Acuzaţiile acestuia vin după ce, în urmă cu o zi, primarul Capitalei afirma că a început combaterea poluării încă din anul 2016, dar nu poate recupera ce nu s-a făcut în „zeci de ani”
Parlamentarul spune că Gabriela Firea a eșuat „în implementarea unor măsuri de reducere a poluării: registrul spațiilor verzi, centura verde, măsuri speciale anti-praf, piste de biciclete, strategii sectoriale pe deșeuri.
„În lipsa registrului spațiilor verzi, spațiile verzi dintre blocuri continuă să dispară. Mai grav, Gabriela Firea a propus sau a autorizat dispariția a zeci de hectare de spații verzi și aglomerarea orașului prin milioane de metri pătrați construiți suplimentari” a declarat Nicușor Dan.
Nicuşor Dan a menţionat că, încă din 2016, Bucureștiul avea în lista de investiții un Sistem operativ informațional pentru măsurarea calității aerului.
„Au fost alocați 7 milioane lei în 2016, necheltuiți, 7 milioane lei în 2017, necheltuiti. Abia în decembrie 2018 s-a aprobat un concept, fără studiu de fundamentare”, a spus el.
În plus, acesta a afirmat că Primăria Capitalei dispune de un laborator mobil de măsurare a calității aerului, pentru care a plătit mentenanță de aprox. 100.000 lei/an.
„Îi cer Gabrielei Firea să ne spună cum a fost utilizat acest laborator”, a menţionat Dan.
Nicuşor Dan a prezentat şi proiectele de limitare a poluării atmosferice ale Primăriei Capitalei, care nu au fost implementate.
- „Realizarea Registrului spațiilor verzi. Au fost alocați în buget 5 milioane lei în 2016 și 2018, nu s-a realizat nimic;
- Implementarea strategiei anti-praf, după efectuarea pe bani europeni a proiectului pilot; proiectul ar fi presupus stropirea străzilor cu substanțe care absorb praful;
- Elaborarea conceptului pentru Centură verde a Bucureștiului, s-au alocat 280.000 lei în 2018, 260.000 lei în 2019, nu s-a făcut nimic;
- Construirea de piste de biciclete, s-au alocat 45 milioane lei în 2016, 2017, 2018, 2019, nu s-a făcut nimic;
- Elaborarea de strategii sectoriale pentru deșeuri din construcții, deșeuri periculoase (medicale), uleiul din gospodării, deșeuri din ambalaje, deșeuri biodegradabile. S-au alocat în fiecare an 150.000 lei pentru fiecare, nu s-a făcut nimic”.
Potrivit lui Nicuşor Dan, sutele de PUZ-uri aprobate prin care s-au aprobat miioane de metri pătrați construibili suplimentari au dus și vor duce la supraaglomerarea orașului, congestionarea traficului și la poluare atmosferică suplimentară.
„Problema calității aerului este extrem de complexă pentru că este determinată de foarte mulți factori și extrem de importantă pentru că are un impact direct asupra sănătății oamenilor. Primăria Capitalei a dovedit în administrația Firea că este incapabilă să gestioneze această problemă nereușind să implementeze proiecte care să reducă poluarea și mai grav nici măcar nereușind să implementeze un sistem care să măsoare modul cum evoluează calitatea aerului în plan local. De mai bine de 3 ani asistăm la o pasăre a responsabilității între diferite instituții (Primăria Capitalei, Agenția pentru Protecția Mediului, Garda de Mediu, fiecare justificând neimplicarea sa.” a declarat în conferinţă şi Alexandru Gâdiuță, consilier general USR, membru în comisia pentru ecologie și protecția mediului.
Din datele oficiale ale Ministerului Mediului emise în 2015 și 2018, Bucureștiul este cel mai poluat oraș al României, având 5 poluanți cu potențial cancerigen în aerul respirat (benzen, oxid și monoxid de azot, particule fine 10 și 2.5).
Aceleași date, dar și datele PMB, spun că benzenul este cancerigen de prim grad, iar expunerea pe termen lung, chiar la concentrații scăzute de oxid și monoxid de azot sau particule fine 10 și 2.5 determină creșterea incidenței cancerului la copii și adulți.
„Măsurile luate de PMB prin Planul Integrat de Calitate Aer adoptat în iunie 2018 sunt, însă, total ineficiente. PMB a identificat doar traficul rutier că principală sursă de poluare, ignorând șantierele de construcții și gropile de gunoi urbane, și nu a urmărit criteriul reducerii poluării în cel mai scurt timp cu putință (care ar fi necesitat restricționarea traficului diesel)”, a mai spus Nicuşor Dan.
În consecință, „poluanții sunt în continuare prezenți în aerul din București, studiul INSP din 2019 privind impactul poluării asupra sănătății populației din București nu este făcut disponibil, iar cazurile de cancer par să crească la o rată alarmantă (30.000 de cazuri în 2018, comparat cu 23.000 în 2017, conform unor date ale CASMB)”, a declarant Marius Petroiu, avocat în probleme de mediu.
Vezi rezultatele alegerilor prezidențiale – turul 1 și află când este turul al doilea al votului pentru președinție!