Primăria Capitalei spune că nu s-a putut interveni cu utilaje grele pe artera care ar lega direct orașul de orașul Bragadiru fiindcă sub ea se află apeductele care alimentează sectorul 6.
Timp de trei ori mai mult
Urmărind botul mașinii, pare că suntem la bordul unei șalupe plecate de la Tulcea spre Chilia Veche. Însă autoturismul nu sparge valuri, ci urcă și coboară gropi și denivelări. Raliul Dakar de la sud de București se numește strada Ghidigeni, iar riveranii o numesc „cea mai proastă stradă din București”.
Drumul a durat 6 minute, având o viteză de aproximativ 10 kilometri pe oră.
Un drum de la capătul străzii Ghidigeni până la limita cu județul Ilfov – fără a calcula și partea din Bragadiru – are un kilometru. Am parcurs și noi acest traseu cu o mașină 4×4, împreună cu un localnic.
În mod normal, calculat la o limită de viteză de 30 de kilometri pe oră, parcurgerea unui kilometru nu durează mai mult de două minute.
6 minute pentru un kilometru, și asta pentru că, la mijlocul străzii, doar 100 de metri sunt asfaltați. În rest, numai gropi și jale. Când plouă e și mai rău. E aproape imposibil de mers fără o pereche de cizme de cauciuc, pentru că drumul se umple de noroi.
Mașina 4×4 e singurul autoturism cu șanse mari să nu rămână în vreo groapă. Localnicii care nu au astfel de mașini evită sau ocolesc artera. Una care ar putea fi extrem de importantă în zona și așa aglomerată, întrucât că ar uni Bucureștiul, zona Prelungirii Ghencea, mai exact, de Bragadiru.
Ocol pe spațiul verde
„Dacă ai mașină joasă, n-ai nicio șansă”, spune șoferul.
La un moment dat, cum ulița se lărgește, mașinile ar avea posibilitatea să evite drumul plin de gropi și să o ia prin fața curților, pe spațiul verde.
„Asta se și întâmpla, până s-au supărat oamenii că se face ocol pe acolo și au pus pietre, ca niște bolarzi, să blocheze accesul”, afirmă localnicul.
În alte locuri, spre finalul străzii, ruta ocolitoare a fost reușită.
Drum forestier
Ultima parte a drumului nici măcar nu mai dă impresia de stradă. Pare că mașina a luat-o pe un drum forestier lutos, iar vegetația bogată ajută la autosugestie.
Vilele de pe laterala dreaptă amintesc, totuși, că nu e vorba de o pădure, ci doar de limita dintre București și județul Ilfov.
„Sunt oameni cu stare care stau pe aici, oameni care fac petiții, care pun întrebări. Toate rămân fără răspuns”, afirmă ghidul local.
La întoarcere, mașina se încumetă cu greu să urce iar hârtoapele. În cele 13-14 minute făcute dus-întors, cu tot cu pauze, doar alte trei mașini au traversat strada. Și nu de la un capăt la altul.
Trei primari și nimic
Strada Ghidigeni din sectorul 5 a fost preluată în administrare de Primăria Municipiului București în timpul mandatului lui Sorin Oprescu, tocmai pentru a fi inclusă într-o proiect de asfaltare a străzilor și șoselelor din București. Vreme de câteva mandate de primar general – ale lui Oprescu, Firea și cele nouă luni ale lui Nicușor Dan -, inclusiv de interimari, a rămas la fel de selenară.
„Au mai pus niște asfalt ras chiar înainte de niște alegeri, dar așa, să ia ochii. Nu s-a asfaltat niciodată”, afirmă localnicii. Oamenilor din zonă li s-a spus că din cauza apeductelor Apa Nova aflate pe sub stradă.
Despre cele trei apeducte vorbea și Sorin Oprescu prin 2014, când anunța că lucrările de asfaltare vor începe în câteva luni, la începutul lui 2015, și că e nevoie de „măsuri complexe”, tocmai din cauza acestor țevi. Dar lucrările nu au mai început, iar strada Ghidigeni nu a fost niciodată asfaltată.
În comentarii și postări pe rețelele sociale, localnicii reproșează starea străzii. Spun că angajații Primăriei Sectorului 5 au promis că strada va reveni în administrarea lor pentru îmbunătățiri.
Deocamdată, nu s-a întâmplat nimic.
Întâi canalizare, apoi asfaltare, spune PMB
Și asta pentru că, spune Primăria Capitalei, trebuie asigurate întâi sistemele de canalizare și de alimentare cu apă în zona Ghidigeni, care nu beneficiază încă de ele. Cele trei apeducte care străbat drumul de pământ din sectorul 5 vor fi, astfel, reabilitate.
Asfaltarea străzii înainte de reabilitarea conductelor ar putea să le fisureze, ceea ce ar duce la inundarea subsolurilor caselor din zonă, afirmă PMB, într-un răspuns oferit la solicitarea Libertatea.
„Din cauza vechimii acestor apeducte, orice intervenție asupra străzii Ghidigeni ar putea pune în pericol integritatea acestora ceea ce ar duce la întreruperea alimentării cu apă potabilă a cartierelor Drumul Taberei și Militari. Primăria Municipiului București a accesat fonduri europene nerambursabile pentru reabilitarea acestor apeducte, extinderea rețelelor de alimentare cu apă și de canalizare pe străzile Ghidigeni, intrarea Ghidigeni, creând astfel posibilitatea reabilitării ulterioare a infrastructurii rutiere și pe această stradă de către administratorul drumului”, spune Municipalitatea.
44,5 milioane de lei aproximativ este costul lucrărilor pe strada Ghidigeni, pentru extinderea rețelelor de alimentare cu apă potabilă și canalizare și pentru reabilitarea apeductelor.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro