Premierul Florin Cîțu și șeful DSU Raed Arafat fac declarații de presă la Guvern, de la ora 23.00, în contextul incidentului de la Spitalul Victor Babeș din Capitală, de luni seară.
Cele mai importante declarații ale premierului:
- Încă o tragedie a avut loc în România și nu știm în acest moment de ce. Condoleanțe famililor.
- Am văzut că administratorii sau reprezentanții statului fug de comunicare. Cetățenii au nevoie să comunicăm. Nu trebuie să mai fugim de comunicare. Trebuie să venim să le comunicăm românilor transparent de fiecare dată.
- Vom încerca să avem mai multe paturi ATI, așa cum am cerut acum câteva luni de zile, pentru că în continuare suntem în luptă cu pandemia.
Nu putem garanta că astfel de accidente nu se vor mai întâmpla, dar sper că nu se va mai întâmpla așa ceva.
- A început deja o anchetă și mă voi asigura că va fi una transparantă, iar cei vinovați vor răspunde.
Cele mai importante declarații ale șefului DSU, Raed Arafat:
- Tirurile sunt fabricate să funcționeze în două modalități: una indepenentă, pe butelii de oxigen și generator propriu.
- Cea de-a doua, pentru o durată mai lungă, se conectează la curent din afara TIR-ului, de la un transformator, și se conectează la sursa de oxigen permanent a spitalului.
Presiunea nu trebuie lăsată să urce la 5,8. Azi a urcat la peste 6 bari. Cum, de ce, ce robinet s-a dechis mai mult, asta face obiectul anchetei.
- Ventilatoarele de fabricație americană, când se depășește 6 bari, intră în sistem de autoprotecție și se opresc. Asta pare că s-a întâmplat astăzi, s-au oprit împreună și au creat situația de urgență. Colegii de acolo au încercat să remedieze situația și să intubeze pacienții.
- Era un reprezentant al firmei la spital, dar nu a dorit să intre în TIR și să ajute acolo pentru că în TIR sunt pacienți COVID.
- Ventilatoarele au un log electronic care arată ce s-a întâmplat, clar că în jurul orei 16:25, dacă asta e corect, s-ar fi crescut presiunea brusc peste 6 bari. Asta explică urgența care a apărut.
- Eu am aflat după 17:00. S-a ținut legătura cu managera spitalului, coelgii de la SMURD au trimis echipe de sprijin, apoi am intrat în legătură cu ministrul Voiculescu.
- Instalația până la TIR se face de firme autorizate, iar această instalație este făcută de o firmă autorizată contractată de spital și de ASSMB. Totul este făcut corect.
Acest TIR a funcționat luni de zile în Argeș până a ajuns aici. Trebuie să vedem dacă această creștere a presiunii a fost o greșeală umană sau o problemă tehnică.
- Nu știu dacă pacienții erau în viață când angajatul firmei a refuzat să intre să ajute.
- TIR-urile sunt în garanție și au fost verificate cam o dată la trei luni de la firma respectivă de când au fost achiziționate.
Peste 600-700 de pacienți au fost tratați acolo.
- Inițial am aflat în jurul orei 17:00 că este o problemă. Ulterior am aflat că există pacienți în stop cardiorespirator și mai târziu am aflat că sunt trei.
- Poliția Omoruri a fost apoi înștiințată și s-a deplasat acolo. Nu știu ora exactă, dar personal am vorbit de domnul Gavriș, știa deja de situație.
- Ministrul Voiculescu m-a sunat prima dată după ora 18.00. Deja era anunțat și noi l-am informat până la ce nivel am ajuns cu intervenția.
Telefonul meu a sunat din 10 secunde și nu am răspuns la telefon. Am răspuns doar la telefoanele legate de situația de la Babeș. A fost pregătit un comunicat care a și fost dat. Dacă stăteam să răspund la telefon, nu mai puteam face nimic. Nu poți, în timpul intervenției, să răspunzi la telefoane. Nu puteam intra în direct la televiziuni.
- Pandemia este un dezastru. Definiția dezastrului e că ai cerere mai multă decât poți oferi. Totuși, România a făcut față. suntem departe de cum eram la început.
- Sistemul este sub presiune pentru că și situația se schimbă. Pacienții vin târziu la spital, stau până nu mai pot, nu mai au oxigen.
- Nu am ajuns încă la 1.600 de paturi ATI, ieri aveam peste 1.500 de pacienți la ATI. Și cazuri non-COVID mai vin, nu putem pune toate paturi pentru COVID.
- Noi am crescut capacitatea de ventilație la UPU. Chiar dacă nu le numit paturi ATI, și acolo e capacitatea crescută.
Eu nu pot stabili responsabilii și nu sunt judecător ca să stabilesc un vinovat. În situația asta de presiune maximă încercăm să facem tot posibilul să nu apară o situație de urgență.
- Angajatul firmei care se ocupă de mentenanța ventilatoarelor a asistat de la exterior. El venise să schimbe un ventilator care nu era folosit și care nu face parte din cele șase folosite.
- Firmele nu stau în spitale. Sunt tehnicieni care vin să rezolve o problemă până la o limită. Dacă nu pot rezolva, ventilatorul este înlocuit cu o rezervă.
- Eu nu am ce să le reproșez reprezentanților spitalului. După verificări, se va stabili cine a greșit.
Greșeala cea mai mare este să ai boala asta, să stai până nu mai poți și să ai nevoie de oxigen și să intri la ATI.
- Nu știu cât au stat acei pacienți fără oxigen, până au fost preluați manual pe baloane.
- Cifrele privind paturile ATI se schimbă, e o dinamică. Astăzi în București am pierdut opt paturi. Au rămas cele 20 de la Foișor și altele peste tot unde s-au instalat. Nu am cum să vă spun acum exact câte paturi libere la ATI sunt. Azi erau foarte puține.
- Acum două zile, capacitatea atinsă a fost de 1.523 de paturi ATI.
- Nu am ora decesului pentru cei trei pacienți.
Nu știu dacă s-a sunat la 112. Știu că pompierii ISU București au trimis mașini. Dacă există o echipă permanentă de pompieri care supraveghează, au anunțat pe toată lumea și atunci nu mai e nevoie să se sune la 112.
- Ceilalți pacienți sunt în stare bună, au ajuns la celelalte spitale. S-au găsit paturi ATI, s-au găsit locuri. Momentan, acolo unde au plecat rămân.
- Ventilatorul stricat avea o disfuncționalitate și nu are legătură cu suprapresiunea.
- Nimeni nu poate garanta că nu vor mai fi situații de urgență. Nimeni nu poate spune că un astfel de incindent nu se poate întâmpla. Facem tot posibilul să nu se întâmple.
TIR-urile nu au o problemă de siguranță din punct de vedere al operării lor. Suprapresiunea poate apărea și într-o secție ATI din interiorul spitalului.
Trei pacienți infectați cu COVID-19 au murit luni seara, din cauza unei defecțiuni la TIR-ul ATI de la Spitalul „Victor Babeș” din București.
Personalul medical de la Unitatea de Terapie Intensivă Mobilă a semnalat intrarea în avarie, concomitent, a tuturor ventilatoarelor din container și a comunicat echipei tehnice a spitalului că acestea prezintă o alarmă de suprapresiune. Prezent la fața locului a fost și reprezentantul firmei distribuitoare a ventilatoarelor.
Surse medicale au declarat pentru ziarul Libertate că o primă defecțiune a avut loc luni în jurul orei 14.00. Atunci a fost chemat angajatul care se ocupă de mentenanță, dar acesta a refuzat să intre în TIR, chiar dacă i s-a oferit echipament de protecție, și a plecat din spital, spune DSU.
Ulterior, în jurul orei 18.00 s-a produs avaria generală.