Şi-a luat brevetul de zbor în 1976
Aviatorul Nicu Ceauşescu a fost unul dintre şefii de promoţie, între 1975 şi 1976, după ce a absolvit programul redus, de 9 luni, de şcolarizare pe avionul de antrenament românesc IAR-823. Elena Ceauşescu dăduse ordin ca acesta să nu zboare niciodată singur, deşi instructorii săi îl catalogaseră drept un pilot capabil. Generalul Aurel Niculescu a participat, în 1976, la zborul de brevetare al pilotului Nicu Ceauşescu (care avea atunci 25 de ani), alături de instructorul de zbor, comandorul Ion Văleanu.”Zbura bine. Avea aptitudini de pilot”, şi-a amintit Niculescu
Amintirile instructorului de zbor Ion Văleanu: «Era într-o dispută cu frate-său! Nicu a vrut să fie mai cu moţ!»
„Jucam şi table cu Nicu, seara, la un şpriţ. Îl băteam şi nu îi convenea, făcea urât, dar nu exagera. L-am tras de limbă şi mi-a spus tot din casă. O iubea mult pe soru-sa. Zoe era o rebelă şi era urmărită tot timpul. Şi el era urmărit, dar îl durea în cot. Spunea că lui Ceauşescu îi plăcea foarte mult vânătoarea şi că atunci când mergeau la vânătoare, gonacii mai luau fazani de la el şi îi puneau la tat-su, iar el îi înjura ca la uşa cortului„
„Când venea, Elena Ceauşescu îi verifica imediat frigiderul. Ştia că era pilangiu. Era frigiderul plin ochi numai cu apă minerală. Şi printre sticlele de-acolo era strecurată însă şi una de votcă. Maică-sa nu a observat niciodată.”
„În 1976, mă trezesc că vine o suită de maşini la şcoală, la Boboc. Dintr-un Audi a coborât Nicu Ceauşescu, din alte maşini, ministrul apărării naţionale, apoi Aurel Niculescu şi primul secretar Postelnicu. Şi mi l-au dat în primire pe Nicu.„
„Venea pe la el Donca, fata lui Mizil. Era o tânără foarte simpatică. Se iubeau! Odată, când am stat la masă cu ei, ea i-a cerut voie lui Nicu să participe la Cenaclul Flacăra. Soarta a făcut ca ei să nu rămână împreună. Ca o ironie, Donca Mizil s-a îndrăgostit şi s-a măritat cu un pilot de la TAROM, alături de care trăieşte o frumoasă poveste de iubire şi în prezent.„
„Am zburat cu el vreo sută de ore şi trebuie să spun că avea aptitudini. Îşi căpătase reflexele de la conducerea maşinii. Zburam cu IAR-823, care era un avion bun. După câteva zboruri de instrucţie, i-am dat manşa în mână. I-am zis: «Eu mai pun mâna pe manşă doar dacă-l bagi în pământ ». Dar nu s-a pus problema, îl determinasem să nu trateze cu superficialitate zborul.„
„M-a impresionat cu modestia lui. S-a îmbrăcat militar, saluta superiorii, a făcut, cât de cât, instrucţie. Dar era cam delăsător, nu prea îi plăcea să pună mâna pe carte. Eu i-am dat în mână instrucţiunile, primele noţiuni de aerodinamică şi după o săptămână l-am scos la zbor.„
„A fost decizia lui să facă armata la Aviaţie. Era tot timpul într-o dispută cu frate-său, nu ştiu ce dracu aveau. Valentin fusese la Transmisiuni, parcă, şi Nicu a vrut să fie mai cu moţ!„
„Jucam şi tenis cu el. El folosea un echipament primit de la Ilie Năstase. Odată, a venit mai- că-sa, fără să anunţe în prealabil. I-a adus un borcan de dulceaţă, că era răsfăţatul ei. El m-a prezentat drept instructorul lui de zbor, iar eu i-am pupat mâna. M-a întrebat cum merge, eu i-am spus că zboară bine. Ea mi-a zis: «Să aveţi grijă de el, să nu facă vreo indisciplină!». Noi eram transpiraţi de la tenis şi ea l-a luat în casă pentru a-şi face baie!„
A trăit doar 45 de ani
Nicu Ceauşescu, al treilea copil al cuplului dictatorial Nicolae şi Elena Ceauşescu, s-a născut la 1 septembrie 1951. Publicul îl ştia drept un tip aventurier, cu o viaţă dezordonată. Când s-a implicat în politică şi a lucrat efectiv cu alţi oameni decât prieteni şi apropiaţi, Nicu şi-a arătat adevărata faţă. Un tip serios, atent, cu viziuni politice moderne. S-a stins din viaţă la 25 septembrie 1996, la clinica AKH din Viena, răpus de ciroză.