Cuprins:
Baterie cu ioni de aluminiu
Cercetătorii chinezi au făcut un progres remarcabil în dezvoltarea bateriilor pentru mașinile electrice. Oamenii de știință de la Universitatea din Beijing au creat o baterie cu ioni de aluminiu care își păstrează 99% din capacitate după 10.000 de cicluri de încărcare.
Această durabilitate excepțională ar putea teoretic să asigure o autonomie de milioane de kilometri. Comparativ, bateriile litiu-ion convenționale sunt proiectate pentru 1.000-3.000 de cicluri de încărcare.
Secretul noii tehnologii
Echipa de cercetare condusă de profesorul Wei Wang a utilizat un electrolit solid în locul clorurii de aluminiu lichide folosite în mod obișnuit. Ei au folosit o sare de fluorură de aluminiu puțin reactivă pentru a solidifica electrolitul. În plus, suprafețele electrozilor au fost acoperite cu fluoretilen carbonat pentru a preveni formarea cristalelor de aluminiu.
Avantajele bateriei cu ioni de aluminiu
Stabilitatea noii baterii este impresionantă. Conform Blick, cercetătorii au declarat pentru revista auto germană „Auto, Motor und Sport”:
„În experimente, rezistența la umiditate și stabilitatea fizică și termică a bateriei au fost îmbunătățite, astfel încât aceasta rezistă la înțepături repetate cu obiecte ascuțite și la temperaturi de până la 200 de grade Celsius.”
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_0da5f6461572274954c8e180e7473084.jpg)
Pe lângă longevitate, tehnologia cu ioni de aluminiu oferă și alte avantaje:
- Aluminiul este semnificativ mai ieftin decât litiul, cobaltul sau nichelul
- Este disponibil în cantități mai mari
- Se reciclează mai ușor, crescând sustenabilitatea producției de baterii
Perspective de viitor
Deși promițătoare, bateria cu ioni de aluminiu se află încă la începutul utilizării sale comerciale. Aceasta concurează direct cu tehnologia litiu-fier-fosfat deja stabilită, folosită de milioane de ori de producători precum BYD.
Rezultatele cercetării de la Beijing ar putea deschide calea pentru o nouă generație de vehicule electrice. Rămâne de văzut când va fi echipat primul vehicul electric chinezesc cu o baterie cu aluminiu.

unfake • 21.02.2025, 09:47
Faceti confuzie intre "autonomie" si durata de viata a bateriei. Sunt lucruri diferite.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_9c23ad4c52f8793e305c577f100bb7c3.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_d2f2ba40de93d7ab055d3fe058c48aef.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_114aa0625c45e236d076ce60a95ab771.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_7818970d37efa6ca2430d5dec506b21d.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_90ae4535abfb73050b2fe68e183c504a.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_5eeb01d9ba3d5ca35c061a5390046e27.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_b9853919ae525158daaca4ec91d2beaa.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_ec1e63cf85ebe56663f1fb95eed2cecb.jpg)