Îngrijorări, incertitudini și izolare.
Sistemul medical și grupurile vulnerabile au nevoie de sprijin mai mult ca oricând în această perioadă de epidemie. Libertatea trece în revistă câteva dintre acțiunile ONG-urilor. Faptele bune, în toată țara, cresc de la oră al oră.
Salvați Copiii România: focus pe copiii din România care au părinți în zonele roșii din Italia și Spania
ONG-ul Salvați copiii va continua activităţile de suport pentru copiii și părinţii aflați în grija organizației, schimbând modalitatea de lucru: reducerea intervenţiilor directe şi focusarea pe comunicare online și telefonică. Echipele locale ale organizației se vor ocupa, printre altele, de:
- consilierea telefonică a gravidelor, mamelor cu copii mici și a celorlalte familii beneficiare, precum și acordarea de suport de material pentru situațiile grave: alimente, produse igienice şi medicamente
- acordarea de tichete sociale pentru copiii care frecventau programul Şcoală dupa Şcoală de la Salvați Copiii şi beneficiau de masă zilnică (pentru copiii aflați în situații grave)
- sprijin educațional copiilor prin intermediul telefonului mobil, serviciului WhatsApp – call video sau audio
- consiliere psihologică pentru copii şi părinţi prin WhatsApp. Vor fi abordate aspecte legate de modul de gestionare a panicii având în vedere că unii dintre copii au părinţii în zone „roşii” în ceea ce priveşte COVID-19
Totodată, Salvați Copiii a deschis un fond de urgență pentru sprijinirea imediată a sistemului medical. Donațiile se pot face către contul special: RO43RNCB0071011434790083.
Donații pentru spitale: deja s-au strâns sute de mii de euro
Altă organizație care strânge bani pentru spitale este Asociația ZI de BINE, care a strâns 50.000 de euro în două zile printr-o campanie de donații prin SMS-uri.
Totodată, Organizația Dăruiește Viață a trimis luni echipamente de protecție formate din: bazine de igienizare, dezinfectant Asepotaman, combinezoane protecție antivirală complete, cu mască, mănuși și ochelari, halate impermeabile de unică folosință, mănuși, măști chirurgicale, șervețele de catetere, dezinfectante, șervețele dezinfectante, botoși lungi ș.a.
Acestea, împreună cu alte echipamente medicale, inclusiv sisteme de aspirație circuit închis, au fost trimise către Spitalul Clinic Județean de Urgență Timișoara, Spitalul de Boli Infecțioase Brașov și Spitalul Clinic de Boli Infecțioase Craiova.
Estuar: psihologi pentru medicii care tratează pacienți infectați
Fundația Estuar, care se ocupă cu integrarea și consilierea persoanelor cu probleme de sănătate mintală, a lansat pe 16 martie o linie telefonică de consiliere și suport psihologic pentru personalul medical, paramedical și sanitar implicat în tratarea persoanelor infectate cu virusul COVID-19.
Experiența medicilor din Italia arată cât de multă nevoie au ei de un terapie. Cam jumătate din cei care sunt tratați la ATI mor, majoritate fiind bătrâni. ”Sunt zile în care mergem la om după om și le spunem că vor trăi, deși știm că vor muri. Asta ne distruge”, a mărturisit un medic presei italiene.
Linia telefonică 4medicALL este activă de luni până vineri, între orele 10:00 și 18:00. În funcție de evoluția situației și a solicitărilor, programul poate fi extins. Membrii personalului medical, paramedical și sanitar pot primi consiliere la numerele: 0758119314, 0758119313, 0758119302 sau pe e-mail, la consiliere@estuar.org.
Estuar a închis activitățile de grup din cele trei centre de zi din București, Giurgiu și Ploiești „pentru siguranța beneficiarilor și a personalului care le oferă suport“. Acum consilierea psihologică și psihiatrică se face telefonic.
Unde pot suna bătrânii pentru consiliere sau pentru a li se face cumpărături
Telefonul Vârstnicului 0800 460 001, helpline-ul care aparține Fundației Maria Margareta, oferă suport în continuare pentru bătrâni, gratuit și confidențial, mai ales în contextul în care aceștia sunt mai vulnerabili în fața coronavirusului.
„De la începutul lunii martie, am înregistrat 527 interacțiuni telefonice, printre care au existat și apeluri legate de coronavirus, dar ne așteptăm ca numărul acestora să fie în creștere în următoarele zile“, au transmis reprezentanții fundației.
Tot prin Telefonul Vârstnicului,vor fi preluate și plasate comenzi online pentru produse alimentare și bunuri de strictă necesitate, cu livrarea și plata acestora prin curier la domiciliul bătrânilor.
UNICEF: mobilizare la nivel global și național
UNICEF se concentrează pe sprijinirea guvernelor din întreaga lume, inclusiv pe cele din țările deja afectate și pe cele care se pregătesc pentru o posibilă epidemie, având în vedere vulnerabilitatea sistemelor lor de sănătate și sociale.
În România, UNICEF este în contact strâns cu autoritățile naționale: Ministerul Sănătății și Autoritatea Națională pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții, cât și cele regionale: Direcțiile Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului, Direcțiile de Sănătate Publică.
Materiale distribuite de UNICEF România la 10.000 de cadre didactice
UNICEF a dezvoltat o serie de materiale de comunicare dedicate copiilor și părinților cu scopul de a-i ajuta să se protejeze pe ei înșiși și pe cei dragi. Câteva dintre ele:
- Cum să vorbiți cu copilul dumneavoastră despre boala cauzată de noul coronavirus (COVID-19),
- Cum sa-ti petreci timpul daca trebuie sa stai acasa din cauza noului coronavirus
- Cum sa te protejezi de noul Coronavirus
În plus, UNICEF a distribuit materiale grafice, legate de temele de mai sus, la peste 10.000 de cadre didactice din întreaga țară printr-o platformă online, www.QIE.ro.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro