Practic, lucrările elevilor au fost scanate după finalizarea examenului, iar apoi au fost trimise către profesorii evaluatori.
Deși anul trecut ministerul își propusese să corecteze digitalizat lucrările în toată țara, iar apoi a hotărât că acest lucru se va întâmpla în 6 județe, tot doar în Dâmbovița s-a corectat digitalizat în final. Anul acesta au fost cu aproape 7% mai puține note peste 5 față de anul trecut, iar medii generale de 10 au fost doar două, note peste 9 au luat sub 400 de copii. Aceste rezultate situează Dâmbovița la coada clasamentului, dar asta nu o descurajează pe o mamă ce și-a însoțit copilul la depunerea contestației să spună că „la noi se lucrează foarte mult cu elevii”.
Pe la prânz, când rezultatele la Evaluare se știau deja de două ore, a început o ploaie deasă, care n-a stat până spre seară, la 19.00. Asta a făcut ca elevii absolvenți de gimnaziu să nu se mai strângă în curțile școlilor poate pentru ultima dată înainte de a fi liceeni. Și-au văzut notele online și majoritatea nemulțumiților au ales să-și depună contestațiile prin e-mail.
Media de 10 din gimnaziu care nu mai contează
La Școala Coresi din Târgoviște, aflată pe aleea Trandafirilor, nu erau nici trandafiri, nici elevi înainte de ora depunerii contestațiilor, adică la 16.00. La această școală a fost una dintre cele două note de 10 din Dâmbovița.
Silviu a venit pe seară alături de mama lui la școală să depună contestație la română. I-a adus tatăl lui Silviu, care i-a așteptat în mașină. Băiatul a primit nota 9 și speră la 9,5 după contestație. Nu a identificat unde a greșit și asta l-a determinat să dorească recorectarea lucrării.
O altă noutate de anul acesta este faptul că nu se mai ia în considerare media din gimnaziu la admiterea la liceu. „M-ar fi ajutat foarte mult această medie. Am avut 10 în toți anii”, spune Silviu, care ar fi depus oricum contestație, pentru că este de părere că merita mai mult.
Și elevul crede că absolvenții din Dâmbovița sunt dezavantajați din cauza faptului că se corectează digitalizat. El spune că inclusiv culoarea scrisului are un impact în corectură: „Nu se poate vedea la fel scrisul sau culoarea scrisului. Poate mai deschis, poate mai închis. Se vede mai bine când e normal, nu digitalizat”.
Probleme tehnice la scanarea lucrărilor
Mama lui Silviu spune că cei doi au avut o surpriză neplăcută atunci când au aflat nota la limba română, dat fiind faptul că elevul s-a autoevaluat și la română, și la matematică, iar la matematică nota așteptată a coincis cu nota primită, pe când la română a existat diferența de jumătate de punct.
„Recomand să nu mai facă experimente pe acești copii, pentru că după presiunea și emoțiile acumulate trebuia să mai rămâi foarte mult timp pentru scanare și se bloca platforma și erau problemele tehnice”, a mai adăugat mama lui Silviu legat de corectarea digitalizată care a implicat scanarea lucrărilor.
„Sunt foarte curioasă, pentru că la nivel de țară, conform statisticii pe județe, sunt doar două medii de 10 la Dâmbovița, ceea ce nu mi se pare edificator, pentru că aici se muncește foarte mult și eu cred că ar fi fost mai multe note de 10 dacă nu s-ar fi corectat în acest centru, unde au decis dumnealor”, mai spune femeia. Potrivit metodologiei, lucrările de la Evaluarea Națională și Bacalaureat se corectează încrucișat, adică se schimbă între județele învecinate.
Se așteaptă la o notă mai mare cu aproape 1,5 puncte
La Școala Gimnazială Ioan Alexandru Brătescu Voinești câțiva copii au venit însoțiți de părinții lor să depună contestații. Intrarea în școală se făcea prin parcare, astfel că elevii și părinții făceau slalom printre mașini și picuri de ploaie să ajungă în școală. La această școală din Târgoviște, o singură notă a fost sub 5.
Una dintre eleve a venit însoțită de mama și de sora ei, sub două umbrele. Și ea a depus contestație la română. A luat 8,1, deși, potrivit calculelor ei, după ce s-a verificat cu baremul, ar fi meritat 9,5. Eleva avut în toții anii de gimnaziu media 10 la limba română și din această cauză este dezamăgită de rezultat. Ea nu crede că a dezavantajat-o corectarea digitalizată, dar își dorește „nota corectă”. Ea dorește să urmeze Seminarul Teologic.
„Ar fi la bază o invidie între județe”
Mama acestei eleve și-a susținut fiica în procesul depunerii contestației pentru că ea crede că „Profesorii au fost foarte exigenți, elevii au fost depunctați și nu se știe de ce”. Nici această mamă nu crede că o corectare încrucișată între județe este benefică: „Ar fi la bază o invidie între județe, dar ea nu ar trebui să existe, pentru că e vorba de un elev care a învățat”. Și mama crede că nu există o departajare reală pentru că „subiectele au fost foarte ușoare”.
Tot la „Ioan Alexandru Brătescu Voinești” l-am întâlnit și pe Matei, care purta un tricou cu Naruto, personajul de desen animat. Pe Matei l-a însoțit tatăl său. Elevul a depus contestație și la română, și la matematică. Lui nu i s-au părut grele subiectele, dar la română a greșit trei grile, iar la matematică a uitat să facă un exercițiu.
Tatăl lui Matei spune că băiatul a venit cu inițiativa de a depune contestație la română și el l-a încurajat să depună și la matematică.
„Admiterea la liceu contează într-o proporție destul de mare, deoarece dacă intră la un liceu unde este concurență, este atras în concurența aceea să învețe, iar dacă ajunge la un liceu mai slab, îl dezavantajează”, spune tatăl lui Matei.
Totuși, recorectarea lucrărilor nu înseamnă doar creșterea notei, ci se poate lua decizia și micșorării acestora, un risc pe care cei care depun contestație și-l asumă.
Rezultatele finale de anul acesta la Evaluarea Națională vor fi afișate în 4 iulie. Contestațiile se puteau depune în două zile, fie la centrele de examen, fie online, pe adresa de e-mail dedicată fiecărui centru.