Canalul Suez a fost blocat marți de o navă cargo cu o lungime cât patru terenuri de fotbal, care a eșuat, devenind astfel o barieră pentru traficul maritim din zonă, scrie BBC News.
Nava Ever Given, sub pavilion panamez, deținută de compania taiwaneză Evergreen Marine, venea din China și se îndrepta spre Rotterdam, Olanda, în momentul în care vântul puternic a împins-o de-a curmezișul canalului care face legătura dintre Marea Mediterană și Marea Roșie, potrivit proprietarului.
Mai multe remorchere au ajuns la fața locului și au început manevrele de deblocare a navei care are o lungime de 400 de metri și o lățime de 59, dar experții se tem că va fi nevoie de cel puțin câteva zile pentru a elibera canalul.
Zeci de nave cargo sunt în prezent blocate pe canal, care de la construcția din perioada 1859-1869 este una dintre cele mai aglomerate rute maritime din lume.
În jur de 19.000 de nave, adică 50 nave pe zi, cu o încărcătură netă de 1,17 miliarde de tone, au trecut prin canalul Suez în 2020.
În jur de 12% din volumul comercial mondial este transportat prin acest canal, care este o sursă majoră de finanțare pentru Egipt.
Prin canal este transportat petrolul dinspre Orientul Mijlociu spre piețele din Europa și America de Nord și tot pe aici ajunge petrolul din Rusia spre Asia.
„Canalul este o rută-cheie pentru comerțul global”, a subliniat pentru Financial Times Samir Madani, de la TankerTrackers, un serviciu online care monitorizează traficul petrolierelor.
Acesta a observat că la doar câteva ore după ce nava a eșuat, în jur de 10 milioane de barili de petrol și produse derivate au fost blocate în zonă.
„Dacă vor reuși să elibereze vasul repede, atunci impactul va fi minim, dar orice blocaj prelungit va avea consecințe severe, afectând prețul petrolului și prețurile transportului și forțând vasele să folosească o rută mai lungă, înconjurând Africa.
Prețul petrolului Brent, standardul internațional, a crescut de altfel imediat cu 1%, ca urmare a incidentului, potrivit Financial Times.
Doctorul Sal Mercogliano, un istoric pe teme maritime a declarat pentru BBC că astfel de incidente sunt rare, dar ar putea avea „ramificații uriașe pentru comerțul global”.
„Dacă nu vor reuși să elibereze nava, ar putea fi nevoiți să descarce marfa”, a avertizat el, sugerând astfel că manevrele ar putea dura foarte mult.
O imagine postată pe Instagram, făcută de pe un alt cargo, Maersk Denver, a surprins nava întoarsă, care blochează întregul canal.
Julianne Cona, cea care a postat imaginea, un inginer secund, potrivit LinkedIn, și-a manifestat dezamăgirea.
„O navă din fața noastră a eșuat în timp ce trecea prin canal și este acum blocată de-a curmezișul. Se pare că vor rămâne aici pentru ceva vreme”, a scris ea.