Inaugurat înainte de intrarea României în Schengen-ul aerian, în prezența premierului Marcel Ciolacu, a ministrului transporturilor Sorin Grindeanu, a ministrului afacerilor externe Luminița Odobescu și a unui întreg alai de politicieni, noul terminal al Aeroportului Timișoara le oferă pasagerilor care îl tranzitează un puternic miros de canalizare.
Directorul Aeroportului Internațional „Traian Vuia” din Timișoara, Daniel Stamatovici, a declarat pentru Libertatea că la apariția mirosului a fost luată în calcul moartea unui animal, șoarece sau șobolan, în sistemul de ventilație. „Deja a trecut atâta timp și nu s-au schimbat nimic. Animalul ăla ar fi trebuit să putrezească, să nu mai emită miros”, susține Stamatovici.
Căutări fără rezultat
Când și-au dat seama că pista urmărită este greșită, oficialii aeroportului au încercat și alte soluții pentru a identifica sursa mirosului. „Am crezut că e de la canalizare, apoi am crezut că e de la firmele care și-au deschis puncte de lucru, că au fost conectate greșit. Le luăm pe rând pe toate. O să găsim până la urmă soluția, dar, într-adevăr, la ora actuală, încă nu este rezolvat”, spune Daniel Stamatovici pentru Libertatea.
Potrivit unor surse avizate, mirosul ar putea fi cauzate de o gravă eroare de proiectare. Stamatovici exclude însă această variantă: „Nu cred că e de proiectare. E altceva. Undeva, dar nu știm exact de unde, sistemul de ventilație are o conexiune greșită”.
Pentru a încerca să găsească o soluție de rezolvare a problemei, oficialii aeroportului i-au convocat pentru joi 6 iunie 2024, de la ora 11.00, la o întâlnire reprezentanții Concelex, firma care a proiectat și construit noul terminal. Daniel Stamatovici a declarat că va reveni cu un punct de vedere după discuțiile cu constructorul. „Problema dificilă este identificarea conexiunii greșite. Dacă am găsit de unde vine mirosul e simplu. Ai anulat și ai rezolvat problema”, a mai spus Daniel Stamatovici.
Pentru a încerca să acopere mirosul au fost aduse două aparate odorizante pentru a da „o aromă mai plăcută”. „Nu rezolvă problema. Nu poți acoperi un miros cu alt miros. E ca și cum te dai cu spray după ce transpiri. Nu rezolvi nimic. Am zis că dacă tot le avem să le folosim ca să mai atenueze până găsim soluția, dar asta nu e de lungă durată”, a mai declarat Daniel Stamatovici pentru Libertatea. Potrivit directorului de la Aeroportul Timișoara, noul terminal este legat la o fosă septică pentru că în zonă nu este încă rețea de canalizare.
„Dovada că România știe să materializeze proiecte concrete din bani europeni”
Noul terminal al Aeroportului Timișoara a fost inaugurat la finalul lunii martie 2024. „Deschiderea acestui nou terminal aeroportuar este dovada că România ştie să materializeze proiecte concrete din bani europeni. Este dovada că România ştie să construiască la standarde europene şi este dovada că avem viziunea şi avem capacitatea să asigurăm facilităţi pentru pasageri la cele mai înalte standarde de siguranţă şi confort”, a declarat ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu, la inaugurare.
La rândul său, premierul Marcel Ciolacu, prezent la inaugurarea terminalului a ținut să precizeze importanța obiectivului: „Este evident, este clar, cred că pentru toată lumea, că în sfârşit, după mai bine de 30 de ani, investiţiile au început să ţină pasul cu nevoile de dezvoltare ale comunităţii. Vedem aici o investiţie spectaculoasă, la cele mai înalte standarde şi acelaşi lucru se întâmplă în multe alte oraşe din ţară, fie că vorbim despre aeroporturile din Iaşi, Craiova sau Târgu Mureş”.
Noul terminal a costat aproximativ 190 de milioane de lei, cea mai mare parte fiind bani europeni. Terminalul are 8.000 de metri pătrați și are opt porți de îmbarcare, putând procesa între 800 și 1.000 de pasageri pe oră.