Unul dintre cele mai importante evenimente cinematografice, Festivalul Internaţional de Film de la Cannes, îşi deschide astăzi porţile. Şi la această ediţie, a 63-a, mai mulţi regizori români vor participa în concurs, la secţiunile Un certain Regard şi la Short Film Corner.
România se laudă anul acesta, la Cannes, cu cel mai tânăr regizor intrat în concurs. Este vorba despre Adriana Pendiuc (24 de ani), care va concura la secţiunea Scurtmetraj cu pelicula “Magda”.
A lucrat cu Francis Ford Coppola
După ce a lucrat în timpul Facultăţii de film la superproducţii, cum ar fi “Youth without Youth”, în regia legendarului Francis Ford Coppola (şi în calitate de actriţă, alături de actorul Tim Roth), Adriana Pendiuc îşi va prezenta filmul în premieră la Cannes, cu speranţa obţinerii unui premiu.
Ea va trebui să mulţumească juriul format din regizorul şi din producătorul Tim Burton, care este şi preşedintele, actriţa Kate Beckinsale, Giovanna Mezzogiorno, Alberto Barbera, Emmanuel Carrere, Benicio Del Toro, Victor Erice şi Shekhar Kapur.
Pe de altă parte, pe lista secţiunii Un certain regard se află alte două filme româneşti, dar de lungmetraj, “Aurora”, în regia lui Cristi Puiu, şi “Marţi, după Crăciun“, în regia lui Radu Muntean.
Ai noştri participă la festival din 1956
Cu siguranţă, toată lumea ştie despre succesul peliculei lui Cristian Mungiu, “4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile” la ediţia din 2007 a festivalului francez, dar foarte puţini cunosc titlurile altor filme sau regizori români prezenţi la Cannes din anii 50 şi până acum. Iată cu ce ne mândrim:
1957 – un alt film românesc este nominalizat la Cannes în competiţia oficială: “La moara cu noroc”. Ion Popescu-Gopo câştigă Palme DOr la secţiunea scurtmetraj cu filmul “Scurtă istorie”.
1958 – Ciulinii Bărăganului (regia Louis Daquin, Gheorghe Vitanidis), marchează cea de-a 3-a nominalizare a unui film românesc la Cannes.
1961 – filmul biografic “Darclee”, în regia lui Mihai Iacob, reprezintă România pe croazeta franceză
1962 – din nou Gopo… cineastul român este nominalizat pentru a doua oară la Cannes, cu filmul “S-a furat o bombă”, la care semnează atât regia, cât şi scenariul.
1965 – Thrillerul psihologic adaptat după romanul lui Liviu Rebreanu, “Pădurea spânzuraţilor”. Filmul, regizat de Liviu Ciulei, câştigă premiul pentru regie.
1966 – Mircea Mureşan duce “Răscoala” la Cannes şi primeşte premiul pentru debut.
1969 – regizorul român Mirel Ilieşu câştigă Marele Premiu Palme DOr şi menţiunea specială pentru merit tehnic, pentru scurtmetrajul “Cântecele renaşterii”.
1994 – după 25 de ani de absenţă din Festivalul de la Cannes, România revine în competiţie cu filmul lui Lucian Pintilie, “Un été inoubliable”.
1995 – Mircea Daneliuc este reprezentantul nostru în competiţia de la Cannes cu filmul “Senatorul melcilor”.
1996 – Lucian Pintilie se află din nou pe lista nominalizaţilor la Palme DOr cu drama “Prea târziu”.
2004 – Cătălin Mitulescu câştigă Palme DOr pentru scurtmetrajul “Trafic” şi, la aceeaşi ediţie a Festivalului de la Cannes, Corneliu Porumboiu obţine un premiu la secţiunea Cinefondation, cu filmul de scurtmetraj “Călătorie la oraş”.
2006 – aduce cinematografiei româneşti noi distincţii la Cannes, Corneliu Porumboiu obţinând premiul Camera Dor şi Label Europa Cinemas pentru “A fost sau n-a fost?”, iar Dorotheea Petre câştigă premiul pentru cea mai bună actriţă în secţiunea Un Certain Regard, pentru prestaţia sa din filmul lui Cătălin Mitulescu, “Cum mi-am petrecut sfârşitul lumii”.
2007 – fără îndoială, a fost un an de aur pentru cinematografia românească la Cannes, unde s-au obţinut cele mai importante premii: Cristian Mungiu a câştigat Palme DOr, premiul Fipresci şi distincţia Cinema Prize of the French National Education System, pentru filmul “4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile”, iar pelicula lui Cristian Nemescu, “California Dreamin”, deşi neterminată, a impresionat juriul secţiunii Un Certain Regard, care i-a acordat marele premiu.