Va ganditi sa va achizitionati un nou obiect, dar aveti dubii in ceea ce priveste calitatea lui si nu stiti cum sa va asigurati in cazul defectarii acestuia? O data cu intrarea in UE s-a modificat si legislatia referitoare la vanzarea produselor si garantiile asociate acestora.
Conform reglementarilor din Legea 21/ 1992, daca optati pentru produsele de folosinta indelungata (electronice, electrocasnice, autoturisme, mobilier) trebuie sa primiti urmatoarele:
-documentele de cumparare (bon/chitanta/ factura fiscala, dupa caz);
-certificat de garantie;
– manual/instructiuni de utilizare tradus in limba romana.
Pentru produsele nealimentare de uz curent (confectii textile, incaltaminte, articole de marochinarie, jucarii) veti primi (conform Legii 449/2003) de la vanzator sau producator doar actele de cumparare (bon/chitanta/ factura fiscala, dupa caz).
In situatia in care cumparati un produs de folosinta indelungata, aveti grija sa verificati completarea de catre vanzator a tuturor datelor pe certificatul de garantie (tip aparat, serie – eventual, numele consumatorului, numarul facturii fiscale/ chitantei/bonului).
Potrivit lui Mihai Meiu, director in cadrul ANPC, dupa noua legislatie, garantiile sunt de doua feluri:
– Garantia comerciala voluntara pe care vanzatorul o acorda dupa bunul plac (in cazul produselor de uz curent).
Adica daca vrea, cum vrea si cat vrea. Totusi, acest aspect nu scuteste consumatorul de dreptul legal de a beneficia de lipsa de conformitate ce poate fi reclamata in termen de 2 ani. Daca obiectul s-a defectat va puteti prezenta cu el la magazin, impreuna cu bonul fiscal.
– Garantia legala pentru viciile ascunse, pe care vanzatorul o acorda in conformitate cu prevederile OG 21/1992, pentru durata medie de utilizare a produselor. In cazul unor vicii ascunse, termenul maxim stabilit pentru repararea sau inlocuirea produselor curge de la data finalizarii expertizei tehnice efectuate de un organism tehnic neutru.
Informatii despre repararea sau inlocuirea produselor
Consumatorii trebuie sa stie ca nu mai exista un termen fix de efectuare a reparatiilor. Orice reparatie sau inlocuire a produselor va fi facuta in cadrul unei perioade limitate de timp, asupra careia vanzatorul si cumparatorul cad de acord. Clientii care au depus in service un produs trebuie sa verifice inscrierea in anexele certificatului de garantie a informatiilor privind efectuarea interventiei, cat si durata suplimentarii garantiei cu perioada cat a stat in service.