Turnul de control al traficului aerian de pe aeroportul Otopeni a reprezentat pentru multi dintre cei care au trecut prin zona o enigma. Ce este acolo si cu ce se ocupa cei care lucreaza in turn? In structura de cateva zeci de metri, o mana de oameni asigura decolarea si aterizarea in siguranta a aeronavelor de pe Otopeni.
Mai mult ca sigur ca partea turnului de pe Otopeni care a starnit de cele mai multe ori curiozitatea celor care au tranzitat aeroportul a fost platforma superioara. O incapere de cateva zeci de metri patrati suspendata la peste 30 metri inaltime confera o vizibilitate de 360 de grade asupra intregului aeroport.
‘Cand esti in fata monitorului, primesti cateva zeci de informatii vitale pe minut. Noi dirijam avioanele la decolare si aterizare, suntem numiti ochii si urechile pilotilor’, ne-a spus supervizorul George Neagu. Inainte de decolare nu trebuie sa existe nici un vehicul care sa stea in calea avionului. Dupa ce motoarele sunt pornite, iar masinile care asigura serviciile aeronavei s-au indepartat, se dau aprobarea si indicatiile pentru rulaj.
„Primim zeci de informatii pe minut”
Printre controlorii de trafic aerian exista o serie de povesti ridicate de-a lungul timpului la rangul de mit. O cursa care transporta mango a aterizat din cauza unui incendiu semnalizat la bord. De fapt, fructele fermentasera si din cauza gazului emanat, senzorii de incendiu o luasera razna.
Alta data un avion a devenit instabil in aer din cauza faptului ca transporta elefanti. Hamurile care tineau animalele fixate s-au rupt si avionul risca sa intre in vrie. ‘Cunoastem povestile. Ce va pot spune e ca exista multe intamplari neobisnuite, insa de fiecare data situatia s-a incheiat cu bine’, ne-a explicat supervizorul George Neagu.
Cum poti deveni controlor de trafic aerian?
‘Pentru a deveni controlor de trafic trebuie urmata Scoala Superioara de Aviatie. Dupa perioada de scolarizare urmeaza instructajul teoretic, training de jumatate de an chiar aici in turn, sub supraveghere. Una din calitatile de baza ale unui controlor e ca acesta sa aiba mereu o minte limpede si atentie distributiva. Stresul poate fi imens, mai ales acum, cand 300 de avioane vin zilnic pe Otopeni’, ne-a spus Eugenia Pascut.