Industria aviației și guvernele au subestimat viteza de redresare post-COVID-19, crede József Váradi, în condițiile în care numărul zborurilor din Europa a crescut semnificativ după ce restricțiile de călătorie au fost ridicate, traficul în această vară fiind așteptat să atingă mai mult de 90% din nivelurile de dinainte de pandemie.
În plus, greva angajaților companiilor aeriene este „incredibil de inutilă”, a declarat József Váradi, în cadrul podcastului EU Confidential al Politico.
Lipsa de personal și grevele din industrie i-au făcut pe pasageri să se confrunte cu cozi lungi, întârzieri și zboruri anulate, în timp ce companiile aeriene și aeroporturile încearcă să acopere golurile.
Reprezentanții Aeroportului Heathrow din Londra le-au cerut săptămâna aceasta companiilor aeriene să întrerupă vânzarea biletelor și să stabilească o limită zilnică de 100.000 de pasageri. Aeroportul Schiphol din Amsterdam a impus limite similare pentru pasageri, iar transportatorul low-cost easyJet și-a anulat aproximativ 10.000 de zboruri în această vară.
Nimeni nu ar trebui să se aștepte la o îmbunătățire bruscă. Nu va fi perfect, așa că nu cred că vom avea o vară grozavă. Dar facem tot ce putem pentru a ne asigura că avem mai multe plase de siguranță în sistem.
József Váradi, CEO Wizz Air:
Wizz Air s-a confruntat cu mai puține probleme decât unii dintre concurenții săi din segmentul low-cost, dar Váradi subliniază că a fost subestimată viteza redresării, iar guvernele naționale ar fi trebuit să ia mai multe măsuri pentru repornirea industriei după pandemie.
El atrage atenția asupra faptului că lipsa de personal în gestionarea traficului aerian este problema pe termen lung.
„Este un domeniu în care este foarte dificil să pregătești oamenii. Sunt doi sau trei ani, așa că nu există o soluție rapidă”, a explicat CEO-ul companiei maghiare.
Managementul traficului aerian este o organizație administrată de stat, așa că guvernele ar fi trebuit să facă mult mai bine în ceea ce privește anticiparea a ceea ce urmează și să se asigure că sistemele lor sunt la îndemână pentru a satisface cererea.
József Váradi, CEO Wizz Air:
Váradi crede că autoritățile naționale ar trebui să facă mai multe și pentru a gestiona perturbările apărute din cauza grevelor angajaților din industria aeriană.
„Cred că guvernele ar trebui să se gândească ce pot face în această privință. Nu este momentul să ia măsuri. Este momentul să slujim călătorii, care sunt și alegători pentru guverne. Interesul public este să ne asigurăm că trecem cât mai lin în această perioadă. Nu avem nevoie de alte distrageri”, mai spune șeful Wizz Air.
József Váradi nu este singurul șef al unei companii aeriene care vorbește despre problemele apărute după revenirea din pandemie. Michael OLeary, șeful Ryanair, spunea la începutul lunii iulie, într-un interviu pentru Financial Times, că tarifele aeriene vor crește în următorii cinci ani, pentru că zborurile au devenit „prea ieftine” pentru a mai face profit, pe măsură ce costurile din industrie vor fi tot mai mari.
Avertismentul său a venit în contextul în care prețurile biletelor au crescut în Europa și SUA vara aceasta, pe fondul revenirii din pandemiei și a creșterii cererii, iar unele companii aeriene au redus capacitatea din cauza lipsei de personal.
Fotografie principală: EPA