Coziana Zaharia a început să predea când avea 19 ani și abia absolvise Școala Normală „Elena Cuza” din București, instituție care pregătește învățători și educatori. Mama i-a fost învățătoare, tatăl, profesor de fizică și chimie, i-a fost diriginte la clasa a V-a. A gravitat când era mică în jurul școlii cu tot ce ține de ea, pentru că, pe lângă părinți, bunicul era învățător, iar unchiul și mătușa, profesori de matematică, respectiv istorie. 

Șapte ani a predat în învățământul tradițional, 17 în alternativa Step by Step, în aceeași școală. În 2004 s-a organizat prima clasă de acest tip la Colegiul Național „Elena Cuza” și atunci Coziana a urmat cursurile de specializare organizate de Centrul de Educație și Dezvoltare Profesională. 

În România, alternativa educațională Step by Step a fost pusă în practică la nivel național, pentru învățământul preșcolar și primar, în 1994. În prezent, în 95 de localități există peste 700 de grupe de preşcolari şi peste 500 de clase de învăţământ primar la școli de stat care beneficiază de aplicarea metodei Step by Step. 

Cum e structurată activitatea unei zile

Programul școlar începe la 8.00 și se termină la 16.00. Programa conține discipline predate ca și în învățământul tradițional, pe fiecare nivel, însă modalitatea de predare e diferită. Deprinderile și cunoștințele asimilate pe parcursul celor 5 ani de studiu sunt aceleași ca și pentru învățământul tradițional: deprinderi de limbă și limbaj, scrisul, cititul, deprinderi de măsurare, cele patru operații aritmetice, deprinderi artistice de desen, pictură, modelaj, muzică, cunoștințe despre natură, dezvoltare fizică, educație civică. 

Fiecare zi începe cu o activitate pe care o numesc „Întâlnirea de dimineață”, dar care are mereu o altă temă, fie vorbesc despre un anotimp, un eveniment deosebit în viața clasei, noutatea zilei, starea vremii. 

Întâlnirea de dimineață are segmente clare precum Calendarul naturii, unde un elev poate fi meteorologul zilei și poartă o discuție cu privire la zilele săptămânii, anotimpul în care ne aflăm, fenomene specifice anotimpului atunci când se uită pe fereastră. 

Mesajul zilei face referire la un mesaj văzut ca pe o deviză de la care nu se abate clasa în acea zi cum ar fi: „Sunt șefa corpului meu și regulile de igienă se aplică zilnic!” Activitatea poate cuprinde jocuri, povestioare care să-i pună în temă cu noile cunoștințe ce urmează a fi achiziționate. 

La momentul Agenda zilnică, copiii sunt puși în situația în care ei află ce au de făcut pe tot parcursul zilei, iar Scaunul autorului se diferențiază de celelalte scaune prin culoare sau simbolurile care-l pot împodobi. Scaunul oferă elevului așezat pe el posibilitatea de a expune în fața colegilor opiniile și ideile personale, de a povesti experiențe și de a propune rezolvări pentru anumite situații. 

„Urmează alegerea Centrelor de activitate, unde grupul de copii e, de obicei, de 6, iar componența e diferită de la o zi la alta. Copiii negociază atunci când sunt mai multe solicitări pentru același centru și își asumă responsabilitatea de a sprijini un coleg cu ritm mai lent de înțelegere, de scriere”, spune învățătoarea.

Activitățile academice au loc în prima parte a zilei, iar în a doua parte a programului, copiii vor desfășura activități de relaxare, de dezvoltare personală: dans, muzică, artă și improvizație teatrală, activități de co-teaching, alături de un specialist în comunicare relațională, educație financiară, antreprenorială, la care pot fi invitați părinți ai clasei pentru o activitate comună. Tot acum se desfășoară și orele de educație fizică, opționalul clasei sau ora de religie.

Cum sunt evaluați copiii

Pentru evaluare există un caiet pentru fiecare copil. Aici sunt specificate competențele, standardele fiecărei discipline, pe trei niveluri: Achiziționat, În curs de achiziționare, Neachiziționat. Ca învățător, bifezi periodic nivelul competenței, găsind modalități de atingere a ei, descriind în același caiet procesul.

„Am personalizat evaluarea încă de acum 15 ani. Le numesc aprecieri, pentru că nu urmăresc golurile, ci progresele, chiar minore. Astfel, Bravo e ceea ce s-ar traduce începând cu clasa a V-a, în 4-5, Felicitări pentru notele 6 sau 7, Excelent – 8 sau 9, Excepțional – 10, Excepțional+ pentru 11 sau 12. Fiecare apreciere e însoțită de argument.”

Metoda Step by Step s-a consolidat şi verificat în peste 30 de ani de aplicare şi funcţionează în 31 de ţări. Elaborarea metodei şi licenţa ei aparține Children Resource International din Washington – SUA. Se oferă periodic sesiuni de formare şi perfecţionare, inclusiv asistență tehnică permanentă școlilor și pentru cei implicaţi în acest proces: în primul rând educatorilor, dar şi directorilor, inspectorilor şi părinţilor. 

Lucrează în echipa învățător-elev-părinte

Un proiect poate dura în jur de 5-6 săptămâni, iar în cadrul acestuia s-au construit echipe a câte 3 membri. Din echipa care a făcut o prezentare despre Estonia, Coziana a fost un bun coechipier alături de doi dintre elevii săi, Luca și Călin, și părinții acestora. „A venit săptămâna gastronomiei pentru fiecare țară. O, Doamne, am savurat cu toții paste, quesadilla, cușma lui Guguță, pentru Republica Moldova, pâinici de casă, tort Pavlova… Nu am mai fi plecat de la școală”, povestește învățătoarea. 

Coziana are grijă să-i implice și pe părinți, fie invitându-i în clasă sau pentru a facilita un atelier de Art Kraft, de educație antreprenorială sau poate fi chiar invitat pe Scaunul autorului și poate împărtăși din experiența sau specializarea sa. 

„A fi învățător Step by Step înseamnă să ai oportunitatea de a învăța și tu ce înseamnă colaborare autentică, să gândești disciplinele integrat, să susții gândirea stelară transmițând informații trans/interdisciplinar, să înțelegi că părintele e parte activă din puzzle-ul educației și să îl ajuți să devină parte proactivă a clasei, invitându-l ca principal stimul, într-o activitate școlară sau extrașcolară”, spune Coziana. 

Mediul de învățare va fi mereu unul plăcut, prietenos, iar clasa va fi mobilată sub formă modulară și astfel vine în sprijinul unei organizări diversificate de la semicerc, pe centre, învățare în perechi, așezare pe mocheta clasei. Au o zonă de bibliotecă, dulăpioare cu materiale pentru fiecare centru – Citire, Scriere, Matematică, Științe, Arte, Construcții. În dreptul fiecărui centru se găsește o tăbliță unde sunt expuse zilnic lucrările copiilor, dar și cerințele, sarcinile de lucru.

Regulile clasei sunt expuse într-o zonă cu vizibilitate pentru toți copiii și sunt accesate și repetate, ori de câte ori învățătorul simte că e nevoie. Pe hol există dulapuri de depozitare a hainelor, încălțărilor de exterior și a ghiozdanelor. Articolul integral, în Școala 9.

Urmărește-ne pe Google News