Valabilitatea documentelor eliberate de instituțiile și autoritățile publice, precum și de entitățile private autorizate conform legii, se menține pe toată perioada stării de alertă, precum și pentru o perioadă de 90 de zile de la încetarea acestei stări.
Această reglementare e însă aplicabilă, în lipsa unor acorduri bilaterale cu alte state, doar pe teritoriul României.
Prin urmare, autoritățile le recomandă celor care vor să plece în străinătate să-și schimbe actele la sediul instituțiilor abilitate și să respecte măsurile de prevenție.
Pașapoarte
Pentru pașapoarte, cererile se depun, în ţară, preponderent în baza unei programări on-line pe platforma www.epasapoarte.ro, la oricare serviciu public comunitar de paşapoarte, indiferent de județul de domiciliu al solicitantului, în cadrul programului de lucru cu publicul afişat, atât pe site-ul instituției www.pasapoarte.mai.gov.ro, la secţiunea “Servicii Publice Comunitare de Pașapoarte”, cât şi pe site-urile instituţiilor prefectului.
Accesul solicitanţilor, în vederea depunerii
cererilor de eliberare a paşapoartelor simple, respectiv pentru ridicarea
documentelor de călătorie, este permis cu respectarea măsurilor de protecție.
De asemenea, persoanele programate trebuie să
respecte ora de programare şi să evite aşteptarea suplimentară în spaţiile
destinate publicului.
Mai mult, autoritățile recomandă cetățenilor să opteze pentru expedierea pașaportului simplu electronic prin servicii de curierat (cheltuieli de expediţie 8 lei + TVA) la adresa de domiciliu/reşedinţă din ţară a titularului ori a persoanei care a formulat cererea.
Paşaportul simplu temporar, în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare, nu poate fi livrat prin serviciul de curierat.
Cartea de identitate
Pentru preschimbarea actului de identitate, cetățenii se vor adresa serviciilor publice comunitare de evidență a persoanelor, de la locul de domiciliu.
”În scopul informării cu privire la programul de lucru sau sistemul de programare, invităm cetățenii interesați să verifice site-ul primăriei de domiciliu/reședință la nivelul căreia funcționează serviciul public comunitar de evidență a persoanelor”, se arată în comunicat.
Permisele de conducere
Cererile de preschimbare a permiselor de conducere românești se depun, de regulă, în baza unei programări online efectuată pe site-ul oficial al instituției www.drpciv.ro.
Cererea poate fi depusă la oricare serviciu public comunitar regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor, indiferent de domiciliul titularului sau emitentul permisului de conducere.
Accesul în incinta sediului serviciilor publice comunitare este permis doar titularilor – după caz, persoanelor mandatate, în baza actului de identitate original -, cu cel mult 10 minute înainte de ora programată. Pentru evitarea aglomerării spațiilor destinate cetățenilor solicităm respectarea orelor de programare.
Documentele se livrează prin poștă, la adresa indicată de titular, în termen de 5-15 zile calendaristice, iar pentru această perioadă se eliberează dovada înlocuitoare a permisului de conducere.