„Ce rușine de examen, păcat de acești copii minunați!”, „Ați mințit mii de elevi cu nerușinare. Ceea ce ați dat nu a fost test de gândire critică, bine, poate doar un sfert din admitere. A fost matematică, statistică, full de procente, probabilități?!”, „Este o rușine ce s-a întâmplat, nici măcar legea nu ați respectat-o”.
Acestea sunt doar câteva dintre reacțiile elevilor și părinților acestora pe Facebook, absolvenți de liceu care au dat examenul de admitere la Facultatea de Psihologie din Capitală. Este vorba de specializările Psihologie, Psihologie – Științe cognitive în limba română sau în limba engleză. Examenul a fost susținut în 18 iulie și în 23-24 iulie ar urma să fie afișate rezultatele, potrivit site-ului facultății.
Libertatea a vorbit cu mai mulți candidați nemulțumiți de organizarea examenului și dificultatea subiectelor. „Fiecare candidat, întotdeauna, va avea o opinie personală în legătură cu modalitatea de evaluare”, a spus succint și Anca Petrescu, responsabilul cu comunicarea a Facultății de Psihologie.
Examenul pentru care facultatea spune că nu ar trebui să te pregătești
Media de admitere de anul acesta la Psihologie constă într-un examen de gândire critică tip grilă, după cum scrie pe site-ul facultății.
„A fost o probă de 2 ore, standardizată, content – free. Adică, fără conținut specific de Psihologie. Nu trebuie să tocești nimic, nu te poți pregăti în stilul teaching-to-the-test. Nu a fost nici caz de meditații, pentru că a fost o probă de gândire critică și raționament.
Cu cât te agitai mai mult, cu atât pierdeai timp prețios de rezolvare a celor 90 de itemi.
Foaia de concurs – simplă, cu bule pe care le citește o mașină. Se scanează și o mașină automată preia datele și le introduce într-un soft”, scrie pe pagina sa de Facebook unul dintre lectorii facultății, Oana Moșoiu.
Comentariile la postarea profesoarei contrazic ceea ce spune ea. „Ideea foarte bună. Execuția… dezastruoasă. Publicați subiectele ca să fie clar pentru toată lumea ce s-a întâmplat de fapt. Transparență am vrea, cam atât. […] 2 ore pentru 90 de itemi întinși pe mai bine de 20 de pagini. Calcule, probleme de statistică, grafice și texte de înțeles și recitit. În două ore. Toate astea au făcut ca examenul să fie un experiment pe banii părinților și elevilor convinși că asta e examenul cu care-și vor începe drumul spre cariera dorită”, scrie una dintre candidate.
140.000 de euro încasați de facultate din examenul de admitere
2.261 de candidați s-au înscris pe 480 de locuri la aceste trei specializări la care s-a dat examenul. Asta înseamnă aproape 5 candidați pe un loc.
Dacă socotim însă concurența raportată la numărul de locuri bugetate, aproape 37 de candidați s-au bătut pe un loc la Specializarea Psihologie – Științe Cognitive și 19 la Psihologie, potrivit datelor furnizate de Unibuc.
Examenul de admitere a fost plătit de candidați:
- 300 de lei – o singură opțiune
- 350 de lei – două opțiuni
- 400 de lei – trei opțiuni
Dacă fiecare candidat ar fi ales o singură opțiune, Facultatea de Psihologie ar fi încasat aproape 140.000 de euro. Dar suma e mai mare, căci cu cât te înscrii la mai multe opțiuni, cu atât șansele de a fi admis cresc, iar unii candidați au precizat în comentarii că au plătit pentru două sau trei opțiuni.
„Modelul arăta într-un fel, iar examenul în alt fel”
Bianca e una dintre cei peste 2.200 de candidați care își doresc să fie studenți la Psihologie. Ea a fost foarte bucuroasă când a aflat că s-a schimbat structura examenului și că acesta va consta în gândire critică. Totuși, când a văzut examenul, Bianca și-a dat seama că nu e gândire critică ce a primit.
Tânăra care a mai absolvit o facultate înainte spune că avea anumite noțiuni din metodologia de cercetare ori statistică, dar a fost surprinsă când a văzut subiectele, dat fiind faptul că nu coincideau defel cu modelele postate pe site-ul facultății.
„La examen au dat cam 50% subiecte de statistică, matematică, de calculat cu pixul pe hârtie. Nu am avut voie cu calculator. La un moment dat procentele erau de tipul 1,78. Timp ca să treci prin toate textele, fără să considerăm calculele, am fi avut nevoie de două minute pe item. Mai aveai nevoie încă de 10 minute să completezi foaia de răspuns, iar timpul alocat de ei a fost de două ore”, povestește Bianca.
Profesori de-ai facultății au dat meditații candidaților
Unii candidați se simt dezavantajați tocmai din cauza faptului că nu au știut ce tipuri de subiecte vor primi și nu s-au putut pregăti în prealabil. Ei spun că celor care au urmat un profil real la liceu le-a fost mai ușor să rezolve cerințele de admitere.
Totuși, pe grupuri de WhatsApp de admitere făcute de candidați, unii scriu că au făcut meditații cu profesori de-ai facultății, după cum ne-a povestit Bianca.
O altă nemulțumire de-ale elevilor expusă în online este legată de organizarea examenului. În unele săli nu a fost aer condiționat, iar în altele profesorii nu au dat decât o ciornă pentru fiecare candidat, pe când alți elevi au primit mai multe.
De asemenea, elevii mai acuză că s-a schimbat prea târziu materia de examen. Ei spun că s-au pregătit până în februarie din manualul de psihologie, din care credeau că dau admiterea, iar apoi au fost anunțați că gândirea critică va fi materia la care trebuie să demonstreze că se descurcă pentru a fi admiși la Psihologie.
„A spus ca asta ține de capacitatea mea mentală să îmi dau seama”
Aurora Becheru, absolventă de Litere, a dat și ea examenul de admitere anul acesta la Psihologie. „Modelul de examen oficial – care urma să conțină, citez – 25-30 de itemi – a fost publicat pe site-ul oficial al facultății cu aproximativ două zile înainte de data susținerii examenului. În urma consultării subiectului-model propus pe site, am constatat că proba în sine nu avea nicio legătură cu ce a fost propus”, spune aceasta.
„Graficele, în bătaie de joc, scoase alb-negru, față de celelalte, te forțau să le citești în maxim un minut în condițiile în care culorile care desemnau diferite categorii sociale erau împărțite în felul următor: gri deschis, gri puțin mai închis, gri închis și aproape gri, dar nu alb. Prin urmare, citirea unui grafic în situația în care diferențierea culorilor este esențială în descifrarea unei statistici a fost foarte dificilă, dacă nu, chiar imposibil să nu greșești”.
O altă candidată spune că „subiectele au fost scoase alb negru, în loc de color, și au împiedicat unii oameni cu probleme de distingerea a culorilor – eu sunt discromată, adică nu disting nuanțele apropiate – și am rugat-o pe doamna care ne-a supravegheat doar să îmi zică dacă graficul avea informațiile în ordine (acela cu T0, T1 și T2) și a spus ca asta ține de capacitatea mea mentală să îmi dau seama”.
Ce spune conducerea facultății
Anca Petrescu, prodecan responsabil cu relațiile publice, a spus că facultatea nu a decis încă să facă publice subiectele. „Nu am luat încă o decizie în sensul acesta, așteptăm o decizie de la biroul nostru juridic. În cazul în care nu vom publica subiectele vom oferi și o explicație”, a spus prodecanul la două zile de la examen. A refuzat să facă alte comentarii cu privire la organizare.
Deși Oana Moșoiu preciza în postarea ei de pe Facebook că nici baremul nu este publicat, acesta apare pe site. Dar elevii nu au fost lăsați să-și noteze răspunsurile lor și, fiind un test grilă, nu au cum să se verifice dacă au rezolvat corect.
„Fiecare candidat, întotdeauna, va avea o opinie personală în legătură cu modalitatea de evaluare, cu dificultatea subiectelor. Au fost peste 2.000 de candidați. Inevitabil, pentru unii, subiectele acestea vor fi grele, pentru alții de nivel mediu”, mai spune Petrescu.
