Succesul mașinilor electrice în Norvegia

Pionieratul norvegian a fost posibil datorită politicilor fiscale pe termen lung care au favorizat vehiculele electrice, eliminând TVA-ul și taxele de înmatriculare pentru mașinile electrice, în timp ce mașinile pe combustibili fosili au fost penalizate cu impozite ridicate.

Norvegia beneficiază de o infrastructură solidă de încărcare, cu peste 27.000 de puncte publice, și de energie regenerabilă abundentă din hidrocentrale. 

„Credem că este greșit să sfătuim un client care vine astăzi aici să cumpere o mașină ICE [motor cu ardere internă], pentru că viitorul este electric. Rază lungă, viteză mare de încărcare. Este greu să te întorci.”, spune directorul executiv al unei reprezentanțe auto din Norvegia, Ulf Tore Hekneby.

Parcare gratuită și taxe reduse

În plus, stimulentele, precum parcare gratuită și taxe de drum reduse, au contribuit la accelerarea trecerii la vehicule electrice.

„Obiectivul nostru este să vedem că este întotdeauna o alegere bună și viabilă, să alegem zero emisii”, spune ministrul adjunct al transporturilor din Norvegia, Cecilie Knibe Kroglund.

Experții consideră că alte țări pot învăța din modelul norvegian, însă implementarea unor politici similare trebuie adaptată specificului local. 

Pe de altă parte, piața europeană a automobilelor electrice intră în colaps după eliminarea facilităților fiscale. Concret, vânzările de mașini electrice au scăzut în 2024, cu 3%, în Europa.

Un caz unic

Totuși, Norvegia rămâne un caz unic, având acces la fonduri uriașe din exporturi de petrol și gaze, ceea ce îi permite să susțină investiții mari în infrastructură și să compenseze pierderile din impozite.

Pe măsură ce vânzările de mașini electrice continuă să crească, experții estimează că mai mult de jumătate din mașinile de pe drumurile norvegiene vor fi electrice în câțiva ani, consolidând statutul de lider global în mobilitatea ecologică.

„O treime din mașini sunt acum electrice și va trece de 50% în câțiva ani. Cred că guvernul acceptă că unele mașini noi pe benzină sau hibride vor mai fi pe piață, dar nu cunosc pe nimeni care să dorească să cumpere o mașină diesel în aceste zile”, a subliniat Kjell Werner Johansen de la Centrul Norvegian de Cercetare a Transporturilor. 

 
 

Urmărește-ne pe Google News