- Luni, 23 iulie 2018, pe pista aeroportului Băneasa are loc un accident de muncă.
- Marius Adrian Bălăiță, 41 de ani, angajat UTI, verifica luminile când o mașină condusă în viteză nepermisă de un coleg îl spulberă!
- Apelul la 112 are loc la 21:27, a confirmat SMURD pentru ziarul Libertatea, iar primul echipaj ajunge în 12 minute, dar numai cu paramedic.
- Medicul aeroportului sună disperat și el la 112 și vine un echipaj cu medic, după 23 de minute de la primul apel.
- Marius Bălăiță ajunge la spitalul Elias la o oră și 10 minute după același prim apel.
- El moare două săptămâni mai târziu, iar familia continuă să acuze în primul rând angajatorul UTI, din cauza vitezei nelegale cu care se circula pe pistă: 108 km/h la momentul lovirii!
- Rudele spun că singurii care au demisionat a fost responsabilul din turnul de control și un om de la UTI.
„Prima salvare venită la fața locului, de-a aeroportului, nu avea decât asistent, fără echipament adecvat. A doua era de la SMURD, fără medic. Abia a treia Ambulanță avea și doctor, și echipament”, spune Dorel Croitoru, prietenul bărbatului de 41 de ani, mort după ce a fost călcat de o mașină UTI pe pista de la Băneasa.
„A avut plămân spart, bazin spart, față și spate. Era conștient când a fost adus la spital, apoi a făcut temperatură și avea dureri mari, în așa fel încât a fost băgat în comă indusă”, descrie cumnatul Ștefan Geantă starea rănitului care avea să moară.
Versiunea succesiunii ambulanțelor este confirmată oficial de UPU-SMURD.
Dar omul mai spune ceva, ceea ce echipele de intervenție neagă.
SMURD: „Ni s-a permis accesul rapid”
„Toate ambulanțele au fost controlate cel putin câte 20 minute. Poate că o intervenție mai rapidă ar fi adus o șansă în plus la viață pentru Adi”, afirmă Dorel Croitoru.
Varianta controlului ambulanțelor este însă infirmată, ferm, de către cei de la SMURD, care au ajuns primii acolo, întâi cu ambulanța paramedic, apoi cu mașina cu medic.
„La intrarea în aeroport, ambelor Ambulanțe li s-a permis accesul imediat, fiind escortate la victimă”, susține SMURD.
SMURD și Ambulanța explică în detaliu și timpul intervenției.
Ambulanța: „Apelul a fost făcut la 21.27, era vorba de un pieton accidentat. A fost transportat la spital de SMURD”
„Serviciul de Ambulanță București – Ilfov (SABIF) a depistat solicitare în data de 23 iulie 2018, la ora 21.27:04, la adresa din Șoseaua București-Ploiești, pentru persoană necunoscută, de aproximativ 40 de ani, având ca motiv de solicitare ”Accident auto Politraumă”, însă, la acest caz, nu s-a deplasat un echipaj SABIF, ci un echipaj SMURD”, explică Serviciul de Ambulanță București – Ilfov.
S-a reclamat accidentarea unui pieton, ceea ce, nouă, oamenilor obișnuiți, ni se pare ciudat. Dar acestea sunt regulile.
Și dacă ești pe Lună și te calcă o navă spațială ești socotit tot pieton.
În cazul lui Marius Bălăiță, el era „pieton” pe pista aeroportului Băneasa.
UPU-SMURD: pacientul, o oră și 10 minute de la primul apel la spital
SMURD completează tabloul.
„A fost trimis cel mai apropiat echipaj de prim-ajutor disponibil care a început deplasarea la 21.26, ajungând la caz 12 minute mai târziu. La sosirea echipajului, pacientul era asistat de un asistent medic al aeroportului”.
Al doilea apel a venit de la asistentul de la Aeroportul Băneasa, care a realizat că starea este gravă, iar el și paramedicul SMURD nu se pot descurca.
„În timp ce echipajul se deplasa la caz, a exista un al doilea apel de urgență din partea unui medic care a solicitat să fie trimis și un echipaj cu medic”.
„A fost trimisă o Unitate de Terapie Intensivă Mobilă (UTIM) care a început deplasarea la 21.29, ajungând la ora 21.50”.
Așadar, au fost prezente la caz două Ambulanțe, iar în interiorul aerportului pacientul a fost asistat de un angajat medical al aeroportului.
„De la sosirea la caz a echipajului de prim-ajutor SMURD, victima a fost asistată conform procedurilor în vigoare, iar la ora 21.50 a fost preluată de UTIM, care a continuat manevrele de stabilizare avansată. La ora 22.23 a început deplasarea spre Spitalul Universitar de Urgență Elias, unde a ajuns la 22.36. Pacientul a fost predat conștient, echilibrat din punct de vedere hemodinamic”.
Spitalul Elias explică și el contextul.
„Pacientul nu a rămas la noi decât două zile. Avea o fractură complexă de bazin, iar aceasta putea fi rezolvată numai la Floreasca. Așa că am stabilit transferul pacientului la Floreasca, conform protocolului”, a spune purtătorul de cuvânt al Spitalului Elias, doctorul Silvius Negoiță.
Marius Bălăiță a murit pe 9 august 2018. Avea o soție și un băiat de 17 ani.
Fratele lui a murit tot într-un accident de mașină!
Durerea familiei este, înainte de orice, conduita companiei UTI și a angajaților care au contribuit, prin nepăsarea lor, la accident.
„După ce a murit Adi, un coleg si prieten din UTI ne-a spus că și în momentul de față pe pistă se circulă cu 120, 130, 150 km/h… Pista e goală, au dorința de viteză, nu știm”, spun rudele.
Ștefan Geantă, cumnatul omului decedat, spune că „am mai aflat că cel de la turnul de control al Aeroportului Băneasa, care le-a dat drumul pe pistă, și-a dat demisia. Și încă cineva de la Securitatea Muncii. Cel care l-a lovit era în ultima zi care lucra în acel post, urma să se mute. S-a mutat a doua zi! În astfel de caz, de gravitate, trebuia să fie undeva, sub un control. Anchetă? Ce anchetă, că n-am primit nici condoleanțe!”.
Familia susține că UTI nu a luat legătura cu ei.
„De la UTI, angajatorul lui, n-a venit la înmormântare decat un șef de echipă și atât. În rest, nimic. Nici înainte de deces, nici la spital, nici după. A mai venit un tip la înmormântare, de la Securitatea Muncii de la UTI, dar n-a dialogat cu vreun membru al familiei”.
Drama este recurentă în familia Bălăiță
Acum 20 de ani, fratele lui Marius a murit tot într-un accident de mașină. Era în Armată, mai avea două săptămâni până la liberare, a vrut să mergă la discotecă și a venit accidentul mortal!
Cazul e cercetat de Poliția Transporturi
Surse judiciare apropiate anchetei și accesate de Libertatea au afirmat : „Cazul este cercetat de polițiștii de la Biroul de Investigații Criminale (BIC) din cadrul secției Regionale de Poliție Transporturi București și de procurorii Parchetului de pe lângă Judecătoria Sectorului 1 București. După decesul victimei, cercetările vizează infracțiunea de ucidere din culpă”.
Citiți și:
EXCLUSIV/ ACCIDENT ȘOCANT! Spulberat cu 108 km/h pe pista aeroportului Băneasa
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro