Mirela Tanc are 47 de ani, predă limba română de 24 și în prezent este profesoară la Școala gimnazială „Oltea Doamna” din Oradea. Își amintește cu claritate cum au fost începuturile la catedră, chiar în școala în care a fost elevă. Cea mai mare problemă pe care a întâmpinat-o a fost că nimeni nu-i spunea ce făcea greșit.
„Toți care veneau în inspecție, de la directori la inspectori, numai laude, nimic incisiv, că până la urmă nu suntem chiar așa de grozavi la început. Singurul care m-a apostrofat și a evidențiat aspectele negative a fost tatăl meu, fost director de școală”, își amintește profesoara. L-a chemat să asiste la una dintre orele ei și el a fost singurul care i-a făcut o analiză reală a prestației ei. „Tatăl meu mi-a spus că nu m-am plimbat destul prin clasă, copiii din spate vorbeau, n-au scris de pe tablă. Nu mi-a căzut bine pe moment, dar mi-a prins bine, fiindcă așa învățăm. Altfel trăiești cu impresia că ești cel mai grozav, deși nu e așa. La început ești plin de teorii, dar cam atât”, spune aceasta.
Cum să-ți „vinzi” materia
Prima clasă pe care a avut-o ca profesoară a fost una de copii romi de la secția maghiară. A făcut tot posibilul să realizeze o materie atractivă. „Lor le plăcea să transformăm fiecare oră în spectacol, dramatizam «Domnul Goe», «Vizită». Așa am reușit să fac cât de cât cu ei câte ceva. Greu a fost începutul, dar nu am cedat”, își amintește profesoara.
Atunci a început să lucreze și în marketing și ce a învățat lucrând în comerț a făcut-o să realizeze că aici dau greș mulți profesori români: nu știu să-și vândă marfa. „Noi trebuie să ne vindem cât mai bine materia, să o facem cât mai atrăgătoare. Astăzi, un profesor trebuie să fie și coach, asistentă medicală, psiholog, o grămadă de lucruri. Cred că este foarte importantă și necesară o perfecționare continuă, dar reală, nu o vânătoare de hârtii și o cumpărătură de credite”, spune Mirela Tanc.
Profesoara începe să construiască atracția pentru materia ei de la pasiunile pe care le are fiecare elev. „De exemplu, dacă descopăr că am elevi pasionați de știință, folosesc domeniile care îi pasionează în crearea de materiale ca să-i apropii de materia mea. Nu mai avem elevii de acum 30 de ani, nu-i mai pregătim să fie roboți într-o fabrică, ci să gândească critic, să fie oameni care filtrează totul prin propria gândire”, explică profesoara.
De aici i-a venit și ideea să se folosească de jocurile pe calculator pentru a ajunge la inima elevilor ei. Zile întregi a studiat și a testat jocuri iubite de copii și s-a oprit la Minecraft și Fortnite. „Fortnite cred că este destul de violent, dar are și pasaje mai cuminți pe care le putem folosi la școală. Le-am cerut să recreeze în Minecraft secvențe din carte, de exemplu.”
Metoda ei i-a adus participarea la summituri internaționale organizate de Microsoft în Singapore și în Dubai. „În Singapore am dus o valiză de 30 și ceva de kilograme cu ce au făcut copiii mei. Le spun copiilor că e o mare onoare să îi prezint în fața celor mai mari educatori din lume. Am încercat să-i câștig și așa. Copiilor le place să iasă în față, le place să se vadă postați”, mai spune Mirela.
A putut să viziteze școli din cele mai dezvoltate țări ale lumii, dar tot nu s-a lăsat descurajată atunci când s-a întors în țară, în sistemul românesc, care are atâtea nevoi. „Dacă primim lămâi, să facem o limonadă. Cred că omul sfințește locul. Jeff Bezos are o vorbă care îmi place mult, legată de alegeri: Poți să alegi o viață confortabilă sau poți să alegi o viață cu sacrificii, în care faci lucruri de care vei fi mândru.”
Ce a învățat de la Al Gore și Tony Blair
În Dubai, la Global Education and Skills Forum, l-a cunoscut pe fostul vicepreședinte al SUA Al Gore, astăzi activist în cadrul mișcării Climate Reality, iar acum, în pandemie, a participat la programul fondat de fostul premier britanic Tony Blair, prin Institute for Global Change.
Orădeanca i-a plăcut pe cei doi fiindcă au ales să se implice. „Sunt foști politicieni de top care, după ce au părăsit funcțiile publice, nu și-au luat pensia și s-au dus în lume, ci au creat aceste mișcări și sunt dedicați”, spune profesoara.
Legăturile cu profesori din toată lumea i-au dat încredere în ea și energie să continue ce a început. „L-am cunoscut pe profesorul Fernando Reimers de la Universitatea Harvard și vorbeam cu el mai mult cu mâinile decât cu gura, fiindcă nu stăpânesc bine engleza. Mi-a spus să nu-mi fac probleme, că și el, când a ajuns din America de Sud la Harvard, ca masterand, nu știa engleză și toți credeau că e retardat, că n-o să facă față. El a vrut să le demonstreze că nu e așa.”
Până la urmă, educația înseamnă construirea de oportunități pentru oameni, crede Mirela Tanc. Și acest lucru are un limbaj internațional. Peste tot în lume unde mergi, educația trebuie să le dezvolte copiilor capacitățile și abilitățile, să promoveze valorile. Așa că la orele ei, Mirela îi ajută pe copii să înțeleagă importanța familiei, a relațiilor cu ceilalți. Are trucuri speciale pentru asta: îi pune pe copii să le ia interviuri bunicilor, să creeze un anuar al familiei, copiii cu probleme de comportament primesc sarcina de a scrie scrisori în cadrul proiectului „Stiloul, mai puternic decât spada”.
Vaccin pentru pandemia de bullying
Crede că una dintre marile probleme ale școlii este bullyingul. Și atunci, a căutat medicamente care să combată pandemia de bullying cu care se confruntă școlile din toată lumea. „Am creat efectiv din cutii de medicamente tratamente: tablete cu vorbe dulci, tablete pentru coborârea tonului, spray de gură pentru înjurături, unguent contra comentariilor, praf împotriva bătăilor, calmante pentru energizare, energizant pentru cei leneși. Am scris și prospectele, deci mi-am atins scopul de profesor de română.”
Citește în continuare pe Școala 9 cum a ajuns să fie nominalizată la „Oscarul profesorilor”, care va fi decernat în luna noiembrie, ce sumă uriașă ar putea câștiga și ce ar face cu banii.