Primăria București a semnat cu Astra Arad un contract de aproximativ 200 de milioane de euro pentru achiziția a 100 de tramvaie. Acestea vor circula pe opt linii diferite, însă având lungimea de 36 de metri, necesită mărirea peroanelor, operațiune care costă 10 milioane de lei, a declarat Adrian Criț, directorul Societății de Transport București (STB), pentru Libertatea.

Achiziția tramvaielor nu presupune doar lungirea peroanelor, ci vine și cu alte cheltuieli suplimentare: Uniunea Europeană a impus și modernizarea a 27 de kilometri de linii pe care vor circula noile tramvaie, operațiune care costă aproximativ 190 de milioane de euro.

În caz contrar, Uniunea Europeană nu va deconta banii pentru tramvaie, conform oficialilor STB.

Lucrările, finanțate prin PNRR

Banii pentru lucrări vor veni din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), a declarat Adrian Criț, șeful STB.

Finanțarea achiziției tramvaielor se face prin Programul Operațional Regional și este o condiționalitate de la UE să modernizăm liniile pe care acestea vor circula. UE nu dorește ca aceste tramvaie luate pe fonduri europene să se strice apoi pe linii nemodernizate. Un kilometru de infrastructură modernizată costă 7 milioane de euro. Modernizarea infrastructurii va fi realizată de către PMB și se va face prin PNRR.

Adrian Criț, directorul STB:

Astfel, lucrările pentru cei 27 de kilometri ar urma să coste 189 milioane de euro.

Directorul STB spune că administrația Capitalei intenționează să modernizeze mai mult decât cei 27 de kilometri pe care vor circula noile tramvaie.

În total, prin PNRR ar urma să se modernizeze 49 de kilometri de linii de tramvai în București, iar lucrările vor costa aproximativ 350 de milioane de euro, potrivit datelor oferite de Adrian Criț.

Pușculița cu 4 miliarde de euro pentru primării

Modernizarea liniilor de tramvai din București nu apare ca proiect separat în draftul PNRR pus în dezbatere publică de către Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE), dar în cadrul acestuia apare un buget inițial de negociere de 4 miliarde de euro pentru localități.

Criț avertizează că Uniunea Europeană nu va deconta banii pe tramvaie, dacă nu sunt modernizate liniile.

Potrivit reglementărilor europene, investițiile realizate prin PNRR trebuie terminate până în anul 2026.

Modernizarea peroanelor era prevăzută de la început

În privința peroanelor, acesta spune că se știa că este nevoie de realizarea unor lucrări de prelungire a unora dintre acestea, deoarece lungimea de 36 de metri a tramvaielor era cerință în caietul de sarcini.

„Complementar achiziției de tramvaie, pe secțiunile de traseu unde este cazul, se vor efectua lucrări de infrastructură de tipul: modernizare cale de rulare + infrastructură și suprastructură corespunzătoare, modernizare peroane pentru a corespunde lungimii noilor tramvaie”, conform studiului de oportunitate pentru achiziționarea celor 100 de tramvaie din aprilie 2018, citat într-un articol publicat, marți 18 mai, de Economica.net.

Oficialul STB spune că există chiar avantaje: oamenii călătoresc mai confortabil în tramvaiele mai mari, iar compania face economii de energie.

„Pentru a afla realitatea trebuie să privești din mai multe unghiuri. Lungimea de 36 de metri a tramvaielor a fost trecută în caietul de sarcini, se știa de la început că trebuie modificate peroanele. Un tramvai de 36 de metri favorizează utilizatorii, nu mai merg înghesuiți, și favorizează operatorul deoarece transportă mai mulți călători cu aceeași cantitate de energie. În plus, faptul că se modernizează peroane e de bun augur, unele trebuiau făcute de ani de zile”, a spus Criț.

Costul lungirii unui peron este de circa 200.000 de lei, iar în total trebuie modernizate circa 50 pe toate cele opt linii, conform acestuia. În total, lucrările la peroane înseamnă cheltuieli de 10 milioane de lei, potrivit directorului STB.

Tramvaiele actuale au 27 de metri.

Primul tramvai livrat de Astra Arad va ajunge la București în august 2022. Noile tramvaie vor circula pe liniile 1, 10, 21, 25, 32, 40, 41 și 55.

STB: 10% dintre călători nu au bilet

Directorul STB a mai spus că aproximativ 60% dintre călătorii pe liniile STB sunt neplătitori, fiind vorba de pensionari, elevi, studenți sau alte categorii de persoane care au scutiri.

Circa 20% sunt abonați, 10% iau bilete, iar restul de 10% circulă ilegal.

STB a propus recent eliminarea călătoriei unice de 1,3 lei și introducerea unui tarif de o oră, care să coste 3 lei.

Foto: avcactive.com

Urmărește-ne pe Google News