Cuprins:
Epava a fost descoperită în anul 2022
Epava s-a descoperit în timpul unei căutări de muniție, aruncată în perioada războiului, în lacul Mjøsa din Norvegia. A fost identificată ca fiind un „føringsbåt” local (ambarcațiune tradițională norvegiană, folosită în principal pe lacuri și ape interioare pentru transportul de mărfuri și pasageri), datând de până la 700 de ani. Vremea nefavorabilă a împiedicat cercetătorii să afle mai multe detalii.
Epava, situată la o adâncime de aproape 400 de metri, a fost descoperită în anul 2022, de un vehicul subacvatic autonom (AUV), folosit de armata norvegiană pentru cartografierea lacului.
Atenția cercetătorilor de la Universitatea Norvegiană de Știință și Tehnologie (NTNU), din orașul Trondheim, a fost atrasă de această descoperire.
Epava a fost explorată timp de aproape o oră
Nu au putut revizita epava decât luna trecută. Arheologul maritim Øyvind Ødegård, de la NTNU, a spus pentru Live Science că el, împreună cu colegii săi, au explorat epava timp de aproape o oră. S-au folosit de un vehicul subacvatic, operat de la distanță, conectat la o barcă de cercetare de la suprafață.
Problemele tehnice și vremea nefavorabilă au împiedicat folosirea dronelor subacvative, pentru prelevarea de probe de lemn necesare datării cu radiocarbon, astfel încât vârsta exactă a epavei va rămâne necunoscută până când cercetătorii se vor întoarce acolo primăvara viitoare.
Caracteristicile vizibile ale epavei sugerează că ambarcațiunea s-a construit între 1300 și 1700, a spus Ødegård.
Lacul Mjøsa este cel mai mare din Norvegia. Acesta este situat la aproape 100 de kilometri nord de Oslo. Se întinde pe mai mult de 360 de kilometri pătrați, dar doar o mică parte a fundului lacului a fost cartografiată.
This is very cool: a shipwreck has just been discovered at the bottom of Norways biggest lake, Mjøsa, at 410m depth. The shape suggests it may be as old as the 1300s!
Source/Photos: NRK and FFI/NTNU pic.twitter.com/7u8Ok8qMpl
— Prof Cat Jarman FSA💀 (@CatJarman) November 17, 2022
Lacul a fost o rută comercială vitală pentru comunitățile prospere de pe malurile sale, din cel puțin secolul al 8-lea.
Cercetătorii cred că vasul misterios era un „føringsbåt” folosit pentru transportul mărfurilor și al pasagerilor. Astfel de bărci se foloseau pe lacurile norvegiene, însă construcția lor cu fund plat le făcea nepotrivite pentru mările deschise, a explicat Ødegård.
Acest „føringsbåt” avea o parte din spate verticală, o caracteristică introdusă în Norvegia după anul 1300, au arătat explorările. Anterior, navele vikinge aveau capete identice la ambele extremități. Există, de asemenea, semne că ambarcațiunea ar fi avut cârmă centrală la pupa pentru manevrare, spre deosebire de cârma laterală, folosită de navele vikinge.
Barca s-a construit cu scânduri de lemn, suprapuse în stil „clinker”. Aceasta este o metodă tradițională scandinavă de construcție a ambarcațiunilor, depășită ulterior de plăcile „carvel” netede, o inovație din zona Mediteranei.
Epava, cu o lungime de 10 metri, este acoperită de sedimente. Ødegård crede că ar fi fost pătrunse de sonar în timpul localizării din 2022. Scândurile vizibile în carenă sunt relativ late, un semn că au fost tăiate cu toporul, nu cu fierăstrăul, într-un șantier naval.
„Acesta este un indiciu că epava este mai veche”, a spus Ødegård.
Descoperirea s-a realizat cu ajutorul unui AUV
Descoperirea din anul 2022 s-a realizat cu ajutorul unui AUV (Autonomous Underwater Vehicle-Vehicul Subacvatic Autonom), operat de armata norvegiană. Explorările recente au folosit un ROV, operat de compania Blueeye, un spin-off al universității.
De asemenea, Ødegård a spus că epava se află acum pe fundul lacului Mjøsa, în ape calme și adânci. Totuși, suprafața lacului în acea zonă are curenți puternici. Aceștia ar fi putut cauza scufundarea „føringsbåt”-ului.
„Nu este cel mai liniștit loc”, a spus el. „Aceasta ne face să presupunem că cineva a avut un accident în timp ce traversa lacul”.