„Spațiu foarte bine ventilat, fără tavan, se poate vedea cerul, multe spații de parcare”, sună ironic-amar o ofertă de cazare de pe RusMir, lângă o fotografie cu o stradă plină de cioburi și cărămizi, dintr-un oraș ucrainean.
„Vedere superbă către o clădire care arde mocnit, o hotă care funcționează excelent sub forma unei găuri în tavanul bucătăriei, făcută de o bombă. Vecinii sunt liniștiți, dar uneori țipă foarte tare”, este o altă variantă. Alături este prezentat un bloc din care iese un nor de fum negru.
„Locație confortabilă – lângă un magazin cu o balustradă sub forma unei rachete neexplodate. Vecinii s-au mutat într-un adăpost civil, deci e liniște”, scrie RusMir.
„O fereastră cu vedere la o grămadă de fier, o canapea în flăcări, o gaură mică în bucătărie pe post de aerisire. Se mai aud sirene”, se prezintă o altă locație, lângă fotografia unui bloc în flăcări.
Toate sunt oferte de cazare descrise într-un mod sarcastic pe platforma RusMir.
Butonul de rezervare („book now”) deschide o căsuță-text, cu următorul mesaj: „Din păcate, nu putem contacta proprietarul acestui apartament, la fel cum nu putem contacta pe niciunul dintre oamenii forțați să-și părăsească locuințele distruse ca urmare a «eliberării» de către trupele ruse”.
„Rusia a reușit să câștige mult: izolare și lipsa unor servicii”
Site-ul RusMir a fost creat de Bickerstaff.284, o agenție de publicitate înființată în 2020 cu sediul în Kiev, Ucraina. Printre clienții săi se numără mai multe bănci, clinici medicale, companii de sport și agenții de turism.
Ideea RusMir a venit după ce platformele Booking și Airbnb au blocat rezervările de cazare pentru Rusia, dar și în contextul valului de propagandă rusă din online. În cursul acestor luni de război, armata rusă a distrus școli, spitale, case și clădiri în Ucraina, a făcut mii de victime și a lăsat orașe goale. Cu toate astea, un procent ridicat dintre ruși crede că dezastrul din Ucraina fie nu există, fie e provocat chiar de ucraineni sau nu este atât de mare pe cât se spune.
Descrierile de pe varianta de Airbnb pentru ruși sunt însoțite de fotografii cu dezastrul provocat de invazia lui Putin, clădiri distruse de bombe și străzi și poduri surpate, și de un link către un canal de Telegram care transmite informații despre război.
„Acum o lună, foarte mulți ruși au călătorit, și-au rezervat bilete și și-au luat cazări în diferite țări. În timpul războiului din Ucraina, Rusia a reușit să câștige mult, precum izolare completă și retragerea unor servicii ca Booking și Airbnb de pe piață. Asta este exact izolarea pe care vrem să o arătăm în această campanie”, a explicat Ilya Anufrienko, fondatorul agenției de publicitate, pentru publicația Sostav.ua. Anufrienko subliniază că scopul întregii campanii este de a arăta adevărul privind dezastrul din Ucraina.
„Dacă rușii nu vor să mai fie izolați și blocați în propria lor distrugere și agresiune, este important să fie știut adevărul despre acest război și să rezistăm regimului”, mai spune tânărul.