Plata cu întârziere a ratelor din graficele de eșalonare a obligațiilor bugetare nu va fi sancționată cu dobânzi și penalități de întârziere, dacă acestea se achită până la 30 de zile de la încetarea stării de urgență, potrivit noii Ordonanțe.
De asemenea, contribuabilii obligați la plata impozitului specific unor activități, datorat potrivit Legii nr. 170/2016, nu datorează impozitul specific în perioada în care aceștia întrerup activitatea total sau parțial, pe perioada stării de urgență decretate.
Astfel, contribuabilii aflați sub incidența acestei reglementări recalculează impozitul specific raportându-se la zilele în care au desfășurat activitate dintr-un număr de 365 de zile ale unui an calendaristic.
Pentru a beneficia de scutirea de impozit specific, contribuabilii interesați trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:
- Întrerup activitatea total sau parțial și dețin Certificatul pentru situații de urgență;
- Nu se află în insolvență, conform legislației specifice.
- Se suspendă loteria bonurilor fiscale. Extragerile se vor relua în termen de 90 de zile de la data încetării stării de urgență.
O altă noutate stabilită prin Ordonanța 48 se referă la societățile plătitoare de TVA, pentru acestea existând posibilitatea aprobării procedurii de rambursare a TVA cu control ulterior.
Sunt și excepții, în special pentru acei contribuabili care au înscrise în cazierul fiscal infracțiuni sau pentru acei contribuabili la care autoritatea fiscală constată riscul unei rambursări necuvenite.
Potrivit legestart.ro, se extind și categoriile de beneficiari de sponsorizări pentru care microîntreprinderile au dreptul la facilități fiscale.
O microîntreprindere poate să efectueze sponsorizări către instituții și autorități publice, inclusiv către organe de specialitate ale administrației publice, fără ca acestea să aibă obligația să fie înscrise în Registrul cu beneficiarii de sponsorizări.
De altfel, în cadrul sponsorizărilor efectuate de microîntreprinderi către beneficiarii înscriși în Registru, se reduce impozitul pe venitul microîntreprinderii cu procentul de 20%, iar sponsorizarea poate fi reportată 28 de trimestre consecutive.
Venituri pentru salariații în izolare
Pe durata stării de urgență sau a stării de asediu, definită potrivit legislației, nu se consideră venit de natură salarială și nici nu este cuprinsă în baza asigurărilor sociale obligatorii contravaloarea bunurilor și serviciilor acordate de angajator salariaților ce se află în izolare preventivă la locul de muncă sau în zone special amenajate în acest scop.
Acești salariați trebuie să fie considerați de către angajator potrivit raționamentului propriu, ca fiind funcții excepționale, iar la zonele de carantină nu trebuie să aibă acces persoane din exterior.
Domenii cu facilități fiscale anulate pentru șomajul tehnic
De asemenea, se anulează facilitățile fiscale pentru indemnizația de șomaj tehnic acordată din bugetul fondului de șomaj, pentru următoarele categorii:
- Salariații din domeniul construcțiilor;
- Programatorii;
- Persoanele fizice cu handicap grav;
- Persoanele ce desfășoară activități de cercetare-dezvoltare și inovare.
Este vorba doar despre indemnizația suportată din bugetul fondului de șomaj și nu la veniturile de natură salarială plătite de angajator, pentru care se păstrează în continuare facilitățile.
Aceeași procedură de anulare a unor facilități pentru aceleași categorii de salariați este aplicabilă și pentru indemnizația reprezentând zile libere plătite pentru persoanele care au grijă de copii în situația suspendării activității unităților de învățământ, conform Legii nr. 19/2020.
Această anulare a facilităților este aplicabilă începând cu indemnizația lunii aprilie 2020, fapt pentru care aceste facilități rămân în vigoare pentru luna martie 2020.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro