Trei povești diferite, trei campanii găzduite de popularul site de donații GoFundMe, spun o poveste complicată despre felul în care reacționează oamenii când văd o persoană aflată la ananghie sau când sunt invitați să își deschidă portofelul, indiferent de cauză.

Născut cu scopul de a susține campanii pozitive, site-ul a ajuns să dea o mână de ajutor și la finanțarea unor cauze încărcate de partizanat politic și de ură față de migranți.

Dar probabil cel mai trist aspect este acela al lipsei de rezultate cu care se confruntă cele mai multe campanii, unele lansate de oameni disperați, care au nevoie de ajutor.

Criteriile după care oamenii decid să doneze sunt greu de evaluat.

O poveste interrasială de succes

Una dintre cele mai de succes campanii de donații găzduite de Go
FundMe a avut loc în 2016, când un tânăr, Matt White, a decis să încerce să-i ajute pe adolescentul de culoare Chauncy Black și pe bunica lui, care trăiau la limita sărăciei într-un cartier din Memphis, scrie The Atlantic.

A fost o lovitură de geniu.

Matt White a anunțat că suma dorită este de 250 de dolari, destul pentru a-i cumpăra lui Chauncy Black o mașină de tuns iarba, cu care să câștige un venit constant, dar ținta a fost rapid depășită.

Mai multe aspecte au contribuit la acest succes. White a actualizat constant pagina campaniei cu informații emoționante: tânărul Chauncy Black era un elev de nota 10, bunica lui îl crescuse pentru că mama se lupta cu dependența de droguri.

Șansa lui Chauncy. Matt White a știut să își promoveze campania așa cum trebuie FOTO: GoFundMe

În plus, campania a atras și atenția presei, iar în scurt timp povestea era virală.

Până și numele celor implicați erau cumva simbolice. White (alb) îl ajută pe Black (negru). O poveste de succes în contextul tensiunilor rasiale din Statele Unite.

În cele din urmă, campania a strâns 342.106 de dolari, iar tânărul și bunica lui s-au mutat într-o casă nouă, într-un cartier mai bun.

Un succes? Greu de spus. Tânărul a ajuns într-o casă mai bună, da, dar în scurt timp a renunțat la școală – s-a dovedit că notele lui erau de fapt cam umflate – iar prietena lui adolescentă a rămas însărcinată.

”Am încercat să le influențez viața, dar când vine vorba despre cultură, asta e altceva”, a admis Matt White, citat de The Atlantic.

Cine e mai demn de o donație, o femeie bolnavă sau o pisică?

Mai puțin norocoși decât Chauncy Black au fost în orice caz Laila și Richard Roy.

Amândoi bolnavi și cu venituri reduse în familie, au decis să deschidă o pagină de donații cu scopul de a strânge bani pentru operația de transplant de pancreas a femeii.

Au făcut ce au știut mai bine pentru a obține un succes, așa că au postat inclusiv poze cu copiii lor zâmbind, cu ei doi îmbrățișati, dar cel mai important, s-au expus în fața tuturor, și-au arătat slăbiciunea.

Și pe 3 februarie 2018 și-au setat o sumă țintă de 72.000 de dolari.

Speranțele lor s-au năruit rapid. În primele patru zile de campanie, nimeni nu a donat. Apoi au venit câteva donații, dar insuficient.

Acum, la aproape doi ani de la deschiderea paginii, doar 4.800 de dolari s-au strâns.

Soții Roy nu au avut un succes deosebit cu campania lor FOTO: GoFundMe

Richard Roy a mărturisit că a ajuns să fie exasperat de campaniile care reușesc să strângă mii de dolari pentru animale bolnave. Ba chiar s-a întrebat dacă campania nu ar fi avut mai mult succes dacă Laila ar fi fost o pisică, scrie The Atlantic.

Cum se face o campanie reușită

Soții Roy nu sunt singurii în această situație. Zeci sau sute de pagini de donații pentru cauze medicale critice pot fi găsite pe GoFundMe cu puțin peste zero dolari strânși. De ce?

