De câteva săptămâni, cargoul a navigat pe coastele din nordul Europei, în căutarea unui port „prietenos”. Dar nicio țară nu i-a permis să se apropie, temându-se să se repete explozia din 2020 din Liban, care a distrus portul Beirut și a ucis peste 190 de oameni.

20.000 de tone de azotat de amoniu la bord

Nava transportă 20.000 de tone de azotat de amoniu, folosit pentru îngrășământ. O explozie de 2.250 de tone din această substanță a devastat portul Beirut și a fost resimțită până la Cipru, în Mediterană. MV Ruby poate fi încărcată cu o cantitate de 7 ori mai mare.

În urma exploziei din portul Beirut a rămas un morman de fiare. Aproape 200 de oameni au murit. Foto: Profimedia

Călătoria în derivă subliniază neîncrederea și suspiciunea cu care se confruntă navele legate de Rusia, de la declanșarea invaziei Ucrainei.

În timp ce MV Ruby este înregistrat în Malta și deținut de o companie malteză, Ruby Enterprise, cargo-ul este administrat de Serenity Shipping, cu sediul în Emiratele Arabe Unite.

Îngrășământul rusesc pe care îl transportă a făcut ca unele guverne să se îngrijoreze că nava ar putea fi un „cal troian”, trimis să saboteze infrastructura vitală de transport maritim și portuar.

Administratorii navei și unele autorități maritime au încercat fără succes să asigure că încărcătura nu reprezintă nicio amenințare.

Se tem de un „cal troian”

Speculațiile despre nava lungă de 182 de metri au început aproape după ce a părăsit portul Kandalakșa, pe coasta de nord-vest a Rusiei, în august.

La scurt timp, nava s-a eșuat, suferind avarii care au împiedicat-o să-și continue ruta spre porturi din Africa, unde trebuia să-și livreze marfa, potrivit unui comunicat al proprietarilor.

Nava a plecat apoi în Norvegia, unde a fost reținută, pe 1 septembrie, în apropiere portului Tromso, și a fost examinată de inspectori de avarii, a menționat Autoritatea Maritimă Norvegiană. 

„Existau defecțiuni la cârmă, elice și crăpături în carenă”, a declarat un purtător de cuvânt al autorității, Dag Inge Aarhus. „Din câte știm, pagubele nu au afectat încărcătura de la bord”, a adăugat acesta.

Marfa nu a reprezentat o amenințare în timp ce era reținută în apele norvegiene, până pe 4 septembrie, a spus continuat Aarhus. Totuși, autoritățile au transmis administratorilor ca nava să fie reparată „în altă parte”, cu cerința să fie însoțită de un remorcher.

De asemenea, autoritățile maritime suedeze și daneze au monitorizat MV Ruby în timp ce se deplasa prin Marea Nordului, căutând un port care să-i permită să andocheze.

Ulterior, premierul lituanian Ingrida Simonyte, a declarat că MV Ruby nu va avea voie să intre în portul Klaipeda, iar ministrul de externe a avertizat asupra consecințelor diplomatice.

Nava „MV Ruby” în largul coastei britanice.

Sursă: fotobelluk-marine

Nici măcar în Malta

.În ciuda faptului că arborează pavilion maltez și este deținută de o companie înregistrată în Malta, nava nu are voie să acosteze nici în Malta. Ministerul Transporturilor din La Valletta a menționat că ar putea face acest lucru numai dacă își descarcă mai întâi încărcătura.

Luna trecută.MV Ruby s-a întors în Marea Britanie. Dar, pe măsură ce se apropia, fostul ambasador al Lituaniei în Marea Britanie, Eitvydas Bajarunas, a descris nava ca fiind o „megabombă plutitoare”, avertizând despre un posibil sabotaj rusesc.

Foto: Poziționarea din satelit a navei „MV Ruby”.
Sursa: Marine Traffic

Marea Britanie, ultima șansă

.„Din păcate, din cauza speculațiilor din mass-media care au înconjurat această navă, terminalele portuare din Marea Britanie sunt reticente în a ne primi”, a explicat managerul ambarcațiunii, săptămâna trecută, într-un comunicat.

MV Ruby a cerut să andocheze pentru a-și putea transfera încărcătura de azotat de amoniu pe o altă navă și a fi supus reparațiilor, dar încă așteaptă un răspuns din partea autorităților britanice. Între timp, nava s-a realimentat, a transmis Garda de Coastă britanică.

Urmărește-ne pe Google News