UPDATE ora 15.40: Vezi aici baremul de corectare de la proba de Limba Română de la Evaluarea Națională 2023:

UPDATE ora 12.05: Beatrice Simion consideră că subiectele de la proba de limba română de la Evaluarea Națională 2023 de la clasa a VIII-a sunt de dificultate medie.

„În principiu, subiectele au un grad de dificultate mediu. Au fost câteva capcane. Consider că ceea ce intrigă este subiectul II unde se cere caracterizarea unui personaj. În mod normal, copiii sunt învățați să primească un text narativ în care să prezinte o întâmplare petrecută undeva. Iată că de data aceasta lucrurile nu mai stau cum sunt ei învățați și au primit o caracterizare a personajului Lia, un personaj din textul 1”, spune profesoara de limba română.

La primul subiect absolvenții de clasa a VIII-a au avut de rezolvat un set de cerințe pe baza a două texte la prima vedere: un fragment din opera „Limir împărat” de Ioan Slavici și din „Deșertul pentru totdeauna” de Octavian Paler.

La subiectul al doilea, elevii au avut de redactat o compunere din minimum 150 de cuvinte, prin care să caracterizeze un personaj din textul lui Ioan Slavici.

După mai multe cerințe punctuale la primele 6 exerciții de la punctul A din subiectul I, de la exercițiul A. 7., elevii au avut de redactat texte scurte.

„La exercițiul 7 se cere să prezentăm în minimum 30 de cuvinte un element de conținut comun celor două texte date, valorificând câte o secvență relevantă din fiecare text. Ei bine, atât în primul text, cât și în al doilea apar animalele. Conform primului text, apar oile, cățeii, animale care sunt îngrijite de fată. Dacă mergem în textul 2, apar vacile, animalele de care personajul principal are grijă”, a explicat Beatrice Simion.

La subiectul 8, cerința a fost următoarea: Crezi că este importantă respectarea regulilor? Motivează-ți răspunsul, în 50-100 de cuvinte, valorificând textul 2.

„Sigur că, în principiu, trebuie să răspundem având în vedere datele din text. Acestea mă ajută să-mi conturez un răspuns amplu și complet. Sigur că vom răspunde la întrebare pentru că simplul răspuns la această întrebare este notat cu un punct. De exemplu: «Consider că este importantă respectarea regulilor». Mai departe va trebui să venim cu argumente. Spre exemplu: «Consider că este importantă respectarea regulilor deoarece controlează comportamentele ce pot fi distructive pentru noi sau pentru ceilalți». Putem să adăugam un argument legat de responsabilitate, de disciplină. (…) Dacă mergem mai departe și valorificăm și textul 2, primim alte puncte”, a mai explicat Beatrice Simion.

Referindu-se la subiectul A.9., unde elevilor li se cere să asocieze fragmentul din textul lui Ioan Slavici cu un text literar studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară, profesoara a subliniat că, de multe ori copii „au tendința de a selecta din text un fragment pe care îl pun ca citat”, considerând astfel subiectul rezolvat.

„Este greșit”, spune Beatrice Simion, precizând că este important ca elevii să arate aici că au capacitatea de a parafraza, „să prezentăm cu propriile noastre cuvinte textul, eventual după aceea să punem și un fragment”.

La acest subiect, elevii ar fi putut asocia conținutul textului de Ioan Slavici cu „Fata babei și fata moșneagului” sau „Povestea lui Harap Alb”, de Ion Creangă, sau cu textul narativ „Cum e lumea”, al Veronicăi Niculescu, sugerează profesoara.

Ajungând la subiectul al doilea, unde elevii trebuiau să caracterizeze personajul Lia din textul lui Ioan Slavici, Beatrice Simion a făcut următoarele precizări: „În momentul în care vorbim de date de indentificare, vorbim despre identitatea personajului și avem nevoie de nume, de vârstă, de studii, locul în care locuiește sau poate statutul social. Conform textului, știm că o cheamă Lia, că este o tânără, pleacă la drum pentru a se maturiza. De asemenea, putem să spunem că starea sa materială este precară”.

În ceea ce privește trăsăturile morale ale personajului, „conform textului, putem să spunem că Lia este perseverentă, empatică, curajoasă”, adaugă Beatrice Simion, subliniind că există o diferență de punctaj între comentarea unei secvențe și simpla menționare a unui citat.

Profesoara a conchis afirmând că nu crede că această caracterizare de personaj cerută la subiectul al doilea a pus pe cineva în dificultate pentru că „foarte ușor se pot redacta răspunsurile pentrru fiecare reper în parte”.

***

Beatrice Simion este de cinci ani profesoară de Limba și literatura română în cadrul Liceului Româno-Finlandez din București. Predă atât la gimnaziu, cât și la liceu. Astăzi, de la ora 12.00 va rezolva în direct subiectele de la prima probă a Evaluării Naționale.

Beatrice Simion, profesoară de limba și literatura română

Accesul în centrele de examen s-a făcut de la ora 8.00 și la 9.00 au fost distribuite foile cu subiectele. Proba durează două ore. Copiii trebuie să aibă la ei actul de identitate, pix sau stilou cu cerneală albastră. Este indicat să aibă la ei apă și șervețele. 

Elevii au fost monitorizați audio și video și le este interzisă introducerea în sălile de examen a oricărui tip de materiale ajutătoare, precum manuale, dicționare, notițe, însemnări, cărți, ciorne, rezumate, culegeri.

Li s-a interzis și să aibă ascunse „în obiectele de îmbrăcăminte sau încălțăminte, în penare și alte asemenea obiecte sau în băncile în care sunt așezați în sălile de examen telefoane mobile, căști audio, precum și orice mijloc electronic de calcul sau de comunicare/care permite conectarea la internet/la rețele de socializare”, potrivit ordinului care stipulează organizarea examenului. 

Baremele de corectare ale fiecărei probe vor fi publicate pe pagina subiecte.edu.ro, după ora 14.00.

Calendarul examenelor la Evaluarea Națională 2023

Proba la limba română este urmată miercuri, 21 iunie, de cea la matematică și joi, 22 iunie, de cea la limba maternă, pentru minorități. 

Iată calendarul complet: 

  • 6 – 16 iunie 2023: Înscrierea la evaluarea națională
  • 19 iunie 2023: Limba și literatura română – probă scrisă
  • 21 iunie 2023: Matematica – probă scrisă
  • 22 iunie 2023: Limba și literatura maternă – probă scrisă
  • 28 iunie 2023 (până la ora 14:00): Afișarea rezultatelor înaintea contestațiilor
  • 28 iunie 2023 (ora 16:00 – ora 19:00) – 29 iunie 2023 (ora 8:00 – ora 12:00): Depunerea contestațiilor
  • 29 iunie – 4 iulie 2023: Soluționarea contestațiilor
  • 4 iulie 2023: Afișarea rezultatelor finale după soluționarea contestațiilor

Urmărește-ne pe Google News