CSAT a prefigurat bugetul inzestrarii MApN ca trebuind sa se ridice la 2,38% din PIB. Initiativa substantialei cresteri (de altfel, raspunzand programului de guvernare al Aliantei D.A.) apartine presedintelui Basescu. Ramane de vazut daca Executivul o va trece in proiectul de Buget national pe 2008, iar Parlamentul va vota. Reactia publica la sporirea cheltuielilor militare, insa, e deja defavorabila. Acum doua luni, mai exact la 16 mai, in preajma referendumului, presedintele a lansat 12 prioritati, intre care Sanatatea si Invatamantul. N-a zis nimic despre efortul suplimentar al contribuabililor pentru ca Armata sa-si cumpere alte fregate, avioane de lupta ultramoderne, sisteme de ultima generatie, ca si cum Romania ar tinde si ar putea sa devina o putere militara. Si asa cam multi generali s-au dedulcit pana acum la fondurile deja alocate, prin achizitii suspecte, iar DNA tace malc. Si tot ca nuca-n perete a venit anuntul a doua zi dupa ce presedintele sustinuse ca marirea pensiilor va determina masive reduceri ale cheltuielilor publice. Bugetul militar nu-i din aceasta categorie?
Nu mai vorbesc de alaturarea jenanta a cresterii cheltuielilor militare cu vestea ca Romavia va achizitiona pentru Presedintie nu doar o tichie de margaritar, pardon ? nu un avion vadind grandomania utilizatorului, ci chiar doua, costand peste 300 milioane de euro. Nu sunt catusi de putin convingatoare nici exagerari privind interoperationalitati NATO, prezente in zone de razboi etc. 2,38% depasesc cheltuielile militare medii in UE si pe ale multor parteneri NATO. Ca sa nu mai apelam la exemplul unei tari vecine, intrata in NATO inaintea noastra, care imediat a anuntat ca n-are bani de avioane, pentru ca are prioritati economice si sociale.