Mai multe documente obținute indică faptul că o parte din combustibil a fost achiziționat de la furnizorii de pe aeroportul Ataturk din Istanbul, de la compania turcă BP sau chiar de la Ministerul turc al Apărării.
Datele companiei de analiză Datadesk arată că BP tranzacționează cu indienii de la Nayara Energy, în care Rosneft, companie deținută de statul rus, are 49%, în timp ce un procent de 25% este deținut de un consorțiu condus de un oligarh rus.
În plus, peste 50% din toate importurile de combustibil din Turcia provin din Rusia.
Ministerul danez al Apărării nu a efectuat cercetări detaliate cu privire la originea combustibilului. Deși, din mai 2022, Agenția de Achiziții și Materiale ale Forțelor Armate cere un certificat de origine care să ateste că se respectă sancțiunile occidentale.
Întrucât marea majoritate a combustibilului trece printr-o rafinărie daneză, aceasta poate fi indicată drept sursă de origine.
FMI a admis, de fapt, că nu a putut stabili clar dacă vreo parte a combustibilului a trecut prin compania din India, unde Rosneft deține o cotă de proprietate.
„Nu este posibil să se evalueze dacă acea cantitatea limitată de combustibil care a fost livrată de tancurile deținute de BP pe aeroporturile civile ar putea să provină din rafinăria deținută de Rusia la Vadinar, în India”, a recunoscut Ministerul danez al Apărării, într-un răspuns scris.
Prețul celor aproape două milioane de litri de combustibil pentru avioane se ridică la aproximativ 17,5 milioane de coroane daneze, circa 2,3 milioane de auro.
Torben Ørting Jørgensen, contraamiral pensionat și președinte al asociației Folk og Sikkerhed, afirmă că poate înțelege că Forțele Armate credeau că acel combustibil era „curat”, fiindcă provenea de la un „furnizor de renume”, precum BP.
„Dar, dacă se dovedește că provenea din Rusia, este evident că achiziția ar trebui oprită“, a declarat Jørgensen, insistând că problema ar trebui investigată în continuare.
Dacă există chiar și o mică suspiciune că acest combustibil provine din Rusia, atunci este nevoie de o investigație mai atentă, pentru că avioanele cu care zboară Forțele Armate nu trebuie, desigur, să zboare cu combustibil rusesc.
Dezvăluirea vine după ce guvernul danez l-a concediat, în această săptămână, pe șeful apărării, Flemming Lentfer.
Oficialul nu a raportat defecțiunile apărute la sistemele de apărare aeriană și la armamentul unei fregate daneze în timpul unui atac al rebelilor houthi în Marea Roșie, pe 9 martie.
Torben Ørting Jørgensen
Foto:; forsvaret.dk
Aura1 • 07.04.2024, 10:02
O fi interesul Rusiei să alimenteze războiul pe o parte, și pe cealaltă face exporturi...dacă este ajutată de alții