Compania Fazze, care se descrie ca o „platformă de marketing pentru influenceri” ce se ocupă cu „conectarea bloggerilor și a agenților de publicitate”, susține că își are sediul pe 5 Percy Street din Londra, dar nu este înregistrată acolo. Marți și-a închis site-ul, iar contul de Instagram a devenit privat.
Anterior, compania a contactat mai multe persoane care postează pe YouTube despre medicină sau știință și le-a cerut, într-o engleză stricată, să „explice că rata de mortalitate în rândul celor vaccinați cu Pfizer este de trei ori mai mare decât la AstraZeneca”.
Influencerilor li s-a cerut să publice linkuri pe YouTube, Instagram sau TikTok privind articole apărute în Le Monde, Reddit sau Ethical Hacker despre un raport care ar fi fost scurs în presă și demonstrează această afirmație.
Articolul din Le Monde se referă însă la date furate de hackeri ruși de la Agenția Europeană pentru Medicamente și publicate ulterior pe Dark Web. Nu conține informații despre rata mortalității. Articolele de pe celelalte două platforme au fost între timp șterse.
Celor contactați li s-a cerut să le spună abonaților că „mass-media ignoră această temă” și să întrebe: „De ce unele guverne achiziționează în mod constant vaccinul Pfizer, care este periculos pentru sănătatea oamenilor?”.
În oferta făcută, compania le cere „să acționeze ca și cum ai avea pasiunea și interesul pentru acest subiect” și să evite utilizarea cuvintelor „publicitate” sau „sponsorizat” în postări sau videoclipuri, deoarece „materialul ar trebui să fie prezentat ca o viziune independentă”.
Capturi cu e-mailuri primite au fost postate pe Twitter de Léo Grasset, un popular YouTuber francez care publică filmulețe pe teme de știință, cu aproape 1,2 milioane de abonați. Grasset a declarat că campania are un „buget colosal”, dar că agenția a refuzat să-și identifice clientul.
Publicația de investigații franceză Numerama a publicat, de asemenea, extrase cu schimburi de mesaje, inclusiv îndemnul lui Fazze de a „încuraja spectatorii să tragă propriile concluzii, să aibă grijă de ei înșiși și de cei dragi”.
Mirko Drotschman, un YouTuber și podcaster german cu 1,5 milioane de abonați, a postat, de asemenea, o captură a unui e-mail prin care i se cerea să ia parte la o „campanie de informare” despre „un număr semnificativ de decese” după vaccinarea cu Pfizer.
„Vă rugăm să ne trimiteți statistici despre vârsta abonaților dvs. … și cât ar costa”, se încheie corespondența. Site-ul francez de investigații Fact & Furious a postat un e-mail în care este descris bugetul Fazze drept „considerabil” și plata pentru implicare în campanie „la nivelul pe care îl doriți”.
Potrivit LinkedIn, conducerea Fazze provine din Moscova și a lucrat pentru o agenție fondată de un antreprenor rus.
Mass-media franceză a subliniat asemănările dintre mesajele Fazze și contul oficial de Twitter al Sputnik V din Rusia – un vaccin cu virus viral precum AstraZeneca – care a susținut în repetate rânduri „date din lumea reală” arată că sunt „mai sigure și mai eficiente” decât vaccinurile ARNm.
Un studiu al UE, publicat luna trecută, acuză presa rusă și chineză de „dezinformare sponsorizată de stat” care vizează semănarea neîncrederii în vaccinurile occidentale prin senzaționalizarea preocupărilor privind siguranța, stabilirea „legăturilor nefondate între vaccinuri și decese în Europa” și promovarea vaccinurilor rusești și chinezești ca fiind superioare.