- Libertatea publică azi încă două emailuri care arată înțelegerea dintre Renault și prestatorii săi de servicii. Aceasta limitează mișcarea oamenilor de la o firmă la alta și le elimină posibilitatea de a cere salarii mai mari.
- În cadrul cartelului sunt implicate companiile Akka Technologies, Expleo Group, Bertrand, Segula, Alten, FEV, plus Renault Technologie Roumanie – centrul de inginerie al grupului francez din țara noastră.
- Din cauza acestei înțelegeri, câteva sute de angajați înalt calificați au plecat din România în străinătate. Foarte mulți au ajuns la Jaguar Land Rover, în Marea Britanie. Unii dintre ei s-au adresat Libertății, expunând practicile ilegale ale angajatorilor din România.
Marius este un inginer, expert în design. El a aplicat pe rețeaua profesională LinkedIn la un post similar cu al său. A fost contactat de către o companie recrutoare care căuta oameni pentru Renault.
Numai că în acel moment lucra pentru Akka Technologies, una dintre companiile participante la cartel..
Aflând acest lucru, recrutoarea îi răspunde că nu pot fi incluși pe listă candidații care lucrează deja la furnizorii Renault.
Iată emailul:
”Bună Marius,
Mulțumesc pentru aplicația ta. Din păcate, postul este pentru Renault și nu putem include în procesele noastre de căutare candidați angajați la prestatorii lor.
Dacă pe viitor se schimbă ceva, reluăm discuția cu mare drag”.
Emailul datează din mai 2018.
”Așa cum știți, există acea înțelegere între noi și nu putem să luăm angajați”
Dragoș Trăistaru este un alt angajat afectat de înțelegerea tacită dintre companii. Acesta era angajat al firmei Assystem, care s-a transformat în acest an în Expleo.
El a aplicat pentru un post în cadrul Segula, o altă companie furnizoare de pe lanțul Renault.
În email, acestuia i se explică frontal că nu poate fi angajat din cauza înțelegerii între companii:
”Ținând cont că încă sunteți angajat Assystem, ce vă propun este să menținem legătura pentru momentul în care veți decide să încheiați colaborarea cu ei, întrucât suntem interesați de candidatura dumnevoastră, doar că, așa cum știți, există acea înțelegere între noi și nu putem să luăm angajați”, se arată în emailul trimis din partea Segula.
Email-ul este din august 2017.
Trăistariu a încheiat tot în 2017 relația cu Assystem, iar între timp a plecat și el să lucreze peste hotare. Acum se află în Marea Britanie.
Sunt unul dintre cei 5 milioane de români din străinătate și vreau să se știe ce mi s-a întâmplat ca să înțelegem cu toții ce stă, deseori, la baza deciziei de a emigra
Dragoș Trăistaru
Implicarea Renault
Codul Muncii din România statuează extrem de clar că dreptul la muncă nu poate fi îngrădit.
Nimeni nu poate fi obligat să muncească sau să nu muncească într-un anumit loc de muncă ori într-o anumită profesie, oricare ar fi acestea.
Articolul 3 din Codul Muncii
Grupul francez a transmis către Libertatea că nu este și nu a fost parte a vreunei înțelegeri cu firmele furnizoare astfel încât să nu-și ia angajații. Mai mult, Renault condamnă aceste practici, susțin ei, oficial.
La scara României, Renault oferă salarii de nivel bun, dar interesant este că nici unul dintre contractorii săi nu dă mai mult, iar transferurile între firme nu sunt permise, ceea ce blochează competențele și limitează dezvoltarea în carieră.
Consiliul Concurenței a arătat pentru Libertatea că are deja în vizor astfel de practici. Instituția poate acorda amenzi de maximum 10% din cifra de afaceri.