Multe dintre magazinele care vând în România, unele chiar cu notorietate internaţională, au conturile în bănci din străinătate, care nu acceptă plata în lei. Aşa s-au păcălit zeci de persoane, care s-au trezit că au plătit mai mult pentru produsele alese. Magazinele şi operatorii bancari pasează vina de la unii la alţii.
De exemplu, comandăm 4 produse şi preţul total ar fi de 479 lei. Spune clar că taxa de expediere este zero şi că preţul conţine TVA. Automat nu te aştepţi că se poate adăuga la preţul ăsta. Doar că realitatea este uşor alta şi asta se vede pe extrasul bancar al Irinei, directoarea Centrului European al Consumatorului România. Ea era convinsă că a plătit în lei. Pe extras scrie, negru pe alb, euro.
„Anumite magazine online, care au reprezentanţe în mai multe ţări din Europa, au banca într-o anumită ţară din Europa, Suedia, Germania, Olanda, şi atunci se face o conversie valutară. Mai ales dacă plăteşte cu un card în lei, pe extras poate să descopere că plata este făcută în euro şi că are o sumă mai mare de plată”, potrivit Roxanei Pascu, purtător de cuvânt Centrul European al Consumatorilor România, citată de digi24.ro.
Adică se face un schimb valutar pentru care clientul nu şi-a dat acordul: leii sunt schimbaţi în euro la cursul băncii din străinătate. Cu cât comanda e mai mare, cu atât creşte şi diferenţa dintre preţul pe care clientul credea că îl va plăti şi suma efectiv retrasă de pe card. Şi nu vorbim de site-uri fantomă, ci chiar de marile branduri, printre care H&M şi Aoro.
„Suntem conştienţi de problemă şi am deschis o investigaţie împreună cu băncile cu care lucrăm şi reprezentanţii furnizorilor de carduri de credit. Din informaţiile noastre, un număr limitat de clienţi au fost afectaţi. Îi rugăm să ne contacteze de urgenţă”, a reacționat biroul de presa al H&M. Şi patronii cehi ai lanţului Aoro au comunicat autorităţilor că au deschis o investigaţie. Şi totuşi, patronii magazinelor şi băncilor spun că diferenţa nu a ajuns în conturile lor.
În ultima săptămână, 14 clienţi au depus plângeri în care se arată nemulţumiţi de experienţele nefericite în urma cumpărăturilor online.
TOP 5 recomandări pentru alegerea magazinului online:
- Informează-te şi achiziţionează de la furnizorii cunoscuţi de tine şi/sau cu o anumită reputaţie;
- Cumpără doar de pe site-uri care folosesc cel puțin pentru pagina de plată o conexiune securizată de tip “https://” care are un simbol cu lacăt verde afișat înaintea adresei paginii accesate;
- Folosește coșul de cumpărături și/sau opțiunea “wishlist” pentru a monitoriza evoluția prețului produselor pe care intenționezi să le cumperi, dar și dacă acestea îți sunt cu adevărat necesare;
- Acordă atenție și condițiilor de transport oferite, întrucât unii comercianți oferă aceste servicii gratuit, iar costurile totale ar putea fi mai reduse. În cazul magazinelor din străinătate, este posibil ca tarifele de curierat să nu justifice la final să cumperi un produs cu un preț afișat mai mic decât cel al comercianților locali;
- Nu cumpăra de pe site-uri care nu afișează date de identificare complete, precum și condițiile generale de vânzare, cele de prelucrare a datelor cu caracter personal, procedurile şi costurile de achiziţionare, livrare și de returnare.
TOP 5 recomandări pentru siguranța cumpărăturilor online:
- Nu oferi niciodată prin telefon sau email informaţii personale sau legate de card şi PIN;
- Păstrează dovada cu datele tranzacţiilor efectuate pe internet și salvează facturile, certificatele și garanțiile primite;
- Caută pe site-ul magazinului un număr de contact sau adresa de e-mail şi folosește-le în cazul în care ai nelămuriri;
- În cazul în care coletul livrat este deteriorat, notează aceste detalii pe documentele de primire care vor rămâne la curier, înainte de a semna de primire. Contactează comerciantul imediat și semnalează această situație;
- Folosește o rețea de internet securizată când accesezi site-uri care solicită tastarea parolelor sau a altor date cu caracter sensibil. Aceste informații ar putea fi interceptate în cazul utilizării unei rețele WiFi publică.
TOP 5 drepturi şi avantaje ale cumpărătorilor online:
- Poți să renunți la achiziție în termen de 14 zile de la primirea pachetului, prin simpla notificare a furnizorului și fără a fi condiționat de păstrarea ambalajului, singurele costuri suportate fiind cele de rambursare a produselor;
- Trebuie să primești produsele în termen de cel mult 30 de zile de la confirmarea comenzii, dacă părțile nu au convenit altfel;
- Ai dreptul la informații clare privind caracteristicile principale ale produsului sau serviciului, date de contact privind comanda, costul total, inclusiv taxele și costurile de livrare;
- Dacă plătești cu cardul ai dreptul de a adresa băncii refuzul la plată, dacă nu primești bunurile/serviciile comandate sau la parametrii specificați;
- Dreptul de a primi sumele plătite în avans în termen de cel mult 7 zile, dacă produsul comandat nu se află pe stoc și alegi să anulezi comanda.
Sursa: Visa Europe