptă ca problema găsirii de locuri de cazare pe termen lung să se înrăutățească, având în vedere creșterea inflației, a concluzionat raportul.
„Dovezile timpurii sugerează, de asemenea, că lipsa locuințelor este motivația principală pentru care refugiații se întorc în Ucraina, în ciuda riscurilor”, menționează raportul.
Alte state care folosesc nave
La fel ca Estonia, Scoția a apelat la cazarea refugiaților pe o navă de croazieră, când a rămas fără spații de cazare pe uscat. Săptămâna trecută, primul grup de ucraineni s-a mutat pe nava Tallink acostată în portul din Edinburgh.
Și Olanda folosește nave de croazieră pentru cazarea ucrainenilor. În aprilie, 1.500 de refugiați s-au mutat pe o navă Holland America Line din Rotterdam. Iar săptămâna trecută, agenția guvernamentală pentru azil a anunțat că intenționează să închirieze două nave suplimentare de la Tallink, pentru șapte luni.
Hotelurile plutitoare au fost întâmpinate cu scepticism și chiar ostilitate în unele țări.
Înainte ca nava Tallink să sosească în Scoția, exista temerea că la bord ar putea izbucni focare de COVID.
Iar guvernul olandez a fost supus unor critici puternice pentru o propunere – abandonată acum – de a plasa refugiați pe o navă ancorată în largul coastei, în apă deschisă, ceea ce ar fi făcut dificil pentru oameni să ajungă la mal.
În Tallinn, Estonia, Isabelle a fost scoasă din funcțiune din cauza restricțiilor de călătorie, când a început pandemia, în 2020, înainte de a fi folosită pentru refugiați. Natalie Shevchenko, un psiholog din Kiev, trăiește pe navă din aprilie. Ea și-a căutat apartament în oraș, dar nu a reușit să găsească unul pe care și-l poate permite. Acum, s-a împăcat cu situația. „Când locuiești pe o navă, te simți ca într-o comunitate mare”, a spus ea.