Ca impiegat de mişcare sau operator la regulatorul de circulaţie Piatra Olt, Ion Raţ şi-a petrecut peste trei decenii lucrând în cadrul CFR. Tatăl fotbalistului de la Şahtior Doneţk a constatat însă că pe lângă satisfacţiile pe care i le-a adus meseria de-a lungul timpului, calea ferată nu-i mai zâmbeşte ca în prima zi. Nu numai lui, ci multor angajaţi ai CFR-ului, care se plâng de condiţiile financiare, dar şi de calitatea precară pe care o oferă compania atât la transportul de călători, cât şi la transportul de marfă.
Ion Raţ dă de pământ cu toţi foştii miniştri care au condus Transporturile
Operator-şef şi lider sindical la Piatra Olt, Ion Raţ nu s-a ferit să spună lucrurilor pe nume şi ne-a mărturisit care sunt problemele cu care se confruntă sistemul feroviar în acest moment. “Declinul Căilor Ferate Române a început în 1998, când Traian Băsescu, ministrul transporturilor la acea vreme, a stat la baza promovării Ordonanţei de Urgenţă nr. 12/1998, prin care SNCFR a fost divizată în cinci companii: CFR S.A., CFR Marfă, CFR Călători, Societatea pentru Servicii de Management Feroviar (SMF) şi Societatea de Administrare a Activelor Feroviare (SAAF)”, începe Ion Raţ povestea uneia dintre cele mai controversate “afaceri” din România.
Spune că declinul a pornit de când Băsescu era ministru
“E o hoţie a statului! SNCFR putea să funcţioneze ca un holding, iar lucrurile ar fi mers mult mai bine. S-a vândut fier şi şină, dar banii nu ştim unde s-au dus. În plus, noi nu avem buget de doi ani. Cu ce putem să efectuăm reparaţiile necesare, care să nu pună în pericol siguranţa pe calea ferată? Niciodată nu au fost traşi la răspundere miniştrii sau directorii de la CFR pentru nereguli”. Raţ e chiar ferm pe poziţie şi anunţă că pentru călători transportul cu trenul a devenit periculos: “Eu îi sfătuiesc pe oameni să nu călătorească cu trenul, pentru că nu e sigur! Infrastructura feroviară e într-o stare avansată de degradare! Şinele, traversele, podurile, tunelurile au durata de viaţă expirată. Pe lângă faptul că se pune în pericol siguranţa călătorilor sau a transporturilor, mai există şi consecinţa reducerii vitezei. De aici şi întârzierile trenurilor. Încă din 2005, se indica într-o hotărâre de guvern că infrastructura este degradată şi că necesită reparaţii. De atunci nu s-a făcut mare lucru. Vă daţi seama ce prost stăm acum la acest capitol?”.
Răzvan, dorit în Anglia
Dacă tatăl lui se luptă cu sistemul deficitar din România, Răzvan Raţ (28 de ani) este la un pas de un transfer în Anglia. Liderul din Anglia, Tottenham, îl vrea pe “Raţă”, după ce antrenorul londonezilor, Harry Redknapp, a rămas impresionat de internaţionalul român şi discută în fiecare zi la telefon cu Mircea Lucescu detaliile transferului. Preţul tranzacţiei este de 6,2 milioane de euro. La gruparea londoneză au mai jucat de-a lungul timpului doi români, Gică Popescu şi Ilie Dumitrescu.