Autocarul se întorcea în Skopje, capitala Macedoniei de Nord, din Istanbul, unde oamenii au fost într-o vacanță de câteva zile. Cei mai mulți dintre cei aflați la bord erau cetățeni macedoneni, însă printre ei se aflau un cetățean sârb și unul belgian. La 45 de kilometri de Sofia, autocarul a luat foc. Fie după ce ar fi lovit o balustradă de pe marginea drumului, fie din alt motiv. Motivul urmează să fie stabilit.
„Şoferul a murit pe loc. Nu era, aşadar, nimeni să deschidă uşile” şi să permită pasagerilor să scape din flăcări, a declarat şeful poliţiei naţonale bulgare, Stanimir Stanev.
Bilanțul este însă clar: 45 de oameni, dintre care 12 copii, și-au pierdut viața. Printre aceștia, erau și doi gemeni de 4 ani.
Cinci bărbați și două femei au supraviețuit și au fost transferați la Spitalul Pirogov, un centru pentru mari arși din Sofia.
„Supravieţuitorii sunt traumatizaţi, şi-au pierdut apropiaţii, copiii. Au sărit pe geamuri”, a declarat Maya Arghirova, şefa Centrului pentru mari arşi.
Lista cu pasageri urmează să fie verificată
Potrivit datelor inițiale, în total, patru autocare călătoreau în convoi către Macedonia de Nord. Cu o oră înainte de tragicul accident, vehiculele au oprit, pentru o pauză, la o benzinărie. Nu este clar încă dacă în această pauză pasagerii și-au schimbat locurile.
Autoritățile bulgare iau în calcul și această posibilitate, astfel că urmează să fie alcătuite liste cu toți cei care au mers în vacanță. Ulterior, vor fi identificate victimele, un proces dificil și îndelungat.
„Aș spune, din experiența mea, că nu am văzut niciodată așa ceva. Oamenii sunt înghesuiți și carbonizați înăuntru. De aceea, nimeni în momentul de față nu poate spune câți sunt și cine sunt. Trebuie identificați, ceea ce este foarte greu”, a declarat ministrul de interne interimar Boiko Rashkov.
El a descris locul accidentului drept „o scenă cutremurătoare”. „Nu toată lumea poate suporta să vadă această imagine”.
Acesta a precizat că este posibil ca frecarea dintre autocar şi bariera de protecţie să fi provocat incendiul.
„Aici este o balustradă, care a fost târâtă de autobuz. Asta înseamnă, că, din anumite motive (șoferul, n.r.), a mers pe stânga în sensul de mers și a lovit balustrada, care a fost distrusă. Este posibil ca flacăra să se fi produs la contactul cu balustrada. Acestea sunt primele noastre ipoteze. Orice este posibil. Am auzit tot felul de alte versiuni, inclusiv o scurgere de combustibil. Totul va fi clarificat, sper foarte curând”, a declarat ministrul bulgar de de interne.
Premierul bulgar: „Tragedia ne-a zguduit”
La rândul său, premierul bulgar, Stefan Ianev, a cerut instituțiilor statului să reacționeze rapid și să afle cauzele accidentului.
„Avem o tragedie uriașă. Este o tragedie care ne-a zguduit. Le transmit condoleanțe rudelor victimelor. Să sperăm că vom învăța lecțiile potrivite din acest incident tragic și vom putea preveni astfel de accidente pe viitor”, a adăugat premierul bulgar.
În Bulgaria au sosit deja mai mulți oficiali macedoneni, inclusiv ministrul de externe, care a vizitat și supraviețuitorii la spital. Premierul Macedoniei a discutat cu oficialii bulgar, dar a vorbit și cu un supraviețuitor.
Premierul macedonean: „Majoritatea victimelor sunt copii”
„Acesta a explicat că oamenii dormeau în autobuz când s-a auzit o explozie puternică. Au reușit să spargă unul dintre geamuri și să salveze mai mulți pasageri. Din păcate, ceilalți nu au reușit să se salveze. Este o tragedie teribilă, pentru că majoritatea victimelor sunt copii – 12 copii sub 18 ani, iar ceilalti sunt tineri de 20-30 de ani”, a declarat premierul Macedoniei de Nord, Zoran Zaev, potrivit agenţiei de presă bulgare BTA.
Cel mai grav accident de autocar din Bulgaria
Accidentul din Bulgaria este cel mai grav înregistrat în țara vecină. Anterior, în 2018, 17 pasageri au murit după ce un autocar a fost implicat într-un accident. La bord se aflau turiști bulgari, ca se întorceau dintr-o excursie la o mânăstire, scrie Agerpres.
Bulgaria, ţară cu 6,9 milioane de locuitori, a înregistrat în 2019 aproape 630 de morţi în accidente rutiere şi 463 în 2020, cifră mai mică decât media, în contextul restricţiilor sanitare care au limitat deplasările.
Acesta este unul dintre cele mai grave bilanţuri din Uniunea Europeană, din cauza stării proaste a drumurilor, caracterului vetust al parcului auto şi frecventelor depăşiri de viteză.