Numărul căsătoriilor a scăzut puternic în timpul pandemiei, de la 128.610 în anul 2019 la 81.343 în 2020, cel mai redus număr înregistrat din 1946 încoace, conform datelor Institutului Național de Statistică (INS). Însă românii sunt în continuare unul dintre cele mai tradiționaliste popoare: înainte de pandemie, România înregistra una dintre cele mai ridicate rate ale nupțialității din Uniunea Europeană, cu 6,6 căsătorii la mia de locuitori, față de o medie europeană de 4,3 la mie.
Studiul „Familia şi viaţa de cuplu în România. Percepţii şi reprezentări în 2022”, realizat de Reveal Marketing Research, arată că 70% dintre tinerii aflați între 24 și 35 de ani prezintă probabilitatea cea mai mare de a se căsători în viitorul apropiat, urmați de cei între 18 și 24 de ani, cu 69%.
Obiceiurile financiare legate de nuntă variază însă puternic între țările lumii, conform datelor strânse de aplicația financiară Revolut din 13 țări.
„Un lucru e cert – banii au devenit un dar de nuntă dezirabil în mai toate țările – din Germania până în Italia sau Japonia. Cum cei mai mulți dintre mileniali deja locuiesc într-o casă mobilată și pusă la punct chiar înainte de a-și oficializa relația, o contribuție la bugetul pentru luna de miere pare a fi un cadou mult mai potrivit”, conform reprezentanților Revolut.
Cash-ul, preferat drept cadou
Germanilor le place cash-ul și îl prezintă sub forme inedite: fie sub formă de fluturași, fie într-o cutiuță de lemn care este înmânată la petrecere.
În Japonia sau Portugalia, nici nu se pune problema să oferi altceva decât bani. În sudul Italiei se oferă un plic. Același lucru și în cazul Poloniei, unde darul se oferă la ieșirea de la slujba religioasă sau când nuntașii ajung la restaurant: familia și prietenii formează un culoar și le înmânează mirilor cadouri și flori, însoțite de felicitări.
Tabu în Suedia
Suedia este un caz aparte: aici nu se oferă cash, căci societatea suedeză este aproape de a renunța la el.
„Banii sunt tabu pentru suedezi, așa că în locul transferurilor sau darurilor cu bani cash se preferă un cadou pentru luna de miere, cum ar fi un voucher de călătorie, o cazare la hotelul preferat sau servicii turistice”, conform reprezentanților Revolut.
În Australia sunt acceptate atât obiecte, cât și bani, cuplul precizând modalitatea preferată. De multe ori, cuplul indică un cont în invitație, astfel că banii sunt transferați în acesta.
Ce sume se oferă
În Germania, regulile nescrise recomandă ca darul de nuntă să fie între 30 și 70 de euro pentru colegi și cunoștințe. Prietenii, familia, cavalerii de onoare și domnișoarele de onoare oferă cel puțin 100 de euro.
În România, darul este între 100 și 500 de euro, în funcție de gradul de rudenie cu mirii și de apropierea de ei. Darul acoperă costurile cu meniul și divertismentul, dar se lasă și un beneficiu aproape egal cu valoarea cheltuielilor avute de proaspătul cuplu căsătorit. Nașii oferă cel mai mare dar, de regulă între 500 și 2.000 de euro, în funcție de cât de prosperi sunt.
În anumite cazuri darul se „strigă”, aproape ca la o licitație.
În Italia, invitații oferă daruri de până la 500 de euro de persoană, iar în sudul țării se dau numerar.
În Polonia, Spania, Irlanda și Lituania se oferă cel puțin 50 de euro, pentru a acoperi costul cu meniul, dar sumele cele mai potrivite sunt între 100 și 200 de euro.
În Portugalia, darul pornește de la 125 de euro și trebuie să acopere costurile cu petrecerea, plus 25%.
În Singapore este considerat de prost gust să nu oferi cel puțin costurile cu meniul. Însă cum tinerii preferă hoteluri luxoase rezultă sume mari oferite.
Japonezii sunt și ei deosebit de generoși, conform Revolut. Aceștia oferă între 30.000 și 50.000 de yeni, echivalent a 200-370 de euro, în funcție de vârstă și de relația dintre invitat și miri. De obicei, prietenii oferă mai puțin decât familia și decât șefii mirilor, aceștia oferind cele mai mari daruri. Suma trebuie să fie mereu pară.
În SUA, familia oferă în medie 99 de dolari, iar familia și rudele dau cel puțin 125 de dolari.
Liste de cadouri
În anumite țări sunt realizate liste sau „registre” de cadouri. Mirii trec ce produse ar dori să primească, iar nuntașii aleg din listă ce să le cumpere.
În Suedia se poartă astfel de liste, iar porțelanurile, decorațiunile de casă și accesoriile sunt printre cele mai populare cadouri.
În Spania, prietenii se pot grupa să cumpere împreună ceva: de exemplu, o masă masivă de lemn, iar fiecare contribuie proporțional. Iar în cazul în care căsătoriții vor să returneze orice cadou, acest lucru este posibil, deoarece orice dar e însoțit de chitanță, mai arată reprezentanții aplicației.
Donații către cauze umanitare
În Marea Britanie sunt folosite „registrele”. Mai nou, sunt incluse aici și donații către cauze umanitare susținute de cuplu.
Acest cadou-donație începe să devină popular și în Polonia și Lituania. În aceste țări, câteodată invitații sunt rugați să renunțe la flori și să ofere în locul lor o carte interesantă sau un vin bun.
Obiceiuri ciudate: la italieni se fac serenade, suedezii răpesc mirele
În sudul Italiei, serenada face parte din tradiție. În seara dinaintea nunții, mirele merge la mireasă acasă și își proclamă iubirea, alături de muzicanți. Dacă localitatea e mică, întreaga comunitate se alătură.
În Polonia, lunile pentru nunți sunt cele care conțin litera „R” în nume: marzec = martie, czerwiec = iunie, sierpień = august, wrzesień = septembrie, październik = octombrie, grudzień = decembrie. Mireasa trebuie să poarte pantofi cu vârful închis, cumpărați de mire. În cadourile de nuntă nu trebuie să existe obiecte ascuțite sau ceasuri: cuțitele distrug armonia, iar ceasul numără orele până la divorț.
În Marea Britanie există o zicală ce spune „ceva nou, ceva vechi, ceva de împrumut, ceva albastru și o monedă în pantof”, conform Revolut.
Vechiul e simbolul trecutului, noul este cel al viitorului, albastrul alungă răul, iar moneda se punea în pantoful stâng al miresei, ca să aducă prosperitate.
În Suedia, mirele este „răpit” de prietenii săi fără a fi anunțat sau avertizat în prealabil pentru petrecerea burlacilor. Prietenii decid când și unde să meargă fără a strica surpriza, iar petrecerea durează o zi și o noapte.
Revolut, 1,7 milioane de utilizatori în România
Revolut este o aplicație financiară cu 18 milioane de utilizatori în întreaga lume, dintre care în România compania are 1,7 milioane de utilizatori.
Aceasta permite plăți, transferuri, investiții pe bursă sau în criptomonede, dar și acordarea de cadouri în bani, alături de imagini sau scurte mesaje.
În 2021, românii care muncesc în străinătate au trimis în țară prin Revolut o sumă de 318 milioane de euro, conform datelor companiei.
Vezi şi dansul mirilor – tot ce trebuie să știi!