Inginerul Sam Salehpour a acuzat Boeing că a apelat la metode inadecvate în construcția avioanelor sale model 787 și 777. El a susținut că a fost „amenințat cu concedierea” după ce și-a exprimat îngrijorarea în fața șefilor.
Dar Boeing a declarat că afirmațiile sunt „inexacte” și a adăugat că este încrezătoare că avioanele sale sunt sigure.
„Problemele ridicate au fost supuse unei examinări inginerești riguroase sub supravegherea [Administrației Federale a Aviației]”, a declarat compania.
„Această analiză a validat faptul că aeronavele nu prezintă probleme de siguranță, iar acestea își vor menține durata de viață pe parcursul mai multor decenii”.
Problema care a afectat 1.000 de aeronave
Marți, 9 aprilie, avocații lui Sam Salehpour au spus că Boeing a luat decizii privind modalitatea de asamblare a avionului de tip 737 care solicita foarte mult punctele de legătură ale diferitelor componente care formează corpul aeronavei, problemă care a afectat mai mult de 1.000 de avioane.
Într-o plângere depusă la FAA în ianuarie, Salehpour a susținut că metoda ar putea reduce durata de viață a avionului.
„Aceste probleme sunt rezultatul direct al deciziei Boeing din ultimii ani de a prioritiza profitul în detrimentul siguranței”, au declarat avocații săi, Debra Katz și Lisa Banks, într-un comunicat.
Amenințat și exclus de la proiecte importante
Avocații au adăugat că Salehpour a fost transferat să lucreze la avionul 777 după ce și-a exprimat îngrijorarea. Aceștia au precizat că, în scurt timp, el a observat și alte probleme la asamblarea acelui avion.
„A fost amenințat cu concedierea, a fost exclus de la întâlniri, proiecte și comunicări importante, i s-au refuzat cereri rezonabile de concediu medical, i s-a atribuit muncă în afara expertizei sale și a fost declarat efectiv persona non grata pentru colegii săi”, au spus ei.
787 Dreamliner este un avion mai mare decât 737, folosit adesea pe zborurile internaționale. Acesta zboară comercial din 2011, dar aproape de la început a fost ținta unor plângeri legate de calitate.
În cele din urmă, Boeing a încetinit producția și a oprit livrările timp de aproape doi ani, ca răspuns la problemele ridicate. În 2022, FAA a autorizat Boeing să reia livrările.
Administrația Federală a Aviației a crescut nivelul de supraveghere aplicat Boeing de la incidentul din ianuarie și a anunțat că a încurajat angajații din industria aviatică să ofere informații, agenția analizând toate rapoartele.
Acțiunile producătorului au scăzut marți cu 2%
Acțiunile producătorului de avioane au scăzut marți cu aproape 2%, după ce Administrația Federală a Aviației (FAA) a anunțat că investighează afirmațiile, iar compania a anunțat că a livrat doar 83 de avioane clienților în primele trei luni ale anului – cel mai mic număr din 2021 încoace.
Plângerea denunțătorului, care a fost raportată pentru prima dată de New York Times, este cel mai recent incident care atrage atenția asupra siguranței avioanelor fabricate de compania americană Boeing, unul dintre cei doi mari producători mondiali de avioane comerciale.
Compania se confrunta deja cu o anchetă penală și alte probleme juridice, după ce o ușă de ieșire nefolosită s-a desprins de pe unul dintre avioanele sale mai mici, model 737 Max 9, la scurt timp după decolare, în luna ianuarie.
Pasagerii au scăpat teferi, dar incidentul a aruncat compania în criză, forțând o oprire temporară la sol a zeci de avioane 737 Max 9.
De asemenea, incidentul a atras anchete de reglementare și a determinat Boeing să încetinească drastic producția avioanelor sale.
Compania, aflată din nou sub o monitorizare intensă, l-a determinat pe directorul său general David Calhoun să anunțe luna trecută că va demisiona până la sfârșitul anului.