Aceste piese din plastic sunt produse într-o fabrică din tablă ondulată înconjurată de arbuști plantați cu grijă la marginea orașului Zimmern ob Rottweil, un orășel situat în regiunea Pădurii Negre din Germania, la aproximativ o jumătate de oră de mers cu mașina de granița cu Elveția.

Este o afacere mică, dar consumatoare de energie: compania operează opt cuptoare care încălzesc și modelează foi de plastic în orice formă solicită clientul. Cel mai mare cuptor este de dimensiunea unei camere mici, cu suficient spațiu pentru ca mai multe persoane să facă sărituri.

Funcționarea acestor cuptoare a devenit mult mai costisitoare de când Rusia a invadat Ucraina. Înainte de război, factura anuală de electricitate era de aproximativ 80.000 de euro.

A crescut aproape dublu de atunci, a declarat directorul general Christoph Keim, fiul fondatorului companiei, un chimist care și-a început activitatea după Al Doilea Război Mondial cu o companie de fabricație de dezinfectanți. Prețurile pentru clienți au crescut, în timp ce marjele de profit s-au redus.

În cele din urmă, costurile au scăzut. A venit ușurarea. Dar lucrurile nu s-au întors la nivelul de dinainte de război. În schimb, Keim a intrat într-un nou normal îngrijorător, unde prețurile energiei sunt duble față de cele ale rivalilor din străinătate.

O problemă care afectează mii de companii

Această realitate erodează încet mii de companii similare în inima industrială a Europei.

Germania, puterea de fabricație a Europei, a intrat într-o recesiune care se preconizează că se va extinde până la sfârșitul anului. Chiar și giganții globali germani, precum Volkswagen, un nume aproape sinonim cu puternicul Das Auto în sine, se confruntă cu închideri fără precedent ale fabricilor.

Mai pe larg în UE, producția din sectoarele cheie consumatoare de energie, precum chimicalele și oțelul, este în scădere. Uzinele se închid. Campioni industriali anunță concedieri.

Această economie cu putere redusă determină politicile să emită avertismente existențiale – dacă lucrurile nu se schimbă, spun ei, industria europeană se va reduce la irelevanță, arată Politico.  

Luni, Mario Draghi, considerat un guru economic al UE și fostul șef al Băncii Centrale Europene, a oferit un mesaj similar, folosind facturile de energie crescute pentru a-și prezenta cazul pentru o revizuire masivă a modului în care Europa face afaceri.

„Momentul este cu adevărat îngrijorător”, a spus el în timp ce își prezenta raportul. „Nu îl mai putem ignora.”

Ursula von der Leyen, directorul executiv al UE, a numit propunerea lui Draghi de a accelera industria ecologică a Europei „practic aceeași idee pe care o promovăm”. Dar timpul este scurt.

Vehiculele electrice și inteligența artificială pun presiune

În timp ce energia regenerabilă mai ieftină vine, va dura ani pentru a crea schimbări structurale. Între timp, supraproducția chineză mănâncă cota de piață a Europei în țară și în străinătate, iar tehnologiile noi, consumatoare de energie, cum ar fi vehiculele electrice și inteligența artificială, vor pune sub presiune rețelele locale de energie. 

„Pentru prima dată de la Războiul Rece”, a spus Draghi, „trebuie să ne temem cu adevărat pentru autoconservarea noastră”.

Europa a scăpat de șocul energetic imediat care a urmat invaziei ruse a Ucrainei mai bine decât se aștepta. Prețurile au crescut, dar rezervele nu s-au epuizat. Țările au găsit noi surse de combustibil. Gospodăriile, per ansamblu, au ținut încălzirea pornită, ajutate de opriri selective ale industriei. 

De atunci, prețurile la energie au scăzut. Dar ele rămân mai mari decât erau înainte de 2022 și, în mod esențial, mai mari decât cele ale concurenților. Agenția Internațională pentru Energie 
estimează că în 2023, energia electrică în Europa a costat de două ori mai mult decât în ​​SUA.

Gazul natural lichefiat, destul de costisitor

Motivul este în mare parte legat de trecerea de la gazul rusesc ieftin la gazul natural lichefiat costisitor. Spre deosebire de gazoductul de la Moscova, GNL nu vine cu beneficiul unor contracte pe termen lung care stabilizează prețurile. Carburantul merge pur și simplu către cel mai mare ofertant. Piața liberă instabilă decide. 

GNL implică, de asemenea, costuri de transport mai mari și trebuie să fie lichefiat – asta înseamnă bani suplimentari la fiecare pas. 

Din fericire pentru Europa, aceasta a avut „capacitatea de a plăti prețuri foarte mari”, a spus Helen Thompson, profesor de economie politică la Universitatea din Cambridge. Dar continentul se bazează acum pe gaze care costă de patru până la cinci ori mai mult decât în ​​SUA

Este consecința unui pariu prost. De ani de zile, UE – și în special Germania – a avut încredere în Rusia pentru a alimenta industria europeană, trecând cu vederea ascensiunea unui dictator care se gândește să răstoarne ordinea globală. Acum, industria europeană este în schimb legată de combustibil din SUA și Orientul Mijlociu. 

„Cred că noua normă este o dependență semnificativ mai mare de GNL care vine din Qatar și din SUA”, a spus Thompson.

Urmărește-ne pe Google News