Foto: unibuc.ro
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
Un0m • 21.07.2023, 18:45
Cred ca sunt două aspecte aici: 1. Statistic dacă evaluăm perceptia dificultății examenului și trasăm un grafic al distribuției acestor percepții, vom obține o curba de tip Gauss. Presupunem că am întrebat fiecare candidat să evalueze dificultatea examenului pe o scală de la 1 la 10, unde 1 reprezintă "foarte ușor" și 10 "foarte dificil". Într-o situație ideală, dacă candidații au evaluat subiectiv dificultatea în mod obiectiv, curba lui Gauss va avea forma clasică de clopot, cu valoarea medie a evaluărilor plasată în centrul curbei. Majoritatea candidaților vor percepe examenul ca fiind de dificultate medie, iar numărul celor care îl percep ca fiind foarte ușor sau foarte dificil va scădea pe măsură ce ne îndepărtăm de valoarea medie. Bine, candidații cu niveluri ridicate de pregătire și abilități ar putea să considere examenul mai ușor decât cei care nu s-au pregătit suficient. De asemenea, emoțiile, starea de spirit și alți factori subiectivi pot influența modul în care un candidat percepe dificultatea examenului. 2. Psihologia modernă este o știință pentru că se bazează pe metode științifice și folosește instrumente specifice pentru a studia comportamentul și procesele mentale ale indivizilor. Pentru a dezvolta cunoștințe valide și relevante, ea aplică metode empirice, testează ipoteze, urmărește reproducibilitatea cercetării și utilizează instrumente precum teste psihologice. În plus, gândirea critică joacă un rol esențial în psihologie, ajutând la evaluarea obiectivă
mmarinionn • 22.07.2023, 14:05
Un0m • 21.07.2023, 18:45
Cred ca sunt două aspecte aici: 1. Statistic dacă evaluăm perceptia dificultății examenului și trasăm un grafic al distribuției acestor percepții, vom obține o curba de tip Gauss. Presupunem că am întrebat fiecare candidat să evalueze dificultatea examenului pe o scală de la 1 la 10, unde 1 reprezintă "foarte ușor" și 10 "foarte dificil". Într-o situație ideală, dacă candidații au evaluat subiectiv dificultatea în mod obiectiv, curba lui Gauss va avea forma clasică de clopot, cu valoarea medie a evaluărilor plasată în centrul curbei. Majoritatea candidaților vor percepe examenul ca fiind de dificultate medie, iar numărul celor care îl percep ca fiind foarte ușor sau foarte dificil va scădea pe măsură ce ne îndepărtăm de valoarea medie. Bine, candidații cu niveluri ridicate de pregătire și abilități ar putea să considere examenul mai ușor decât cei care nu s-au pregătit suficient. De asemenea, emoțiile, starea de spirit și alți factori subiectivi pot influența modul în care un candidat percepe dificultatea examenului. 2. Psihologia modernă este o știință pentru că se bazează pe metode științifice și folosește instrumente specifice pentru a studia comportamentul și procesele mentale ale indivizilor. Pentru a dezvolta cunoștințe valide și relevante, ea aplică metode empirice, testează ipoteze, urmărește reproducibilitatea cercetării și utilizează instrumente precum teste psihologice. În plus, gândirea critică joacă un rol esențial în psihologie, ajutând la evaluarea obiectivă
te mai și numești profesor, absolvent de psihologie??? tu n-ai înțeles nimic din viață, din chestiile banale... ce să mai vorbim de lucruri serioase??? halal pedagogie
alexandra1234 • 21.07.2023, 17:23
scriu acest comentariu în calitate de adolescentă ce a susținut acest examen. a fost una dintre cele mai frustrante examene pe care le-am dat pana acum! optiunea a fost Psihologie, nu matematica sau economie. unde a fost gandirea critică a acestui examen? sunt de acord cu noua structura, insa continutul releva inca o data competenta si mentalitatea de care dau dovada cei ce concep subiectele