„Nu exista legaturi intre muzica rock, Halloween si tragedia de la Colectiv. Cand trecem printr-o trauma, avem tendinta sa facem legaturi nereale”
Psihologul Iuliana Fulas considera ca intreg curentul de opinie conform caruia tragedia de la Club Colectiv din Bucuresti s-a intamplat din cauza muzicii rock, a Halloween-ului, a numarului 666, a titlului piesei sau a numelui trupei este fals, ba chiar poate sa manipuleze un grup mare de oameni, intr-un context in care gradul de emotie este unul ridicat.
In acelasi timp, psihologul afirma ca, pe fond de vulnerabilitate, cauzata de o drama, creierul nostru nu mai functioneaza la parametri normali, emotiile negative blocheaza buna lui functionare, iar in acest context, oamenii au tendinta sa faca unele legaturi, de multe ori paranormale pe care, in conditii normale, nu le fac.
„S-a propagat foarte puternic, in Social Media sau chiar in mass-media, ideea conform careia Dumnezeu i-a pedepsit pe cei din Club Colectiv, din cauza ca ascultau muzica, pe care unii o numesc macabra sau diavoleasca. Din punct de vedere psihologic, o tragedie reconfigureaza mecanismele de functionare ale creierului, care nu mai functioneaza normal si nu reuseste sa proceseze trauma, suntem afectati cognitiv, emotional, comportamental, relational sau fizic. Manati de emotii negative, cautam vinovati sau construim legaturi false intre fapte, obiecte, comportamente sau oameni. Tragedia se putea intampla si la un concert de muzica simfonica sau in timpul unei slujbe in biserica. Sa ne aducem aminte de incendiul de la Biserica „Sfantul Dumitru”, chiar in ziua de Paste, in acest an”, declara psihologul Iuliana Fulas.
Mai mult decat atat, specialistul spune ca o tragedie de o asemenea magnitudine naste sentimente puternice, iar durerea excesiva poate cauza leziuni la nivelul creierului, deoarece mintea umana nu se poate adapta la valul puternic de emotie negativa. In cazul de fata, nu doar cei implicati direct si cei implicati indirect (parintii, rudele, prietenii acestora etc.) sunt traumatizati, ci si publicul larg care urmareste informatii despre tragedie, de la fata locului sau prin intermediul televizorului si a Social Media.
„Imaginile cu un puternic impact emotional ne pot afecta profund, deoarece natura umana este una empatica, isi identifica emotiile cu ale celor direct sau indirect implicati. Traiesc impreuna cu victimele sau familiile victimelor durerea puternica.
Reteaua Facebook a abundat, in aceste zile, de imagini marcante, neblurate, chiar foarte explicite. Fiecare dintre noi am avut, la un moment dat, o pierdere subita a unei persoane dragi de la care nu ne-am luat la revedere sau nu i-am spus cat o iubim. Orice stire sau imagine traumantizanta, puternic mediatizata, nu face altceva decat sa ne aduca aminte de acel eveniment trist din viata noastra si sa fim empatici”, conchide psihologul Iuliana Fulas
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro