Prezent miercuri, 7 august, în vizită pe șantierul A7 de la Gherghița, Prahova, Sorin Grindeanu, ministrul transporturilor, a fost întrebat când vor fi recepţionate lucrările la podul de la Brăila.
„Când vor face lucrările aşa cum trebuie”, a reacționat demnitarul. Grindeanu a explicat că „nu le vom recepţiona atâta timp cât lucrările nu sunt cum trebuie. În acest moment, nu e recepţionată, nu sunt eliberate garanţiile, lucrurile nu sunt închise şi nu o să recepţionăm această lucrare până când nu arată cum trebuie”.
„A a treia oară când se reface asfaltul”
„E a treia oară, cred, când se reface asfaltul pe pod. Vă spun părerea unui om care nu e drumar, dar este clar, pentru unul ca mine, că soluţia tehnică din proiect nu e cea bună, pentru că altfel lucrurile ar fi stat cu totul altfel”, a adăugat ministrul.
„Nu le convine nici lor să tot facă cheltuieli cu reasfaltările, deci e clar că soluţia tehnică a proiectanţilor nu e cea bună. Au venit, în urmă cu o săptămână, cu o nouă propunere tehnică, colegii de la CNAIR o vor analiza, astfel încât, dacă e una care satisface cerinţele, să poată să fie pusă în practică”, a mai spus Grindeanu.
„Nu se face recepţia până când nu va arăta cum trebuie. E clar că vechea soluţie tehnică a fost una greşită. Să nu fiu înţeles prost: partea de proiectare cea legată de modul în care a fost făcută priza dintre asfalt şi tablierul podului, fiindcă restul proiectului e ok, nu avem ce să comentăm”, a insistat Grindeanu.
500 de milioane de euro pentru un șir de probleme care durează din iulie 2023
Pe 6 august, circulaţia pe podul suspendat de la Brăila a fost deviată pe banda 1 pentru ambele sensuri pentru „lucrări de asfaltare”. Anterior, CNAIR anunțase că asfaltul podul va fi refăcut până la finalul lunii august.
Podul suspendat peste Dunăre de la Brăila, al treilea ca mărime din Europa și una dintre cele mai complexe lucrări de infrastructură din România, a fost inaugurat pe 6 iulie 2023, în prezența mai multor oficiali, inclusiv a președintelui Klaus Iohannis și a ministrului Sorin Grindeanu, după 5 ani de lucrări. Costurile finale s-au ridicat la aproximativ 500 de milioane de euro.
Contractul a fost semnat în ianuarie 2018, iar termenul inițial de finalizare a fost 2021. Ulterior, au fost avansate mai multe termene, care însă nu au fost respectate.
La puțin timp după inaugurare, au apărut primele nereguli. Mai întâi, în august 2023, pe podul care leagă judeţele Brăila şi Tulcea au fost constatate denivelări despre care CNAIR a spus că au fost cauzate de nerespectarea restricțiilor de tonaj în zilele caniculare.
După câteva zile, șoferii nu au mai putut traversa podul, care era închis întrucât constructorul nu a considerat ziua de Sfânta Maria drept sărbătoare legală.
Apoi, la finalul lunii august 2023, o filmare apărută în spațiul public arăta cum șuruburile podului se desprindeau ușor, iar CNAIR a dat vina pe neglijența constructorilor și, după verificări, a transmis că 0,4% dintre cele 100.000 de șuruburi erau slăbite.
Ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu, a declarat în noiembrie 2023 că podul va fi recepţionat de CNAIR doar când constructorul va remedia, pe cheltuiala lui, toate abaterile constatate. Acest lucru nu s-a întâmplat însă nici până acum, iar podul nu a fost recepționat de CNAIR din cauza problemelor care afectează direct și indirect construcția.
În martie 2024, au fost observate noi porțiuni de asfalt lăsate și aceste denivelări aveau peste 10 centimetri, iar în aprilie 2024 s-a făcut a treia asfaltare din cauza denivelărilor.
Podul are o lungime de aproximativ 2 kilometri şi le oferă şoferilor o alternativă, în afara traversării Dunării cu bacul, pentru a ajunge spre litoral.