Compania internațională de software SAP va plăti peste 220 de milioane de dolari pentru soluționarea acuzațiilor de corupție formulate de Departamentul de Justiție al SUA și de Comisia pentru Bursă și Valori Mobiliare, scrie OCCRP, rețeaua globală a jurnaliștilor de investigație.
Departamentul și Comisia susțin că SAP a mituit oficiali guvernamentali din Africa de Sud și Indonezia în schimbul unor contracte profitabile cu statul. Este vorba, între altele, despre plăți în numerar, transferuri bancare și obiecte de lux, se precizează pe site-ul Departamentului de Justiție al SUA.
SAP ar fi mituit funcționari sud-africani, între 2013 și 2017, și ar fi falsificat registre ca să obțină avantaje în legătură cu mai multe contracte încheiate, printre altele, cu orașele Johannesburg și Tshwane, precum și cu Departamentul de Apă și Salubritate și cu Eskom Holdings Limited, companie energetică deținută și controlată de Africa de Sud.
În perioada 2015 și 2018, mai scrie OCCRP, compania ar fi procedat la fel în Indonezia cu reprezentanții Ministerului Afacerilor Maritime și ai Agenției de stat pentru Telecomunicații.
Procuror: „SAP și-a asumat responsabilitatea pentru practicile corupte”
Acuzată de încălcarea Legii privind practicile de corupție în străinătate (FCPA), SAP a încheiat cu Departamentul din SUA un acord de amânare a urmăririi penale pe o perioadă de trei ani. În cele din urmă, compania a fost sancționată cu 220 de milioane de dolari.
„SAP și-a asumat responsabilitatea pentru practicile corupte care au afectat afacerile oneste”, a declarat, potrivit Departamentului de Justiție, Jessica D. Aber, procuror din SUA.
Donald Always, director adjunct la Biroul din Los Angeles al FBI, a spus la rândul său: „Colaborarea continuă cu autoritățile de reglementare și cu procurorii din Africa de Sud a dus la identificarea activității de corupție în mai multe țări. FBI își va continua eforturile de-a identifica și investiga companiile care se implică în mod deliberat în activități de corupție în întreaga lume”.
450 de clienți în România, inclusiv companii de stat
Au trecut peste 20 de ani de când SAP a intrat pe piața din România, după cum se precizează chiar pe site-ul companiei. În vara lui 2022, avea 760 de angajați și 450 de clienți din industrii variate.
Printre cei mai importanți clienți din aceste două decenii, se mai arată pe același site, se numără Dedeman, Fan Courier, Romstal, Premier Restaurants, precum și companiile de stat TAROM și Hidroelectrica.
Reprezentanții SAP subliniază că au contribuit semnificativ la „dezvoltarea mediului de afaceri local și la transformarea digitală a organizațiilor”. De asemenea, ei spun că succesul SAP în Europa de Est se datorează în special României.
„România este, cu siguranță, vedeta Europei! Această țară are tot ce este nevoie pentru a prospera. În primul rând: existența tinerelor talente capabile să facă față unor provocări precum «cloudificarea». Pentru ei, transformarea digitală nu mai este un imperativ, ci o realitate comună”, a declarat, potrivit informațiilor de pe site-ul companiei, Josephin Galla, director SAP pentru Europa de Est și Ucraina. Așadar, compania cu sediul în Germania își propune să investească în continuare în această regiune.