Un studiu realizat de sociologii canadieni a aflat că succesul acestui tip de campanii depinde de multe ori de statutul persoanei care cere banii și de rețeaua de cunoștințe.

Iar soții Roy nu cunoșteau prea multă lume. Richard este englez și nu are familie în State, doar o pagină de Facebook cu puțini prieteni, mai ales că lucrează de acasă. Soția sa are o familie mică rămasă, doar mama sa vârstnică și o soră.

Paradoxal, cei doi, fără prieteni și familii mari, deci cei cu cea mai mare nevoie de ajutor, s-au lovit de indiferența celor mai mulți.

Dar mai există și alți factori. Boala de care suferi influențează succesul campaniei. O campanie de donații pentru cumpărarea unei proteze, spre exemplu, poate avea un succes mai mare decât o campanie pentru strângerea de fonduri care ajută o persoană suferindă de o boală cronică.

Lipsite de succes sunt și campaniile pentru persoane infectate cu HIV sau care se luptă cu adicțiile, afecțiuni stigmatizate de societate.

25 de milioane de dolari pentru un zid

Cea mai de succes campanie din istoria GoFundMe nu este una pozitivă sau în orice caz, nu una care să atragă simpatiile tuturor americanilor.

Este campania prin care Brian Kolfage, un veteran care și-a pierdut o mână și ambele picioare în Irak, a strâns 25 de milioane de dolari pentru ridicarea zidului promis de Trump la frontiera sudică a Statelor Unite.

Kolfage a susținut puternic campania pentru alegerea lui Donald Trump în 2016, inclusiv prin editarea unui site care posta articole radicale și, deseori, pline de știri false, împotriva migranților, împotriva administrației lui Barack Obama.

Când a lansat campania de strângere de fonduri, întreaga țară, împărțită pe linii ideologice, dezbătea necesitatea zidului, iar finanțarea lui din fonduri federale era blocată.

Nu e de mirare că toată frustrarea fanilor lui Donald Trump a fost canalizată de această cauză și a dus la strângerea unei sume uriașe. O bucată din zid a și fost construită cu aceste fonduri, pe teren privat.

La un simpozion desfășurat în iulie în Texas, Kolfage a mărturisit că GoFundMe l-a ajutat foarte mult.

Între timp, campania continuă, pe un site special. FOTO: webuildthewall.us

În timpul simpozionului, diverși vorbitori au catalogat migrația drept o ”invazie” sau o ”infecție”.

Ulterior, campania s-a mutat pe un site special realizat.

Realitatea nu s-a potrivit cu așteptările

Vorbind cu reporterul The Atlantic, unul dintre fondatorii GoFundMe, CEO-ul Robert Solomon, și-a exprimat dorința că site-ul va deveni locul unde americanii merg pentru a acorda ajutor atunci când are loc un eveniment neplăcut.

Și uneori este clar că acest lucru s-a întâmplat. Pe site s-au strâns 7,8 milioane de dolari pentru victimele atacului armat din clubul Pulse din Orlando, din 2016.

Dar tot prin GoFundMe s-au strâns 200.000 de dolari pentru apărarea lui Darren Wilson, polițistul din Ferguson, Missouri, care a ucis un tânăr de culoare neînarmat, pe Michael Brown.

Incidentul a stârnit la momentul respectiv ample proteste ale populației de culoare. Dar pe pagina de campanie, oamenii au donat pentru Wilson, au strigat lozinci rasiste și l-au lăudat pe polițist pentru fapta comisă.

Nu a fost singura campanie de ură care a avut un asemenea succes.

Odată cu radicalizarea taberelor politice, GoFundMe a ajuns să fie folosit în feluri în care nimeni nu și-a imaginat. Cel puțin deocamdată, scrie The Atlantic, scopul declarat al site-ului, de a ”răspândi empatie”, este testat în mod serios.

 
 

Urmărește-ne pe Google News