Legea pentru modificarea Codului Muncii, precum și a Codului Administrativ, adoptată de deputați în septembrie, a fost publicată în Monitorul Oficial.
Astfel, angajații vor avea noi drepturi, între care dreptul de a lipsi de la muncă, ca urmare a unor urgențe familiale cauzate de boală sau de accident, „care fac indispensabilă prezența imediată a salariatului”.
Pentru urgențele în familie, salariații pot cere 10 zile lucrătoare libere într-un an calendaristic, dacă anunță angajatorul dinainte, urmând să se stabilească modul de recuperare a acestora. Zielele acestea nu vor afecta ziele de concediu de odihnă.
O altă prevedere nou introdusă se referă la obligaţia angajatorului de a acorda concediu paternal la solicitarea scrisă a salariatului.
5 zile de concediu pentru îngrijirea unei rude
Noile prevederi spun că angajatorul este obligat să acorde, la solicitarea salariatului, 5 zile lucrătoare într-un an calendaristic, sub formă de concediu de îngrijitor, pentru a îngriji o rudă sau persoană din gospodărie cu probleme medicale grave.
Nici această perioadă nu afectează concediul de odihnă și se adaugă la vechimea în muncă.
Angajatorii pot fi amendați cu 4.000-8.000 de lei pentru pentru neacordarea concediului de îngrijitor.
Noile modificări la Codul Muncii includ și alte drepturi, precum:
- Dreptul de a solicita trecerea pe un post vacant care îi asigură condiții de muncă mai favorabile dacă și-a încheiat perioada de probă și are o vechime de cel puțin 6 luni la același angajator;
- Dreptul de a munci la angajatori diferiți sau la același angajator, în baza unor contracte individuale de muncă, fără suprapunerea programului de muncă, beneficiind de salariul corespunzător pentru fiecare dintre acestea. Niciun angajator nu poate aplica un tratament nefavorabil salariatului care își exercită acest drept.
- Dreptul la protecție dacă înaintează angajatorului o plângere sau inițiază proceduri în scopul asigurării respectării drepturilor prevăzute în prezenta lege, beneficiază de protecție împotriva oricărui tratament advers din partea angajatorului.
- Dreptul de adresare în instanță pentru despăgubiri sau pentru schimbarea situației de la locul de muncă, în cazul în care angajatul consideră că primește tratament advers din partea angajatorului.
Telemuncă pentru angajații cu situații speciale
Angajații care își pot desfășura munca de acasă sunt funcționarii publici cu copii cu vârsta până în 11 ani, cei care îngrijesc rude din aceeași gospodărie, funcționarii a căror stare de sănătate nu le permite deplasarea la muncă sau femei gravide, cu dovada medicală.
De asemenea, pot lucra de acasă funcționarii publici ale căror activități pot fi realizate în regim de telemuncă, conform regulilor stabilite de angajator.
Funcționarii publici care lucrează în regim de telemuncă au următoarele obligații:
- să dispună de toate mijloacele necesare îndeplinirii atribuțiilor care le revin potrivit fișei postului;
- să răspundă la orice solicitare referitoare la activitatea profesională primită de la superiorii ierarhici, în timpul programului de lucru, transmisă prin mijloace de comunicare la distanță;
- să respecte normele cuprinse în Regulamentul de organizare și funcționare al instituției, Regulamentul intern, normele cu privire la protecția datelor cu caracter personal și alte norme și proceduri specifice aplicabile, după caz.
Autoritățile și instituțiile publice la nivelul cărora se realizează telemuncă au obligația de a verifica activitatea funcționarilor, să țină evidența orelor de muncă și să se asigure că angajații au mijloacele necesare și funcționale pentru desfășurarea telemuncii.
Pe durata exercitării activității în regim de telemuncă sau a muncii la domiciliu, funcționarii publici beneficiază de toate drepturile recunoscute prin lege, cu excepția sporului pentru condiții de muncă grele, vătămătoare sau periculoase.