Marinarii, șoferii de camioane și angajații operatorilor aerieni au fost nevoiți să stea în carantină, să suporte restricții de călătorie sau să se supună testării pentru a menține lanțurile globale de aprovizionare funcționale, în perioada pandemiei. Dar mulți spun acum că sunt la limita suportabilității.

Într-o scrisoare deschisă adresată miercuri șefilor de state prezenți la Adunarea Generală a ONU, Camera Internaținoală de Navigație (ICS) și alte grupuri din industrie au avertizat cu privire la „un colaps al sistemului de transport”, dacă guvernele nu reinstituie libertatea de mișcare pentru lucrătorii din transporturi și nu le acordă prioritate la vaccinare.

„Lanțurile globale de aprovizionare încep să cedeze, într-un moment în care cei doi ani de presiuni de pe umerii lucrătorilor din transporturi încep să își spună cuvântul”, au scris organizațiile.

Scrisoarea a mai fost semnată de Asociația pentru Teansport Aerian (IATA), Sindicatul Internațional al Transportului TUriet (IRU) și de Federația INternațională a Lucrătorilor din Transport (ITF).

Împreună, organizațiile reprezintă interesele a 65 de milioane de angajați din tranporturi din întreaga lume.

„Toate sectoarele din transporturi se confruntă de asemenea cu o lipsă de angajați și se așteaptă ca și alții să plece, ca urmare a condițiilor vitrege îndurate în timpul pandemiei, ceea ce înseamnă că lanțul de aprovizionare se va afla sub amenințare”, a mai precizat scrisoarea.

Guy Platten, secretar general al ICS, a subliniat că această criză de angajați va fi și mai acută spre finalul anului, deoarece navigatorii ar putea să nu mai semneze noi contracte, în condițiile în care ar risca să nu mai ajungă acasă de Crăciun, din cauza închiderii porturilor și a schimbării constante a restricțiilor.

Exemplul britanic

O astfel de situație, scrie CNN, ar fragiliza și mai mult lanțurile de aprovizionare, situația fiind vizibilă deja în Marea Britanie, care se confruntă cu o criză de șoferi de camion ce are impact general asupra activității benzinăriilor, a supermarketurilor și nu numai.

„Lanțul global de aprovizionare este foarte fragil și depinde la fel de mult de navigator, ca și de șoferul de camion care livrează bunurile”, a explicat Stephen Cotton, secretarul general al ITF.

„A venit vremea ca șefii de guverne să răspundă la nevoile muncitorilor”, a adăugat el.

La începutul pandemiei, mulți navigatori au fost de acord să își prelungească contractele cu mai multe luni, pentru a menține livrările de carburant, hrană și alte bunuri de consum.

Limitarea activității companiilor aeriene a făcut imposibil transportul angajaților din transporturi dintr-un colț al lumii în celălalt sau schimbul turelor.

Restricții aleatorii, impuse în ultimul moment

La vârful crizei, în 2020, în jur de 400.000 de navigatori nu mai puteau să își părăsească navele pentru schimbări de ture, unii dintre ei lucrând câte 18 luni sau mai mult dincolo de finalul contractelor, potrivit ICS.

În vreme ce această situația s-a îmbunătățit, schimbul echipajelor rămâne în continuare o problemă substanțială.

Unele restricții de călătorie au fost iarăși impuse, ca urmare a apariției variantei Delta, iar lucrătorii din transporturi continuă să se lovească de multe solicitări privind testarea sau vaccinarea, doar pentru a-și face treaba.

Multe dintre acestea sunt impuse fără avertisment prealabil.

Lipsa de coordonare între țări înseamnă că unii navigatori au fost nevoiți să se vaccineze de mai multe ori, deoarece unele țări au aprobat doar anumite vaccinuri. Platten a relatat pentru CNN cazul unui navigator care a primit șase doze de vaccin, adică două doze din trei vaccinuri diferite.

În același timp, distribuția inechitabilă a vaccinurilor a avut un alt rezultat: doar 25-30% dintre navigatori sunt complet vaccinați în prezent.

Testarea este și ea o problemă.

În februarie, Germania a introdus în mod unilateral testarea obligatorie PCR fără excepție pentru șoferii de camioane, determinând țările vecine, precum Italia, să impună reguli asemănătoare, pentru a nu se trezi cu mii de camioane blocate în țară.

Aceste măsuri au afectat mii de șoferi, în special în Pasul Brenner, dintre Italia și Austria, unde aceștia au fost nevoiți să aștepte, la temperaturi scăzute, fără mâncare sau asistență medicală.

Introducerea certificatului verde a rezolvat mare parte din problemă, dar nu de tot.

„Șoferii au înfruntat sute de probleme diferite la graniță și blocaje în timpul pandemiei”, a spus Umberto de Pretto, secretar general al IRU.

„Șoferii de camioane, cetățenii și afacerile care depind de bunurile pe care aceștia le transportă plătesc un preț mare pentru restricțiile eronate COVID care nu exceptează lucrătorii din transport”, a adăugat acesta.

 
 

Urmărește-ne pe Google News