Vânzarea a atras colecţionari din întreaga lume şi a generat un mare entuziasm, a precizat casa de licitaţii, care şi-a depăşit propriul record, după ce, în 2014, vânduse o pălărie cu două colțuri a lui Napoleon I cu 1,884 milioane de euro.
Această pălărie a fost purtată de Napoleon (n. 1769 – d. 1821) „pe la jumătatea Imperiului”, potrivit autorului belgian Yves Moerman, care a catalogat în 2007 pălăriile împăratului francez.
În decurs de aproximativ 15 ani, Napoleon ar fi purtat în jur de 120 de astfel de pălării. „Au rămas aproximativ 20 care sunt autentice și aproximativ 15 dintre ele sunt păstrate în muzee, așa că sunt aproximativ patru sau cinci în mâinile colecționarilor”, a menționat Jean-Pierre Osenat, șeful casei de licitații care îi poartă numele”.
Pălăria vândută a fost prezentată în prealabil publicului şi a fost evaluată între 600.000 şi 800.000 de euro. Identitatea sau naţionalitatea cumpărătorului nu au fost dezvăluite.
- Bicornul a fost realizat de Pierre-Quentin-Joseph Baillon, blănarul împăratului începând din 1806. Potrivit experţilor, Napoleon i-a adăugat cocarda în timp ce se afla pe Marea Mediterană, la întoarcerea de pe insula Elba la 1 martie 1815.
- Pălăria a rămas în familie până la sfârşitul secolului al XIX-lea, când a fost vândută către diverşi colecţionari.
- A fost expusă la Musee de l’Emperi din comuna Salon-de-Provence (departamentul Bouches-du-Rhone) între 1967 şi 2002.
În timp ce alți ofițeri purtau de obicei pălăriile cu aripile îndreptate față în spate, Napoleon o purta pe a lui cu capetele îndreptate spre umeri.
Acest stil, cunoscut sub numele de „en battaille” (n.r. în luptă, în franceză), a făcut ca trupele sale să-l repereze mai ușor pe general pe câmpul de luptă.
Pentru cei cărora le plac suvenirurile napoleoniene, această pălărie este Sfântul Graal.
Jean-Pierre Osenat, șeful casei de licitații Osenat:
În cadrul aceleiași licitații au fost vândute și alte suveniruri napoleoniene din colecția industriașului Jean-Louis Noisiez, inclusiv o farfurie de argint jefuită din trăsura lui Napoleon, după înfrângerea acestuia în bătălia de la Waterloo, din 1815.
Licitaţia a avut loc cu câteva zile înainte de lansarea unui film biografic cu buget mare dedicat lui Napoleon, cu Joaquin Phoenix în rolul principal.