Primarul general plombează Bucureştiul cu asfalt de 4 ori mai scump decât cel normal, deşi o hotărâre de consiliu spune că întreţinerea carosabilului ar făcută pe banii drumarilor.
Bucureştenii sunt la un pas de a o lua razna din cauza gropilor din carosabil. Mai rău ca în acest an nu a mai fost de pe vremea lui Ceauşescu. Ce este de făcut? Primarul general a promis că plombează gropile din Bucureşti cu “mixtură stocabilă”, un asfalt special, care costă 300 de euro pe tonă, de patru ori mai mult decât cel normal. Banii vor fi plătiţi de la buget, deşi există o hotărâre de consiliu din 1999, care spune că întreţinerea carosabilului se face exclusiv din banii drumarilor. Această decizie nu a fost aplicată niciodată.
Este vorba despre HCGMB 232 din 16/09/1999, pe care o puteţi consulta pe site- ul Primăriei Capitalei şi care se referă la lucrările de reabilitare şi întreţinere multianuală a străzilor. Veţi vedea acolo că drumarii care câştigă licitaţiile în Bucureşti ar trebui să respecte nişte standarde simple şi clare în favoarea cetăţenilor şi a bugetului primăriei.
– Standardele impuse în acest document spun că nu trebuie să existe mai mult de două fisuri deschise în asfalt pe o lungime de 15 metri de stradă. Adică se împarte drumul în porţiuni de 15 metri lungime şi se numără gropile. Sunt mai mult de două – pac, amendă la drumar.
– Mai mult, nu trebuie să existe stagnări de apă la rigole, pe o perioadă mai lungă de 10 minute de la încetarea ploii.
– Dimensiunile gropilor nu pot fi mai mari de 10×10 centimetri, ca suprafaţă, şi de maximum 3 centimetri adâncime.
– Şi încă ceva: “Deszăpezirea pe o perioadă de 7 ani se efectuează de către antreprenor (drumar – n.r.), pe cheltuială proprie, asigurân- du-se permanent buna desfăşurare a circulaţiei”.
– Iar “Nerespectarea criteriilor de performanţă de mai sus atrage după sine penalizarea antreprenorului”.
– La capitolul III, punctul 3.6., există următorul paragraf: “Semnalizarea zonelor de intervenţie şi răspunderea pentru accidentele de circulaţie din vina stării carosabilului revin antreprenorului (drumarului – n.r.)”.
Standardele nu s-au aplicat
În fine, după cum se vede clar în tot oraşul, standardul a fost încălcat pe toate arterele rutiere. Asta pentru că primăria nu a impus în actualele contracte cu drumarii clauzele menţionate de HCGMB 232/1999. S-a făcut că nu o vede. Poate fi însă obligată să o vadă, dacă este dată în judecată de bucureşteni. Instanţa va obliga Municipalitatea să impună aceste standarde, primăria – că vrea, că nu vrea – va face alte contracte cu drumarii, iar în primăvara anului viitor nu vom mai avea probleme cu gropile în Bucureşti!
Primăria poate fi chemată în instanţă pentru calitatea carosabilului
“În acest context, oricare cetăţean al Bucureştiului, indiferent dacă şi-a lovit maşina sau nu, poate chema în instanţă Municipalitatea dacă dovedeşte că starea carosabilului nu este cea menţionată în hotărâre. Se încadrează la abuz în serviciu contra intereselor persoanei şi abuz în serviciu contra intereselor publice”, ne-a spus avocatul Tudor Tatu.
«Vom analiza situaţia şi vom vedea ce e de făcut»
Alina Roman (foto), directorul Administraţiei Străzilor: “Toa- te contractele pe care le avem acum le-am semnat în baza HCGMB 126/2004, privind refacerea sistemului rutier şi pietonal în Bucureşti. Despre faptul că această Hotărâre se suprapune celei din 1999 nu ştiu nimic, dar vom analiza situaţia şi vom vedea ce este de făcut”.
Sorin Oprescu: «Declanşăm gropaniada, se face linişte şi ne vedem de treburile noastre»
Cităm din spusele edilului -şef: “Ei (jurnaliştii – n.r.) vor să vadă că mă răstesc la asfaltatori… Putem să îi dezobişnuim şi de această idee… Declanşăm gropaniada, se face linişte şi ne vedem de treburile noastre”. “Să termin dracului şi cu această cutumă, că se fură atât de mult, că, iată, gropile distrug (maşinile – n.r.). Vreau să le scot din cap asta. Nu reuşim să le scoatem din cap, nu mi-e bine nici mie, nici dv.”
Domnule primar, punem un pariu? «Asfaltul-minune» nu face priză când plouă!
Primarul se laudă că problema gropilor din asfalt o va rezolva folosind mixtura stocabilă (“asfaltul-minune”, zice el), care e şi de patru ori mai scumpă decât cea normală, adică ajunge la 300 de euro pe tonă. Nu o va soluţiona deloc, spunem noi, pentru că mixtura stocabilă nu se toarnă niciodată când e umezeală, deoarece nu face priză.
Ea a mai fost folosită în primăvara lui 1999 în Bucureşti, iar la prima ploaie a fost spălată de apă. Libertatea a scris un reportaj, la vremea respectivă, pe această temă. Atenţie, în Bucureşti a plouat ieri, plouă azi şi va ploua şi mâine!
Fotografii: Gabrial Miron