„Sunt mulţi şoferi care, nepunându-se la dispoziţie spaţii de carantină de către companii – sunt obligaţi să se ducă acasă şi care, din cauza anumitor neclarităţi legate de intrarea în izolare a tuturor membrilor familiei şi a altor neînţelegeri datorate unei transmiteri incorecte a informaţiilor -, nu mai vor să plece în cursă. Riscăm să afectăm transportul de marfă. (…) Foarte multă lume a înţeles că este vorba despre 14 zile. Trebuie să facem nişte precizări pe care le vom discuta. Precizările sunt necesare. Managerii de companii au avut capacitatea de a înţelege, dar s-a difuzat o interpretare a textului care a creat o stare de rezistenţă şi de teamă din partea şoferilor de a mai pleca în cursă”, a susţinut Orban.
Premierul i-a cerut ministrului de Interne ca în următoare Ordonanţă să introducă nişte clarificări şi să simplifice procedurile.
Marcel Vela a explicat că este o neînţelegere şi că şoferii trebuie să stea doar în perioada dintre curse în izolare, pentru a-şi proteja familia.
Orban a intervenit: „Este o neclaritate, multă lume a înţeles că este voba de 14 zile. S-a difuzat o interpretare a textului care a creat o stare de rezistenţă şi de teamă a şoferilor, de a merge în curse”, a mai spus şeful Executivului.
Vela: Punctul de Frontieră de la Nădlac 2 ar putea fi folosit doar pentru transportul de marfă
Ministrul de Interne a anunţat că lucrează la o nouă Ordonanţă prin care pe varianta de la punctul de frontieră de la Nădlac 2, să se separe traficul de marfă de pe culoarul verde, şi autoturismele să meargă spre alte puncte de trecere a frontieree, fie Nădlac 1, sau ce preferă partea maghiară.
„Pentru varianta Nădlac 2 (…) o să am o convorbire cu ministrul de interne din Ungaria, astfel încât să separăm traficul de marfă de pe culoarul verde şi autoturismele să le reorientăm spre alte puncte de trecere a frontierei, fie Nădlac 1 sau ceea ce optează partea maghiară, în sensul în care vom elibera din punctul de trecere Nădlac 2 rezervat strict pentru marfă”, a spus ministrul în debutul şedinţei de guvern.
El a apreciat că „ar fi binevenită” o ordonanţă militară prin care să fie eliminată obligativitatea completării chestionarelor de către şoferii străini, stabilindu-se în schimb un interval maxim în care să fie tranzitat teritoriului românesc de către camioanele care trec spre Bulgaria şi Turcia.
„Aşadar, nu mai completează chestionarul, semnează doar declaraţia că în 48 de ore părăsesc România, cu amendamentul că se opresc doar în staţiile de benzină şi parcările impuse prin acel coridor verde de către Ministerul Transporturilor”, a mai spus Vela.
În replică, prim-ministrul Ludovic Orban a opinat că declaraţia trebuie simplificată şi pentru şoferii români.
„Trebuie scoase anumite lucruri din declaraţie, de exemplu obligaţia de a se duce pe cel mai scurt drum la locul de izolare, pentru că întâi şoferul se duce să descarce marfa, dacă vine cu marfa. Or, chestiunea asta trebuie clarificată, dar le discutăm în detaliu”, a menţionat Orban.
MAI anunță acordul cu partea maghiară
Astăzi, la ora 18:00, Marcel Vela a avut o convorbire telefonică cu omologul ungar, Sandor Pinter, în contextul eforturilor comune depuse pentru identificarea celor mai bune soluții în vederea fluidizării traficului prin punctul de trecere a frontierei comune, Nădlac 2, care a fost stabilit culoar de tranzit pentru transportul rutier.
A fost făcută referire la deschiderea celor trei puncte de trecere a frontierei (Urziceni, Salonta și Săcuieni) strict pentru deplasarea lucrătorilor transfrontalieri, având cetățenie română și ungară, care domiciliază în limita a 30 de kilometri de la linia de frontieră către interior.
- Astfel, începând cu ora 20:00 ( ora României), traficul, prin punctul de trecere a frontierei Nădlac 1, a fost deschis numai pentru autoturisme.
- Această separație a tranzitului va duce la fluidizarea traficului pentru camioane prin punctul Nădlac 2.
- Ca măsură suplimentară a fost mărit dispozitivul de ordine publică pe traseul Nădlac 1- Autostrada A1, inclusiv în localitățile Nădlac și Pecica.
De asemenea, echipaje ale poliției rutiere vor însoți convoaie de maxim 10 autoturisme care vor fi preluate de la frontieră și însoțite până în județele de destinație prin preluarea escortei de fiecare inspectorat județean de poliție sau jandarmerie de pe traseu.