Tabloul a fost retrogradat de curatorii de la Prado în catalogul expoziției „Leonardo da Vinci și copia Mona Lisei”. Evenimentul este găzduit de Madrid până pe 23 ianuarie 2022. Catalogul, semnat de cercetătoarea muzeală Ana González Mozo, conține o listă de picturi ale maestrului renascentist italian și altă listă pentru „lucrări atribuite, de atelier, autorizate și supravegheate de marele artist”.
În 1958, imaginea lui Hristos a fost considerată doar o lucrare de mâna a treia ieșită din atelierul lui Leonardo și a atins un preț de doar 45 de lire sterline la o licitație.
Nu este prima oară când apar dubii despre autenticitatea tabloului. În aprilie, Antoine Vitkine, regizorul documentarului „The Savior For Sale”, difuzat de postul de televiziune France 5, a realizat o anchetă despre tablou, restaurat în SUA după ce a fost cumpărat în 2005 în stare proastă pentru 1.175 de dolari de un comerciant de artă newyorkez. Lucrarea a fost atribuită lui Leonardo da Vinci de mai mulţi experţi britanici, vândută apoi unui oligarh rus, care a decis, în cele din urmă, să o ofere la licitație.
Tabloul a fost pus în vânzare în noiembrie 2017 la o licitaţie de artă contemporană, fiind prezentat în catalogul acesteia drept o lucrare în întregime pictată de Leonardo da Vinci. A fost vândut cu 450.000.000 $, iar Casa de licitații Christie’s a numit opera „cea mai mare redescoperire artistică din ultimii 100 de ani”.
Deşi autorităţile saudite nu au confirmat niciodată că Mohammed bin Salman este proprietarul „ultimului Da Vinci”, mai multe informaţii concordante indică faptul că prinţul saudit l-ar fi achiziţionat, ascunzându-se în spatele mai multor intermediari.
Secretul din spatele posesorului picturii are legătură şi cu tematica lucrării, care reprezintă un portret al lui Hristos. Iconografia profeţilor nu este bine văzută în ţările islamice.
Prinţul moştenitor Mohammed bin Salman, care vrea să dea dovadă de o anumită modernitate şi deschidere culturală în sânul familiei regale saudite, are ambiţia de a construi muzee, mai ales în situl antic Al-Ula.
În septembrie 2018 au apărut însă primele îndoieli cu privire la autenticitatea „Salvator Mundi” și filiala Muzeului Luvru din Abu Dhabi a decis să nu expună pictura. În același timp, experții au ajuns la concluzia că pictura în ulei provine din atelierul lui Da Vinci, dar nu a fost pictată de maestru.
Experții nu au putut publica rezultatele cercetării, deoarece proprietarul a refuzat să împrumute lucrarea, iar instituția nu poate comenta în mod public picturile proprietate privată pe care nu le-a expus.
„Retrogradarea” tabloului de către Prado este „cea mai critică reacție a unui muzeu de top de când a fost vândut la Christies”, scrie The Art Newspaper.
Curatorii muzeului din Madrid au declarat că nu au „nicio poziție” în problema autorului picturii și s-au limitat la a folosi „o formulă academică pentru a recunoaște că există o dezbatere în acest sens”.
Foto: EPA